- Ponad 7 na 10 festiwalowiczów zwraca uwagę na swój wygląd w trakcie imprez muzycznych. Niemal 37% przyznaje, że ich otoczenie również zwraca na to uwagę.
- Najczęściej styl festiwalowy opisujemy jako „wygodny” – wskazało go 32% badanych. Na drugim miejscu znalazł się sportowy/streetwear (11%), a na trzecim – zgodny z aktualnymi trendami (10%).
- Młodzi festiwalowicze do 24. roku życia żyją rytmem muzycznych wydarzeń – aż 42% z nich uczestniczy w festiwalach 2–3 razy w roku. Do imprez podchodzą z pełnym zaangażowaniem – co 5 z nich planuje swoją stylizację z kilkutygodniowym wyprzedzeniem.
- Młodzi wyróżniają się również kreatywnym podejściem do mody – chętnie sięgają po kolorowy makijaż i malowanie twarzy (35%), są fanami stylu Y2K/2000 (3. wybór w tej grupie), a niemal połowa z nich kupuje festiwalowy merch (49%) lub ubrania z limitowanych kolekcji (47%).
- Z myślą o koneserach muzyki i mody Allegro stworzyło limitowaną kolekcję ubrań z popularnymi artystami: braćmi Kacperczyk oraz Pauliną Przybysz. Merch będzie dostępny w sprzedaży w drugiej połowie lipca.
Ponad 8 na 10 osób bierze udział w muzycznych wydarzeniach festiwalowych przynajmniej raz w roku – wynika z nowego badania „Moda festiwalowa”[1] przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Allegro. Imprezy muzyczne są ważnym elementem życia kulturalnego Polaków - nie tylko łączą pokolenia, ale również są impulsem do podróży po kraju. Aż 41% festiwalowiczów wybiera wydarzenia w miastach innych niż te, w których mieszkają. Moda stała się nieodłączną częścią wydarzeń muzycznych. Blisko trzy czwarte respondentów przywiązuje wagę do swojego wyglądu podczas festiwali. Szczególnie kobiety (24%) oraz osoby w wieku 35–49 lat (28%) uznają stylizację za istotny aspekt uczestnictwa w tego typu imprezach. Prawie 37% respondentów przyznaje, że w ich otoczeniu zwraca się uwagę na wygląd podczas muzycznych wydarzeń. Te dane wskazują, że moda i wygląd stały się integralną częścią festiwalowego doświadczenia, służąc nie tylko wyrażeniu własnego stylu, ale również indywidualności i poczucia wspólnoty wśród uczestników. W tym roku Allegro przygotowało coś specjalnego dla fanów muzyki i mody. Platforma stworzyła limitowaną kolekcję koszulek we współpracy z braćmi Kacperczyk oraz Pauliną Przybysz.
Wygoda, styl pokolenia, stylizacje „last minute”
Festiwalowicze cenią sobie przede wszystkim komfort – to właśnie styl określany jako „wygodny” był najczęściej wskazywany przez respondentów (32%), a zaraz za nim uplasowały się sportowy/streetwear (11%) oraz zgodny z aktualnymi trendami (10%). Wśród najmłodszej badanej grupy (16-24), zauważalny jest także powrót do estetyki lat 2000, czyli tzw. Y2K (wskazywany na trzecim miejscu). Z kolei osoby w wieku 35–49 lat większym uznaniem darzą styl rockowy i grunge’owy – wybierał go co 10. respondent.
Mimo że wygląd na festiwalu ma znaczenie dla większości uczestników, dominują stylizacje przygotowywane na ostatnią chwilę lub zaledwie kilka dni wcześniej – łącznie aż 71% respondentów wskazało te dwa warianty. Stylizacje planowane z większym wyprzedzeniem są znacznie rzadsze: tylko 11% przygotowuje je z kilkutygodniowym, a 3% z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Co ciekawe, najwcześniej swoje stylizacje przygotowują najmłodsi - wśród osób do 24. roku życia częściej niż w innych grupach wiekowych pojawia się przygotowanie z kilkutygodniowym wyprzedzeniem (20%). Inspiracje do stylizacji najczęściej pochodzą z mediów społecznościowych (24%) i zdjęć z innych festiwali (23%) – szczególnie wśród kobiet (28% i 25%) oraz osób do 24. roku życia (42% i 20%). Co piąty respondent szuka pomysłów w sklepach odzieżowych, a 18% – wśród znajomych i bliskich.
