Spis treści
- Mniej sprzedanych aut używanych i wyższe ceny
- Eksperci: rynek dojrzewa, a klienci kupują bardziej świadomie
- Samochody „prawie nowe” wciąż atrakcyjne, choć sprzedaż lekko spadła
- Które auta sprzedają się najlepiej? Opel Astra pozostaje numerem jeden
- Ceny rosną we wszystkich regionach. Najdrożej na Mazowszu
- Segmenty cenowe: najpopularniejsze auta do 40 tys. zł
- Silniki benzynowe na prowadzeniu
Mniej sprzedanych aut używanych i wyższe ceny
W listopadzie 2025 r. sprzedano 271 115 samochodów używanych, czyli aż o 27 712 mniej niż w październiku. Jednocześnie średnia cena wzrosła o 1 072 zł, osiągając poziom 47 944 zł.
Zmieniła się również dynamika sprzedaży – średni czas potrzebny na znalezienie kupca wydłużył się z 40 do 42 dni.
Co istotne:
- średni przebieg aut spadł do 167 985 km,
- średni wiek pojazdu pozostał stabilny – 11 lat.
To sygnał, że kupujący coraz częściej celują w lepszy stan techniczny, co potwierdza komentarz branżowy.
Eksperci: rynek dojrzewa, a klienci kupują bardziej świadomie
Według Karolíny Topolovej, dyrektor generalnej i prezes zarządu AURES Holdings, listopadowe spowolnienie nie jest zaskoczeniem. Jej zdaniem rynek zachowuje się przewidywalnie: - W listopadzie rynek wtórny wyraźnie zwolnił, co jest typowe dla okresu poprzedzającego koniec roku. Mimo mniejszej liczby transakcji, zauważalny wzrost średniej ceny pokazuje, że popyt na auta używane pozostaje stabilny, a klienci poszukują aut o wyższej jakości i są gotowi zapłacić więcej za pojazdy w dobrym stanie technicznym. (...) Wydłużony czas sprzedaży wskazuje na bardziej przemyślane decyzje zakupowe, a nabywcy coraz bardziej precyzyjnie dopasowują zakup do swoich potrzeb i posiadanego budżetu.
Słowa ekspertki potwierdzają, że rynek aut używanych w Polsce przechodzi proces dojrzewania – klienci coraz częściej stawiają na jakość, a nie tylko cenę.
Samochody „prawie nowe” wciąż atrakcyjne, choć sprzedaż lekko spadła
W listopadzie sprzedano 30 080 samochodów prawie nowych, o 998 mniej niż miesiąc wcześniej. To auta średnio 3-letnie, z przebiegiem około 44 tys. km, których średnia cena wyniosła 148 863 zł.
Czas sprzedaży w tej kategorii wzrósł do 58 dni, ale nadal jest krótszy niż u naszych sąsiadów – w Czechach oczekiwanie wynosi 77 dni, a na Słowacji 67 dni.
Które auta sprzedają się najlepiej? Opel Astra pozostaje numerem jeden
W listopadzie nie zmienił się lider rynku wtórnego. Najpopularniejsze modele to:
- Opel Astra – 6 049 sprzedanych aut
- Volkswagen Golf – 5 231
- BMW serii 3 – 5 035
- Audi A4 – 4 976
- Volkswagen Passat – 4 475
Dominują więc klasyczne, sprawdzone modele segmentów C i D, które od lat cieszą się zaufaniem kierowców.
Najpopularniejsze nadwozia to:
- hatchback – 74 123 auta,
- SUV – 70 200 aut,
- kombi – 47 174 auta.
Ceny rosną we wszystkich regionach. Najdrożej na Mazowszu
W listopadzie największą liczbę aut używanych sprzedano w województwie mazowieckim – 46 237 sztuk. Najmniej – w opolskim (3 694).
Najwyższe średnie ceny odnotowano w:
- mazowieckim – 57 619 zł,
- pomorskim – 51 035 zł.
Najtaniej było w:
- warmińsko-mazurskim – 39 763 zł,
- lubuskim – 39 897 zł.
Wzrost cen wystąpił we wszystkich regionach, na czele z województwem łódzkim (+8,1%).
Segmenty cenowe: najpopularniejsze auta do 40 tys. zł
Najwięcej kupujących wybiera pojazdy w przedziale 20–40 tys. zł – w listopadzie sprzedano tam 64 902 auta. Jednak to spadek o 6,6% miesiąc do miesiąca i aż 20,7% rok do roku.
Drugi pod względem liczby transakcji pozostaje segment pojazdów do 10 tys. zł – 51 466 sprzedanych aut. I choć sprzedaż w listopadzie spadła o 10%, rok do roku wynik jest lepszy o 4,4%.
Silniki benzynowe na prowadzeniu
W listopadzie najczęściej kupowano auta z silnikiem:
- benzynowym – 130 932 szt.,
- diesla – 111 212 szt.,
- LPG – 15 282,
- hybrydowym – 11 204,
- elektrycznym – 2 395.
Auta z napędem wodorowym czy CNG nadal stanowią znikomy ułamek rynku.
Te SUV-y mają już ponad 10 lat, a wciąż wyglądają nowocześnie: