Porsche z problemami. Prezes w liście do pracowników zapowiada zmiany

2025-07-27 18:22

Spadek sprzedaży aut na kluczowych rynkach i rosnące koszty transformacji, a w efekcie słabe wyniki finansowe. Porsche, jedna z najbardziej luksusowych marek motoryzacyjnych na świecie, musi wdrożyć plan naprawczy. Prezes Porsche Oliver Blume, w liście do pracowników, który cytują niemieckie media, podkreślił, że "dotychczasowy model biznesowy, który przez lata zapewniał wysoką rentowność, przestaje się sprawdzać", dlatego konieczne się zmiany. Już wcześniej firma ogłosiła plan redukcji około 1900 etatów.

Fabryka Porsche

i

Autor: mat. prasowe Fabryka Porsche

Spadek zysku Porsche w II kwartale 2025

Porsche, jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek motoryzacyjnych na świecie, poinformowała o gwałtownym spadku zysków operacyjnych w drugim kwartale 2025 roku. W porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, zysk operacyjny zmniejszył się aż o 91 proc. – z około 1,7 miliarda euro do zaledwie 154 milionów euro. Przychody spadły o 12,9 proc., osiągając poziom 8,3 miliarda euro.

Tak drastyczne pogorszenie wyników to efekt wielu zmiennych. Przede wszystkim spadła sprzedaż na kluczowym, niezwykle konkurencyjnym rynku – w Chinach, gdzie segment aut luksusowych uległ gwałtownemu załamaniu. Dodatkowym obciążeniem dla wyników finansowych były podwyższone cła importowe w Stanach Zjednoczonych, które wynoszą obecnie 25 proc. – Porsche nie produkuje swoich samochodów na rynku amerykańskim, więc każda dostawa z Europy staje się mniej opłacalna.

List do pracowników: "Sytuacja jest poważna"

Prezes Porsche Oliver Blume wystosował specjalny list do pracowników, który cytuje welt.de. Blume napisał wprost: "Sytuacja pozostaje poważna, a warunki rynkowe zmieniają się dynamicznie". Dodał również, że dotychczasowy model biznesowy, który przez lata zapewniał wysoką rentowność, przestaje się sprawdzać.

W liście podkreślono, że firma musi stać się bardziej elastyczna, zdigitalizowana i odporniejsza na zewnętrzne wstrząsy. Transformacja w kierunku elektromobilności nie przebiega zgodnie z założeniami – sprzedaż aut elektrycznych rośnie wolniej, niż przewidywano, co zmusza Porsche do utrzymania równoległego rozwoju gamy pojazdów spalinowych i hybrydowych. Generuje to dodatkowe koszty, które w 2025 roku mogą sięgnąć nawet 1,3 miliarda euro.

Nowy plan naprawczy – kolejne cięcia w drodze

W obliczu trudnej sytuacji finansowej i zmieniających się realiów rynkowych, Porsche zapowiedziało wdrożenie nowego pakietu strukturalnego. Rozmowy ze związkami zawodowymi mają ruszyć w drugiej połowie 2025 roku. Celem działań jest przywrócenie długofalowej rentowności firmy.

Już wcześniej firma ogłosiła plan redukcji około 1900 etatów w regionie Stuttgartu do 2029 roku. Jednocześnie obowiązuje gwarancja zatrudnienia do 2030 roku, co oznacza, że zwolnienia nie mogą być przymusowe – będą bazować na zasadzie dobrowolnych odejść.

Nowy program oszczędnościowy ma objąć wszystkie obszary działalności firmy – od produkcji i logistyki, po administrację i rozwój produktu. Zarząd podkreśla, że celem nie jest jedynie krótkoterminowa poprawa wyniku, ale zbudowanie nowego, bardziej odpornego modelu operacyjnego.

Mimo trudności, Porsche nie zamierza rezygnować z ambitnych planów. Firma kontynuuje inwestycje w rozwój modeli elektrycznych i hybrydowych. Jednocześnie zapowiada uproszczenie oferty modelowej i większe skupienie na pojazdach o wysokiej marży.

Sprzedaż Porsche w pierwszym półroczu 2025

Od stycznia do czerwca 2025 r. klienci na całym świecie odebrali łącznie 146 391 nowych aut producenta ze Stuttgartu-Zuffenhausen, z czego 36 proc. miało napęd zelektryfikowany, przy czym niemal co czwarte dostarczone Porsche było autem w pełni elektrycznym. Marka zanotowała też wyraźny wzrost zainteresowania modelami Macan (+15 proc.) i Panamera (+13 proc). Dodatkowo Porsche osiągnęło rekordowe wyniki sprzedaży na rynkach zamorskich i wschodzących, jak również w Ameryce Północnej.

Porsche AG to niemieckie przedsiębiorstwo motoryzacyjne z siedzibą w Stuttgarcie-Zuffenhausen, specjalizujące się w produkcji samochodów sportowych oraz luksusowych aut osobowych. Firma została założona w 1931 roku przez Ferdinanda Porsche. Obecnie jej właścicielem jest koncern Volkswagen AG.

Źródło: welt.de, eska.pl 

Volkswagen zwolni 35 tys. pracowników. 20 tys. już zgodziło się wcześniej odejść z pracy

Porsche Cayenne GTS, zdjęcia: 

GARAŻ - 1993