Spadek zysku Porsche w II kwartale 2025
Porsche, jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek motoryzacyjnych na świecie, poinformowała o gwałtownym spadku zysków operacyjnych w drugim kwartale 2025 roku. W porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, zysk operacyjny zmniejszył się aż o 91 proc. – z około 1,7 miliarda euro do zaledwie 154 milionów euro. Przychody spadły o 12,9 proc., osiągając poziom 8,3 miliarda euro.
Tak drastyczne pogorszenie wyników to efekt wielu zmiennych. Przede wszystkim spadła sprzedaż na kluczowym, niezwykle konkurencyjnym rynku – w Chinach, gdzie segment aut luksusowych uległ gwałtownemu załamaniu. Dodatkowym obciążeniem dla wyników finansowych były podwyższone cła importowe w Stanach Zjednoczonych, które wynoszą obecnie 25 proc. – Porsche nie produkuje swoich samochodów na rynku amerykańskim, więc każda dostawa z Europy staje się mniej opłacalna.
List do pracowników: "Sytuacja jest poważna"
Prezes Porsche Oliver Blume wystosował specjalny list do pracowników, który cytuje welt.de. Blume napisał wprost: "Sytuacja pozostaje poważna, a warunki rynkowe zmieniają się dynamicznie". Dodał również, że dotychczasowy model biznesowy, który przez lata zapewniał wysoką rentowność, przestaje się sprawdzać.
W liście podkreślono, że firma musi stać się bardziej elastyczna, zdigitalizowana i odporniejsza na zewnętrzne wstrząsy. Transformacja w kierunku elektromobilności nie przebiega zgodnie z założeniami – sprzedaż aut elektrycznych rośnie wolniej, niż przewidywano, co zmusza Porsche do utrzymania równoległego rozwoju gamy pojazdów spalinowych i hybrydowych. Generuje to dodatkowe koszty, które w 2025 roku mogą sięgnąć nawet 1,3 miliarda euro.
Nowy plan naprawczy – kolejne cięcia w drodze
W obliczu trudnej sytuacji finansowej i zmieniających się realiów rynkowych, Porsche zapowiedziało wdrożenie nowego pakietu strukturalnego. Rozmowy ze związkami zawodowymi mają ruszyć w drugiej połowie 2025 roku. Celem działań jest przywrócenie długofalowej rentowności firmy.
Już wcześniej firma ogłosiła plan redukcji około 1900 etatów w regionie Stuttgartu do 2029 roku. Jednocześnie obowiązuje gwarancja zatrudnienia do 2030 roku, co oznacza, że zwolnienia nie mogą być przymusowe – będą bazować na zasadzie dobrowolnych odejść.
Nowy program oszczędnościowy ma objąć wszystkie obszary działalności firmy – od produkcji i logistyki, po administrację i rozwój produktu. Zarząd podkreśla, że celem nie jest jedynie krótkoterminowa poprawa wyniku, ale zbudowanie nowego, bardziej odpornego modelu operacyjnego.
Mimo trudności, Porsche nie zamierza rezygnować z ambitnych planów. Firma kontynuuje inwestycje w rozwój modeli elektrycznych i hybrydowych. Jednocześnie zapowiada uproszczenie oferty modelowej i większe skupienie na pojazdach o wysokiej marży.
Sprzedaż Porsche w pierwszym półroczu 2025
Od stycznia do czerwca 2025 r. klienci na całym świecie odebrali łącznie 146 391 nowych aut producenta ze Stuttgartu-Zuffenhausen, z czego 36 proc. miało napęd zelektryfikowany, przy czym niemal co czwarte dostarczone Porsche było autem w pełni elektrycznym. Marka zanotowała też wyraźny wzrost zainteresowania modelami Macan (+15 proc.) i Panamera (+13 proc). Dodatkowo Porsche osiągnęło rekordowe wyniki sprzedaży na rynkach zamorskich i wschodzących, jak również w Ameryce Północnej.
Porsche AG to niemieckie przedsiębiorstwo motoryzacyjne z siedzibą w Stuttgarcie-Zuffenhausen, specjalizujące się w produkcji samochodów sportowych oraz luksusowych aut osobowych. Firma została założona w 1931 roku przez Ferdinanda Porsche. Obecnie jej właścicielem jest koncern Volkswagen AG.
Źródło: welt.de, eska.pl
Volkswagen zwolni 35 tys. pracowników. 20 tys. już zgodziło się wcześniej odejść z pracy
Porsche Cayenne GTS, zdjęcia: