zdjęcia

Jest zgoda na budowę fabryki polskich samochodów elektrycznych Izera. 150 tys. aut rocznie

2024-05-16 14:44

Prezydent Jaworzna wydał pozwolenie na budowę fabryki samochodów. Nie ma już żadnych przeszkód formalnych, aby spółka ElectroMobility Poland rozpoczęła proces inwestycyjny na Śląsku. W pierwszym etapie fabryka ma produkować 150 tys. samochodów rocznie, a docelowo nawet 300 tys. Kiedy będzie można kupić Izerę?

Budowa fabryka w Jaworznie

Prezydent Jaworzna wydał pozwolenie na budowę zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych marki Izera. To oznacza, że nie ma już żadnych przeszkód formalnych, aby spółka ElectroMobility Poland rozpoczęła proces inwestycyjny związany z budową fabryki na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego (JOG). - Ta inwestycja ma strategiczne znaczenie dla rozwoju miasta i regionu, a także jest wyrazem naszego zaangażowania w przywrócenie Polski na mapę znaczących graczy w branży motoryzacyjnej - powiedział prezydent Jaworzna Paweł Silbert.

Generalnym wykonawcą fabryki będzie firma Mirbud.

Wydane pozwolenie na budowę fabryki dotyczy jej pierwszego zakładanego etapu, zapewniającego zdolności produkcyjne 150 tys. samochodów rocznie (docelowo 300 tys.). 

Niedawno zakończył się audyt dot. projektu budowy fabryki i samochodów elektrycznych, wyniki trafiły do Ministerstwa Aktywów Państwowych. 1 marca br. szef tego resortu Borys Budka, pytany o przyszłość projektu Izery, deklarował starania o "uratowanie terenów w Jaworznie dla dużej inwestycji, w nowym modelu biznesowym".

Izera ma powstać przy wsparciu unijnych pieniędzy z KPO

Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz informowała następnie, że kwestia wsparcia z KPO dla projektu Izera MFiPR czeka na ostateczne decyzje MAP. Sygnalizowała zgodę KE, aby ten lub inny projekt z obszaru bezemisyjnych środków transportu otrzymał pożyczkę, a nie grant z KPO.

Na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach Pełczyńska-Nałęcz potwierdziła, że środki na fabrykę Izery pozostały w przyjętej przez rząd rewizji KPO - w jego części dłużnej. Mówiła też, że jeżeli inwestycja w produkowany w Polsce częściowo z polskimi technologiami samochód elektryczny okaże się możliwa do realizacji i opłacalna, jego zakup będzie mógł być wspierany dopłatami z KPO.

Wiceszef Ministerstwa Aktywów Państwowych Jacek Bartmiński informował w trakcie EKG, że inwestycja EMP "ma spięte finansowanie i projekt biznesowy w oparciu o platformę Geely (chiński producent samochodów osobowych, właściciel Volvo - red.)". - Sam KPO jeszcze będzie cyzelowany, ale myślę, że spółka powinna myśleć o dostosowaniu się do korzystania z instrumentu dłużnego w dużym zakresie" - sugerował wiceminister.

ElectroMobility Poland

Spółka ElectroMobility Poland SA powstała w październiku 2016 roku i była inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu. Większościowym akcjonariuszem potencjalnego producenta samochodu Izera jest Skarb Państwa (90,8 proc.); pozostali akcjonariusze mają po 2,3 proc. udziałów.

Na koniec 2023 r. projekt Izery, uwzględniając wszystkie obszary prac oraz metodologię branżową, został według EMP zrealizowany w około 40 proc. Fabryka w Jaworznie miałaby być przygotowana do produkcji 150 tys. aut rocznie w pierwszym etapie - z możliwością rozbudowy mocy produkcyjnych do 300 tys. samochodów rocznie.

Kiedy będzie można kupić Izerę?

Kiedy z fabryki w Jaworznie wyjedzie pierwszy polski samochód elektryczny? Pierwsze samochody z logo Izery miałyby zjechać z taśm produkcyjnych w 2026 roku.

Izera - prototyp polskiego samochodu elektrycznego, zdjęcia: 

Tym klipem promuje się Izera. Zobacz, będziesz zaskoczony
Listen on Spreaker.