Kieliszek

i

Autor: Canva zdjęcie ilustracyjne

Społeczeństwo

Polacy piją mniej wódki. Spadła też sprzedaż tzw. “małpek"

Sprzedaż wódki w 2022 roku wyraźnie spadła. Podobną tendencję można zobaczyć także w pierwszym kwartale 2023 roku. Dotyczy to zarówno wódki czystej, jak i innych wyrobów spirytusowych. Wzrost cen, spowodowany wzrostami akcyzy na wyroby spirytusowe spowodował trwałą tendencję spadkową w sprzedaży już od 2020 roku. Można zauważyć za to tzw. premiumizację. Co to? O tym w poniższym artykule.

Polacy odwracają się od wódki?

Jak podaje Portal Spożywczy, w 2022 roku doszło do dość znacznego spadku sprzedaży tzw. wódki czystej, aż o 10 procent. Jeśli chodzi o napoje spirytusowe całościowo, spadek ten wyniósł 5 procent. Witold Włodarczyk, prezes Związku Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego informuje na łamach portalu, że pierwszy kwartał 2023 roku także potwierdza tendencję spadkową.

Polacy nie kupują "małpek"?

Związek Pracodawców Polskiego Przemysłu Spirytusowego podaje, że w latach 2020-2022, sprzedaż popularnie nazywanych "małpek", czyli butelek wódki o małym litrażu (100 i 200 mililitrów) spadła o ponad 18 procent. Istotną rolę w spadku sprzedaży napojów spirytusowych ogółem spełnia podnoszenie akcyzy na wyroby spirytusowe. Stawka ta ma regularnie wzrastać do 2027 roku o 5 procent (w 2022 roku było to 10 procent).

Alkohole premium i sprzedaż przez internet to przyszłość?

Mimo spadku sprzedaży alkoholi spirytusowych ogółem, widać, według raportu Insight Analyst w Nielsen IQ, ostatnie dwa lata odznaczyły się wzrostem sprzedaży whisky, rumu, ginu, czy alkoholi regionalnych. Środowisko nazywa to "premiumizacją rynku". Branża zauważa, że dobrym rozwiązaniem byłoby umożliwienie sprzedaży alkoholu przez internet. Wiązałyby się z tym korzyści zarówno dla kupujących, jak i lokalnych producentów alkoholi. W dodatku, być może taka forma utrudniłaby zdobycie alkoholu przez osoby niepełnoletnie.

Nocna prohibicja w Warszawie. Aktywiści chcą zakazu sprzedaży alkoholu po godz. 22