Spowolnienie na rynku samochodów używanych. Najnowsze dane

2025-12-02 18:37

Listopad 2025 przyniósł wyraźne ochłodzenie na polskim rynku samochodów używanych. Jak wynika z najnowszego raportu Barometr AAA AUTO, liczba transakcji spadła, ceny wzrosły, a klienci potrzebowali więcej czasu, by zdecydować się na zakup pojazdu. Mimo sezonowego spowolnienia popyt na używane auta pozostaje jednak stabilny, a rynek zachowuje przewidywalność charakterystyczną dla dojrzałych systemów handlu samochodami.

Mniej sprzedanych aut używanych i wyższe ceny 

W listopadzie 2025 r. sprzedano 271 115 samochodów używanych, czyli aż o 27 712 mniej niż w październiku. Jednocześnie średnia cena wzrosła o 1 072 zł, osiągając poziom 47 944 zł.

Zmieniła się również dynamika sprzedaży – średni czas potrzebny na znalezienie kupca wydłużył się z 40 do 42 dni.

Co istotne:

  • średni przebieg aut spadł do 167 985 km,
  • średni wiek pojazdu pozostał stabilny – 11 lat.

To sygnał, że kupujący coraz częściej celują w lepszy stan techniczny, co potwierdza komentarz branżowy.

Eksperci: rynek dojrzewa, a klienci kupują bardziej świadomie

Według Karolíny Topolovej, dyrektor generalnej i prezes zarządu AURES Holdings, listopadowe spowolnienie nie jest zaskoczeniem. Jej zdaniem rynek zachowuje się przewidywalnie: - W listopadzie rynek wtórny wyraźnie zwolnił, co jest typowe dla okresu poprzedzającego koniec roku. Mimo mniejszej liczby transakcji, zauważalny wzrost średniej ceny pokazuje, że popyt na auta używane pozostaje stabilny, a klienci poszukują aut o wyższej jakości i są gotowi zapłacić więcej za pojazdy w dobrym stanie technicznym. (...) Wydłużony czas sprzedaży wskazuje na bardziej przemyślane decyzje zakupowe, a nabywcy coraz bardziej precyzyjnie dopasowują zakup do swoich potrzeb i posiadanego budżetu.

Słowa ekspertki potwierdzają, że rynek aut używanych w Polsce przechodzi proces dojrzewania – klienci coraz częściej stawiają na jakość, a nie tylko cenę.

Samochody „prawie nowe” wciąż atrakcyjne, choć sprzedaż lekko spadła

W listopadzie sprzedano 30 080 samochodów prawie nowych, o 998 mniej niż miesiąc wcześniej. To auta średnio 3-letnie, z przebiegiem około 44 tys. km, których średnia cena wyniosła 148 863 zł.

Czas sprzedaży w tej kategorii wzrósł do 58 dni, ale nadal jest krótszy niż u naszych sąsiadów – w Czechach oczekiwanie wynosi 77 dni, a na Słowacji 67 dni.

Które auta sprzedają się najlepiej? Opel Astra pozostaje numerem jeden

W listopadzie nie zmienił się lider rynku wtórnego. Najpopularniejsze modele to:

  1. Opel Astra – 6 049 sprzedanych aut
  2. Volkswagen Golf – 5 231
  3. BMW serii 3 – 5 035
  4. Audi A4 – 4 976
  5. Volkswagen Passat – 4 475

Dominują więc klasyczne, sprawdzone modele segmentów C i D, które od lat cieszą się zaufaniem kierowców.

Najpopularniejsze nadwozia to:

  1. hatchback – 74 123 auta,
  2. SUV – 70 200 aut,
  3. kombi – 47 174 auta.

Ceny rosną we wszystkich regionach. Najdrożej na Mazowszu

W listopadzie największą liczbę aut używanych sprzedano w województwie mazowieckim – 46 237 sztuk. Najmniej – w opolskim (3 694).

Najwyższe średnie ceny odnotowano w:

  • mazowieckim – 57 619 zł,
  • pomorskim – 51 035 zł.

Najtaniej było w:

  • warmińsko-mazurskim – 39 763 zł,
  • lubuskim – 39 897 zł.

Wzrost cen wystąpił we wszystkich regionach, na czele z województwem łódzkim (+8,1%).

Segmenty cenowe: najpopularniejsze auta do 40 tys. zł

Najwięcej kupujących wybiera pojazdy w przedziale 20–40 tys. zł – w listopadzie sprzedano tam 64 902 auta. Jednak to spadek o 6,6% miesiąc do miesiąca i aż 20,7% rok do roku.

Drugi pod względem liczby transakcji pozostaje segment pojazdów do 10 tys. zł – 51 466 sprzedanych aut. I choć sprzedaż w listopadzie spadła o 10%, rok do roku wynik jest lepszy o 4,4%.

Silniki benzynowe na prowadzeniu

W listopadzie najczęściej kupowano auta z silnikiem:

  1. benzynowym – 130 932 szt.,
  2. diesla – 111 212 szt.,
  3. LPG – 15 282,
  4. hybrydowym – 11 204,
  5. elektrycznym – 2 395.

Auta z napędem wodorowym czy CNG nadal stanowią znikomy ułamek rynku.

Te SUV-y mają już ponad 10 lat, a wciąż wyglądają nowocześnie:

Pieniądze to nie wszystko - Tadeusz Białek