Wypadek

i

Autor: ANDRZEJ WOZNIAK/ SUPER EXPRESS Wypadek (zdj. ilustracyjne)

bezpieczeństwo

Jesienią i zimą rośnie liczba wypadków z udziałem pieszych. W ten dzień tygodnia jest ich statystycznie najwięcej

Co roku od września rośnie liczba wypadków z udziałem pieszych. Niebezpieczny dla niechronionych użytkowników ruchu okres trwa w Polsce do stycznia. W 2022 roku najwięcej osób odniosło obrażenia w grudniu, a w styczniu odnotowano najwyższą liczbę wypadków śmiertelnych. Z danych policji wynika, że najwięcej zdarzeń ma miejsce w piątki oraz w godzinach od 16 do 19. Główną przyczyną potrąceń jest nieustąpienie pierwszeństwa na przejściach dla pieszych.

Wypadki z udziałem pieszych to w większości zdarzenia zakwalifikowane jako "najechanie na pieszego", ale występują także inne, w których osoba zostaje poszkodowana na przykład w wyniku zderzenia pojazdów, gdzie następnie samochód wjechał na chodnik lub uderzenia auta w znak, który przewracając się, spowodował obrażenia znajdującego się w pobliżu człowieka. W 2022 roku typowych potrąceń pieszych zanotowano 4609 (to 21,6 proc. wszystkich wypadków drogowych), w ich wyniku 453 osoby zginęły, a 4447 zostało rannych.

Wypadki z udziałem pieszych

- Szybciej zapadający zmierzch oraz jesienno-zimowe warunki drogowe mogą powodować zbyt późne zauważenie pieszego czy wydłużyć drogę hamowania. Kierowcy muszą zwalniać w okolicach pasów, aby nie tylko mieć pewność, że nikt akurat nie przechodzi, ale także zauważyć osobę, która zbliża się do zebry i móc zatrzymać się na czas. W latach 2018-2021 następował znaczący spadek wypadków na przejściach dla pieszych, ale w roku 2022 odnotowano wzrost. W interesie wszystkich jest to, aby ponownie odwrócić ten trend – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Sprawcami najechania na pieszego są w większości prowadzący samochody osobowe (blisko 80 proc.), ale zdarzają się też wypadki spowodowane przez rowerzystów (150 przypadków) czy kierujących hulajnogami elektrycznymi (60). - Wraz ze wzrostem popularności tych środków transportu może wzrastać liczba sytuacji niebezpiecznych z ich udziałem. Jeśli ktoś kieruje pojazdem, to ponosi też odpowiedzialność. Bez względu na to, jaki to pojazd. Nie można o tym zapominać. W 2022 roku dwie osoby zginęły w wypadku z winy kierującego rowerem – dodaje Adam Bernard.

Piesi, ofiary wypadków drogowych, to w Polsce, podobnie jak w UE, w większości osoby powyżej 60. roku życia.

Rekomendacje unijne dotyczące zmniejszenia liczby zdarzeń z udziałem pieszych, w których ktoś poniósł śmierć lub został ranny, zawierają m.in.:

  • ograniczanie prędkości na danym obszarze
  • nieprzerwane ścieżki spacerowe
  • właściwe oświetlenie uliczne
  • noszenie odblasków.
Koszmarny wypadek pod Warszawą. Nastolatek potrącony na przejściu dla pieszych. Dziecko trafiło do szpitala