Spis treści
- Egzamin na prawo jazdy od 1 lipca 2025: co się zmienia w przepisach?
- 18 błędów, które skutkują przerwaniem egzaminu na prawo jazdy (od 1 lipca 2025):
- Przekroczenie linii ciągłej na egzaminie na prawo jazdy
- Najechanie na podwójną ciągłą w czasie egzaminu - interpretacja przepisów
- Jak uzyskać prawo jazdy – krok po kroku
Egzamin na prawo jazdy od 1 lipca 2025: co się zmienia w przepisach?
Co się zmienia w egzaminach na prawo jazdy od lipca 2025? W skrócie: nie będzie taryfy ulgowej dla poważnych błędów za kierownicą. W nowelizacji rozporządzenia określono 18 niebezpiecznych zachowań, takich jak spowodowanie kolizji czy nieustąpienie pierwszeństwa, które skutkują automatycznym niezaliczeniem egzaminu na prawo jazdy. Dotąd takie wykroczenia nie zawsze kończyły egzamin wynikiem negatywnym. Celem zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa, świadomości przyszłych kierowców oraz standaryzacja ocen, która ograniczy uznaniowość i różnice w interpretacji przepisów – wyjaśnia Ministerstwo Infrastruktury.
18 błędów, które skutkują przerwaniem egzaminu na prawo jazdy (od 1 lipca 2025):
- Spowodowanie kolizji lub wypadku drogowego lub zachowanie mogące do nich doprowadzić.
- Omijanie pojazdu, który zatrzymał się, aby ustąpić pierwszeństwa pieszym.
- Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych lub bezpośrednio przed nim.
- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu lub będącemu na przejściu dla pieszych.
- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, przechodzącemu przez jezdnię na skrzyżowaniu, na które wjeżdża zdający.
- Niezatrzymanie się przed pieszym niepełnosprawnym, używającym specjalnego oznaczenia, lub osobą o widocznie ograniczonej sprawności ruchowej.
- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania, włączania się do ruchu lub w strefie zamieszkania.
- Niezastosowanie się do sygnałów świetlnych, poleceń osób kierujących ruchem lub kontrolujących ruch drogowy.
- Niezastosowanie się do znaków zakazów lub nakazów ruchu drogowego.
- Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu innemu pojazdowi, w sytuacji wymaganej przepisami.
- Nieprawidłowe wykonanie manewru skrętu w lewo lub zawracania, stwarzające zagrożenie.
- Wjechanie na torowisko, mimo braku możliwości kontynuowania jazdy.
- Wjechanie na przejazd kolejowy lub tramwajowy bez upewnienia się, że można go opuścić.
- Nieustąpienie pierwszeństwa na przejazdach kolejowych, w tym ignorowanie sygnałów świetlnych i zapór.
- Nieustąpienie pierwszeństwa autobusowi, który rusza z zatoki.
- Nieustąpienie pierwszeństwa pojazdom uprzywilejowanym.
- Przekroczenie linii ciągłej, jeżeli stwarza to bezpośrednie zagrożenie (np. wjazd na przeciwny pas ruchu).
- Inne zachowania, które według egzaminatora zagrażają bezpośrednio życiu lub zdrowiu uczestników ruchu drogowego.
Ponadto dodane zostały dwa punkty, które sprawiają, że egzamin kończy się z wynikiem negatywnym już na placu manewrowym. Pierwszy dotyczy egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 lub A i dzieje się tak w sytuacji, gdy podchodzący do egzaminu nie panuje nad pojazdem powodując upadek motocykla lub motoroweru. Drugi dodany punkt, który powoduje zakończenie egzaminu to zachowywanie się przez zdającego w sposób "mogący skutkować uszkodzeniem pojazdu egzaminacyjnego, spowodowaniem kolizji lub wypadku drogowego".
Kolejna zmiana odnosi się do przeprowadzania egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 lub A. Nowelizacja znosi zakaz prowadzenia przez egzaminatora pojazdu, którym jedzie za osobą egzaminowaną. Do tej pory przepisy zakładały, że "egzaminator ocenia wykonanie zadań egzaminacyjnych z innego pojazdu egzaminacyjnego, którego nie jest kierującym, jadącego za osobą egzaminowaną".
Przekroczenie linii ciągłej na egzaminie na prawo jazdy
Największe kontrowersje budzi jednak najechanie na "podwójną ciągłą". Czy takie manewr niezależnie od sytuacji będzie skutkował oblaniem egzaminu? Zapytaliśmy eksperta - Macieja Wisławskiego - byłego pilota rajdowego, dziś rzecznika łódzkiego WORD. Jego zdaniem, w sytuacji, w której zdający egzamin na prawo jazdy napotyka źle zaparkowany pojazd i go ominie, przekraczając podwójną ciągła, to "żaden egzaminator nie będzie uznawał, że ktoś popełnił błąd".
W podobnym tonie wypowiedział się dr Mariusz Sokołowski, były rzecznik KGP, ekspert ds. bezpieczeństwa. - W trakcie takiego egzaminu, kiedy mamy do czynienia z samochodem, który nie może się przemieścić, bo jest ewidentna przeszkoda na drodze, dopuszczalne powinny być odstępstwa. Ten, kto jest egzaminatorem, jeżdżąc zgodnie z przepisami, też musi myśleć, jak zareagowałby w takiej sytuacji, co on by zrobił" - ocenił.