Wygodne buty, t-shirty z nadrukami i okulary przeciwsłoneczne
Festiwalowe stylizacje zdominowane są przez elementy, które łączą praktyczność z modą: wygodne buty sportowe (39%), t-shirty z nadrukami (35%), okulary przeciwsłoneczne (31%) oraz jeansowe szorty (17%). Uzupełniają je takie dodatki, jak ubrania "na cebulkę" (15%), błyszczące dodatki, brokat i cekiny (11%), neonowe i odblaskowe elementy (8%), kapelusz lub bucket hat (8%) oraz kowbojki, botki lub kalosze (8%). Blisko co trzecia osoba miała okazję sięgnąć po ubrania z limitowanych kolekcji (32%) lub tych tworzonych we współpracy z artystami czy wydarzeniami (33%). Co ciekawe, jest to raczej domena mężczyzn niż kobiet (blisko 35% vs 31%), a popularność tego typu ubrań jest większa wśród młodszych grup wiekowych. Równie ważnym elementem stylizacji co ubrania, szczególnie wśród osób do 24. roku życia (35%), jest kolorowy makijaż.
Artyści muzyczni jako projektanci mody na Allegro
W odpowiedzi na te trendy platforma Allegro stworzyła dedykowaną kolekcję ubrań we współpracy z braćmi Kacperczyk oraz Pauliną Przybysz. Artyści zaprojektowali 2 limitowane t-shirty, które nie tylko łączą świat muzyki z modą, dając wyraz wolności, kreatywności i artystycznej duszy, ale także odpowiadają na oczekiwania festiwalowiczów, którzy stawiają przede wszystkim na wygodę. Z danych platformy wynika, że już co 3. osoba jest zainteresowana ubraniami tworzonymi przez popularnych artystów. Limitowana kolekcja dostępna będzie w drugiej połowie lipca wyłącznie na Allegro.
O współpracy z Allegro i inspiracjach opowiadają artyści:
Koszulka zaprasza do słuchania mojego utworu „Whiplash” — piosenki, która igra z poczuciem czasu: w muzyce, w relacji, w życiu. To "współczesna poezja", w której metaforami są anglicyzmy z języka festiwalowego. Cytat, będący centrum koszulki, stanowi backstage emocji wspomnianego utworu. Moda? Dla mnie to przedłużenie komunikatu — możesz powiedzieć coś ważnego, zanim jeszcze otworzysz usta. - Paulina Przybysz
Nasza największą inspiracją są fani – to dzięki nim w naturalny sposób w naszych głowach powstało hasło „WSZYSCY JESTEŚMY KACPERCZYK”, a wspólnie stworzony merch jest na to najlepszym dowodem. - Bracia Kacperczyk
Festiwalowa stylizacja zaczyna się w e-commerce
Większość festiwalowiczów kompletuje swoje stylizacje i akcesoria w przestrzeni online - najczęściej w sklepach internetowych (26%) oraz na platformach sprzedażowych (25%). Niemal co trzecia ankietowana osoba wciąż wybiera sklepy stacjonarne (27%). Moda na vintage nadal ma się dobrze – blisko co czwarty respondent korzysta z ogłoszeń w serwisach z drugiej ręki, a 16% odwiedza stacjonarne second-handy.
Podobny trend widoczny jest przy zakupie kosmetyków – łącznie 61% osób sięga po nie w drogeriach online (33%) i na platformach sprzedażowych (28%). Kobiety preferują sklepy stacjonarne, ale mężczyźni korzystają z kanałów zakupowych bardziej równomiernie.
Allegro odpowiada na te potrzeby, oferując szybki i szeroki wybór do stylowych ubrań oraz jakościowych kosmetyków, co ułatwia przygotowania do festiwalu i pozwala skupić się na dobrej zabawie.
- Badanie przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research na zlecenie Allegro w czerwcu 2025 wśród Polaków w wieku powyżej 16 roku życia, którzy uczestniczyli w festiwalu i/lubwydarzeniu muzycznym w ciągu ostatnich 5 lat. Wywiady były prowadzone metodą CAWI na grupie 600 osób (n=600).