zdjęcia

Nowy MINI Cooper S: sportowy duch w codziennym wydaniu

2025-06-10 7:45

Nowe MINI Cooper S w wersji 5-drzwiowej to idealne połączenie wyścigowego dziedzictwa marki z funkcjonalnością potrzebną na co dzień. W testowanej linii stylistycznej John Cooper Works (JCW) model ten zyskał nie tylko dynamiczny wygląd, ale także szereg rozwiązań technicznych, które przekładają się na sloganową "Gokartową frajdę z jazdy", komfort i bezpieczeństwo.

MINI Cooper S. Design z toru wyścigowego

Wersja JCW to hołd dla motorsportowej historii MINI. Agresywnie zarysowane dyfuzory, czarne elementy wykończenia, kontrastowy dach oraz logo JCW w klasycznych barwach czerwieni, czerni i bieli nadają 5-drzwiowemu MINI wyjątkowego charakteru. Ośmiokątna atrapa chłodnicy z efektem czarnego błysku podkreśla sportowy styl auta. Całości dopełniają 18-calowe felgi oraz czarne zaciski hamulcowe z emblematem JCW.

Model prezentuje się dojrzale i agresywnie, ale nie traci nic ze swojej kompaktowej formy. Dzięki powiększonej średnicy kół (625 mm) zyskuje nie tylko na wyglądzie, ale także na stabilności prowadzenia.

Więcej przestrzeni, ta sama zwinność

W porównaniu do 3-drzwiowego odpowiednika, MINI Cooper S z dodatkowymi drzwiami oferuje o 172 mm więcej długości i 72 mm większy rozstaw osi. Przekłada się to na zdecydowanie większy komfort dla pasażerów oraz praktyczniejszy bagażnik, którego pojemność może wzrosnąć z 275 do 925 litrów po złożeniu tylnej kanapy w proporcji 60:40. Pomimo powiększonych wymiarów, auto zachowuje miejską zwinność – średnica zawracania wynosi tylko 11,4 m.

"Gokartowa frajda z jazdy"

Pod maską pracuje czterocylindrowy silnik benzynowy TwinPower Turbo o pojemności 2.0 l, generujący moc 204 KM i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Taki zestaw pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,8 sekundy, a prędkość maksymalna sięga 242 km/h. Zawieszenie, układ kierowniczy i hamulce zostały dostrojone z myślą o typowej dla MINI gokartowej charakterystyce jazdy.

Zwiększony rozstaw osi i kół, jak również precyzyjne amortyzatory i usztywnione łożyska stabilizatorów, zapewniają zbalansowane prowadzenie i przyczepność nawet w ostrych zakrętach. Automatyczna skrzynia biegów współpracuje płynnie z jednostką napędową, oferując jednocześnie sportową charakterystykę i komfort codziennego użytkowania.

Kokpit MINI Cooper S 5-drzwiowego to mariaż klasyki z nowoczesnością. Centralne miejsce zajmuje okrągły wyświetlacz OLED o średnicy 240 mm, obsługiwany dotykiem lub głosem. Użytkownik ma łatwy dostęp do funkcji nawigacji, multimedialnych, telefonu i klimatyzacji.

W linii JCW wnętrze zyskało czarno-czerwony motyw przewodni z szachownicą na desce rozdzielczej oraz wielobarwnym wykończeniem foteli ze skóry syntetycznej i dzianiny. Czerwone przeszycia i tekstylia z recyklingowanego poliestru tworzą unikalną atmosferę sportowego komfortu. Tryb GO-KART w ustawieniach Experience zmienia kolorystykę oświetlenia i ekranu, by podkreślić dynamiczny charakter jazdy.

Bezpieczeństwo i technologie

MINI Cooper S oferuje zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. W standardzie znalazła się funkcja Safe Exit, ostrzegająca przed nadjeżdżającymi pojazdami podczas otwierania drzwi. Driving Assistant Plus wspiera prowadzenie i utrzymanie pasa ruchu, a aktywny tempomat reguluje prędkość i odległość od innych pojazdów.

Nowoczesny Parking Assistant Plus z zestawem kamer i czujników pozwala na automatyczne manewrowanie nawet w ciasnych miejscach. System nawigacji z rozszerzoną rzeczywistością dostarcza informacji o trasie i wolnych miejscach parkingowych, w tym opcjach płatności cyfrowych.

Nowością jest MINI Digital Key – cyfrowy klucz, który pozwala na otwieranie pojazdu za pomocą smartfona i udostępnianie go innym użytkownikom.

Ile kosztuje nowe MINI Cooper S?

Ceny modelu rozpoczynają się od ok. 147 tys. zł brutto. Testowany, doposażony egzemplarz (m.in. linia John Cooper Works - 15,8 tys. zł, lakier British Racing Green IV - 2,5 tys. zł, pakiet wyposażenia XL - 25,9 tys. zł, a w nim np. przyciemniane szyby, wewnętrzna kamera, head-up, zestaw HiFi Harman Kardon, szklany dach) kosztował 173 tys. zł. 

ABS i poduszki powietrzne | Garaż 1994