Inspiracją dla organizatorów Restaurant Week, aby tematem przewodnim festiwalu stała się walka z marnowaniem żywności, była pierwsza historyczna wizyta w Polsce Massimo Bottury - właściciela najlepszej restauracji świata Osteria Francescana***, odznaczonej trzema gwiazdkami Michelin. Najsłynniejszy szef kuchni i restaurator świata przyjechał do Warszawy w lutym b.r. dzięki marce Grundig w ramach festiwalu Fine Dining Week. Massimo Bottura jest pomysłodawcą projektu non-profit Food for Soul oraz wraz z marką Grundig twórcą idei #RespectFood opierającej się o filozofię zero-waste. Podczas wyjątkowej kolacji oraz licznych spotkań promował ideę #RespectFood, czyli niemarnowania żywności i świadomej konsumpcji. Jak podkreślał, nieracjonalna produkcja i konsumpcja żywności odpowiadają za aż jedną trzecią problemów klimatycznych świata.
Cel nr 1 - niemarnowanie żywności
Każdego roku marnuje się ponad 1/3 światowej żywności. Jak wynika z badań, przeciętny Polak wyrzuca rocznie ponad 200 kilogramów jedzenia! Dlatego też tegoroczna edycja festiwalu Restaurant Week odbywa się w duchu #RespectFood #SzanujJedzenie. Prosta i przejrzysta formuła rezerwacji internetowych sprawia, że uczestniczące w festiwalu restauracje znają wcześniej liczbę gości i wybrane przez nich menu. Dzięki temu w bezprecedensowym wymiarze i skali mają możliwość planowania zakupu i optymalnego wykorzystania składników, tak aby ich nie marnować. Niemarnowanie jedzenia to najważniejsze obecnie zadanie, jakie stoi przed całą branżą restauracyjną. Jak czytamy w raporcie “Champions 12.3” (stworzonym w ramach Celu Zrównoważonego Rozwoju ONZ m.in. przez członków Światowego Instytutu Zasobów - World Resources Institute), każda złotówka zainwestowana przez restaurację w oszczędzanie żywności, przynosi aż siedem złotych zwrotu. Celem ONZ na najbliższe lata jest ograniczenie globalnego marnowania żywności o połowę.
Polecany artykuł:
Rekordowa edycja festiwalu
Restaurant Week odbędzie się w dniach 3-17 kwietnia. W Festiwalu weźmie udział 400 najlepszych restauracji z 35 polskich miast: Warszawy, Krakowa, Trójmiasta, Wrocławia, Poznania, Łodzi, Szczecina, Białegostoku, Rzeszowa oraz regionów Silesii, Lubelskiego i Podhala. Wiele z restauracji przygotowało na festiwal specjalne popisowe menu oparte na filozofii zero-waste. Restaurant Week to dobra okazja, aby wraz z przyjaciółmi poznać wyjątkowe restauracje i spróbować nowych smaków. Menu festiwalowe, przygotowywane przez najlepszych szefów kuchni, składa się z przystawki, dania głównego i deseru i jest dostępne w atrakcyjnej festiwalowej cenie 49 zł.
Otwarty jest już system rezerwacji internetowych, dzięki któremu w prosty sposób można wyszukać i wybrać dogodną restaurację i menu festiwalowe – do wyboru gości są menu mięsne, rybne, wegetariańskie, wegańskie. Edycja w całości dedykowana jest promocji szacunku do jedzenia oraz edukacji w zakresie sposobów wykorzystania resztek w duchu filozofii zero-waste.
Restaurant Week - konkursy i rezerwacje
Każdy festiwalowy gość będzie miał szansę wygrania dwuosobowego rejsu LOT-em do Włoch oraz dzięki marce Grundig dwuosobowej kolacji w Osteria Francescana***, najbardziej obleganej restauracji świata (w kolejce do rezerwacji stoi kilkadziesiąt tysięcy osób z całego świata). Wystarczy wybrać się na festiwal i zamieścić w mediach społecznościowych zdjęcie, zgodnie z czekającą na festiwalowym stole instrukcją. Z kolei w konkursie recenzenckim do wygrania będzie rejs LOT-em do Miami oraz uczestnictwo w festiwalu restauracyjnym Miami Spice. Aby wziąć w nim udział, należy zrecenzować swoją wizytę na Restaurant Week w festiwalowym systemie rezerwacyjnym. Do zobaczenia przy stole!