Najechanie na podwójną ciągłą w czasie egzaminu - interpretacja przepisów
Opinie ekspertów zgodne są z interpretacją, którą przedstawiło Ministerstwo Infrastruktury:
"Niestosowanie się do znaku "linia podwójna ciągła" może stanowić bezpośrednie zagrożenie życia i zdrowia uczestników ruchu drogowego. Należy jednak rozróżnić sytuację najechania na linię podwójną ciągłą, kiedy istnieje poważne ryzyko, że osoba egzaminowana wjedzie na kierunek przeciwny (ryzyko zderzenia czołowego) od najechania na linię w przypadku omijania nieprawidłowo zaparkowanego pojazdu. Przy wjechaniu na pas ruchu przeznaczony dla kierunku przeciwnego istnieje realne zagrożenie spowodowania wypadku, co należy uznać za błąd krytyczny podczas egzaminu na prawo jazdy. Natomiast nie może być negatywnie oceniane przez egzaminatora najechanie na linię podwójną ciągłą w sytuacji, w której jest to wymuszone okolicznościami niezależnymi od kierującego pojazdem i wynika np. z potrzeby ominięcia nieprawidłowo zaparkowanego innego pojazdu. Warto bowiem pamiętać o nadrzędnej wobec przepisów komentowanego rozporządzenia zasadzie wynikającej z art. 3 ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Przepis ten wyraźnie wskazuje, że każdy uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze muszą unikać wszelkich działań, które mogłyby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie. Zmiana rozporządzenia nie doprowadzi zatem do sytuacji, że każde najechanie na linię podwójną ciągłą, np. gdy jest to wymuszone potrzebą ominięcia nieprawidłowo zaparkowanego innego pojazdu, będzie skutkowało negatywnym wynikiem egzaminu" - wyjaśniono w komunikacie opublikowanym 23 czerwca 2025 na gov.pl.
- Prawo jazdy ma być droższe. Zapowiedziano podwyżkę o 100 procent
- Gdzie najłatwiej zdać egzamin na prawo jazdy? W tych miastach zdawalność jest najwyższa
- Egzamin na prawo jazdy dla 17-latków? Egzaminator WORD komentuje
Jak uzyskać prawo jazdy – krok po kroku
Pierwszym etapem jest wykonanie badań lekarskich u uprawnionego lekarza, który potwierdzi zdolność do kierowania pojazdami. Następnie kandydat musi przygotować wniosek o wydanie prawa jazdy, dołączyć orzeczenie lekarskie, aktualne zdjęcie, dokument tożsamości, a w przypadku osób niepełnoletnich także zgodę rodziców. Przy niektórych kategoriach wymagane jest również orzeczenie psychologiczne.
Z kompletem dokumentów należy udać się do wydziału komunikacji starostwa, urzędu miasta lub dzielnicy (w Warszawie) właściwego dla miejsca zamieszkania. Można to zrobić osobiście, przez pełnomocnika lub online. Po złożeniu wniosku urząd wydaje Profil Kandydata na Kierowcę (PKK), który jest niezbędny do rozpoczęcia kursu i zapisania się na egzamin.
Mając numer PKK, kandydat może rozpocząć szkolenie w wybranej szkole jazdy. Są dwie ścieżki: kurs teoretyczny i praktyczny w szkole jazdy, a następnie oba egzaminy w WORD, lub samodzielne przygotowanie do teorii, zdanie egzaminu teoretycznego w WORD, a potem kurs praktyczny i egzamin praktyczny.
Koszt przystąpienia do egzaminu na prawo jazdy w 2025 roku wynosi 55 zł za część teoretyczną i 222 zł za część praktyczną dla kategorii B.
Egzamin teoretyczny trwa 25 minut i obejmuje pytania ogólne oraz specjalistyczne. Pytania mają różną punktację, w zależności od ich wagi dla bezpieczeństwa. Po zdaniu egzaminu teoretycznego i praktycznego należy uiścić opłatę za wydanie dokumentu – 100 zł oraz 50 groszy opłaty ewidencyjnej. W przypadku działania przez pełnomocnika doliczana jest opłata skarbowa.
Po otrzymaniu pozytywnego wyniku z egzaminu, WORD przekazuje informację do urzędu, który przygotowuje dokument. Gotowe prawo jazdy można odebrać zazwyczaj w ciągu 10 dni. Kandydat zostaje powiadomiony o odbiorze drogą mailową lub SMS-em.
Możliwe jest także skorzystanie z opcji tymczasowego elektronicznego prawa jazdy (np. w aplikacji mObywatel), a także uzyskanie wtórnika w przypadku utraty lub zniszczenia dokumentu. W razie zmiany danych lub miejsca zamieszkania można złożyć wniosek o wymianę prawa jazdy. Wszystkie formalności można załatwić również drogą elektroniczną.
Źródło: eska.pl, gov.pl, forsal.pl, PAP