motoryzacja

Brak stacji paliw przy drogach szybkiego ruchu. Powód zaskakuje

Długa podróż autem, a po drodze brak stacji paliw i miejsc, gdzie można coś zjeść. Problem nie jest nowy, ale też nic nie wskazuje na to, że zostanie szybko rozwiązany. W przeprowadzonych od początku 2022 roku przetargach dotyczących 56 miejsc obsługi podróżnych (MOP) udało się wyłonić dzierżawców i podpisać umowy tylko w 14 lokalizacjach. GDDKiA nie może znaleźć chętnych do dzierżawy MOP-ów m.in. dlatego, że operatorzy nie chcą stawiać ładowarek dla samochodów elektrycznych - wyjaśnia "Rzeczpospolita".

Do braku stacji paliw i gastronomii na miejscach obsługi podróżnych (MOP) przy drogach ekspresowych i autostradach ma się przyczyniać mała liczba samochodów elektrycznych.

Brak MOP-ów. Winne samochody elektryczne, a dokładnie ich mała liczba

"Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) nie może znaleźć chętnych do dzierżawy MOP-ów m.in. dlatego, że operatorzy nie są zainteresowani stawianiem na MOP-ach ładowarek" – podała "Rzeczpospolita". To problem nie tylko dla kierowców, ale także dla państwa.

Dziennik zwrócił uwagę, że dopinane unijne rozporządzenie AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), mające przyspieszyć rozbudowę infrastruktury paliw alternatywnych w krajach członkowskich, wymaga na drogach transeuropejskiej sieci transportowej już w 2025 r. stacji ładowania o łącznej mocy co najmniej 400 kW co 60 km, w tym jednego punktu o mocy 150 kW.

"Przedstawiciele operatorów twierdzą, że przy obecnym niewielkim ruchu aut elektrycznych rozbudowa sieci ładowania nie opłaca się. Zwłaszcza że nakładają się na to długie i uciążliwe formalności z podłączeniem ładowarek do sieci elektroenergetycznych" – wyjaśnił dziennik. Jeszcze większą barierą okazuje się "uboga infrastruktura energetyczna na MOP-ach", która uniemożliwia budowę stacji o dużej mocy.

Według gazety w przeprowadzonych od początku 2022 r. przetargach dotyczących 56 MOP-ów udało się wyłonić dzierżawców i podpisać umowy jedynie w 14 lokalizacjach. W przypadku pozostałych 42 miejsc nie wpłynęły żadne oferty.

Dziennik zawrócił uwagę, że jeśli przy nowych odcinkach szybkich dróg MOP-y już są, to często przez długi czas pozostają zamknięte lub oferują jedynie parking z toaletami. "Za brak spełnienia wymogów AFIR mają się sypać kary, a Polsce do takiego scenariusza jest wyjątkowo blisko" – wskazała "Rz".

Na koniec pierwszego kwartału 2023 r. na 319 miejsc obsługi podróżnych przy drogach szybkiego ruchu 77 wyposażonych było w ładowarki samochodów elektrycznych.

GDDKiA: Będą zmiany w przetargach na dzierżawę MOP-ów

W kwestii realizacji postępowań przetargowych na dzierżawę i budowę MOP o funkcji komercyjnej trwają prace nad aktualizacją wymagań przetargowych, które mają uatrakcyjnić postępowania na dzierżawę i zachęcić podmioty do składania ofert. Wynika to z faktu, iż od początku 2022 roku przeprowadzone zostały postępowania przetargowe na dzierżawę 56 lokalizacji MOP, z czego w przypadku 42 lokalizacji nie udało się pozyskać dzierżawców.

Jednym z powodów braku zainteresowania przez dzierżawców są wprowadzone wymagania w zakresie zapewnienia paliw alternatywnych w oparciu o obecnie procedowane rozporządzenie Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie rozmieszczenia infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR).

Dlatego też, GDDKiA planuje zmodyfikować dokumentację przetargową m.in. w zakresie wydzielenia miejsca na MOP w celu budowy stacji ładowania. Infrastruktura do ładowania pojazdów elektrycznych mogłaby być wówczas wybudowana przez dzierżawcę, lub w przypadku braku możliwości lub woli realizacji takiej infrastruktury, przez podmiot zewnętrzny, wskazany przez wydzierżawiającego (GDDKiA), wybranego w ramach oddzielnego postępowania przetargowego. Takie działanie umożliwi podmiotom niezainteresowanym realizacją stacji ładowania o dużej mocy wzięcie udziału w przetargu na dzierżawę MOP, w ramach którego oczekiwana będzie budowa infrastruktury tradycyjnej - stacji paliw i gastronomii.

Ponadto już teraz wprowadzone zostało w umowach dzierżawy zwolnienie z czynszu od przychodu od paliw alternatywnych (przez okres 5-ciu lat) - podkreśliła GDDKiA.

Niemniej jednak, wymagania w zakresie stacji ładowania nie są jedyną przyczyną braku ofert w postępowaniach na dzierżawę MOP komercyjnych. Zagadnienie to jest szersze i obejmuje szereg różnorodnych czynników, nie zawsze takich samych dla każdej lokalizacji. Dla przykładu mogą to być duże koszty inwestycyjne do poniesienia przez dzierżawcę na początku inwestycji, wielkość lub struktura ruchu, bądź też niepewna perspektywa wykorzystywania paliw tradycyjnych w kolejnych latach (umowy są wieloletnie). Dlatego też aktualizacja wymagań przetargowych dla MOP o funkcji komercyjnej obejmować będzie więcej aspektów niż tylko kwestie związane z elektromobilnością - dodała Dyrekcja.

"Pamiętamy o elektromobilności, ale również chcemy budować infrastrukturę dla paliw alternatywnych w sposób przemyślany, tam gdzie jest popyt na tego rodzaju paliwa. W pierwszej kolejności musimy użytkownikom dróg zapewnić parkingi i stacje paliw płynnych. W drugiej kolejności infrastrukturę dodatkową i pozostałe funkcje. W kwestii lokalizacji ładowarek dla pojazdów ciężarowych należy uwzględnić przede wszystkim kwestie logistyczne takie jak miejsca załadunku/rozładunku pojazdów, główne trasy tranzytowe i ewentualne obowiązkowe przerwy dla kierowców tych pojazdów" - podaje GDDKiA.

Dlatego w przypadku postępowań przetargowych na zapewnienie stacji ładowania dla pojazdów elektrycznym GDDKiA planuje przeprowadzić odrębne postępowania, skupiające się tylko na tym aspekcie. Również w tym zakresie planuje zaktualizować wymagania przetargowe tak, żeby w maksymalnym stopniu poprawić rentowność prowadzenia działalności w tym obszarze na MOP. W tym celu analizowana jest możliwość wydłużenia okresu dzierżawy (z 10 lat na 20 lat), oraz zawieszenie czynszu dzierżawnego, na okres budowy inwestycji.

"Jesteśmy w nieustannym kontakcie z przedstawicielami z branży paliwowej, operatorami stacji ładowania, sieci dystrybucji energii elektrycznej oraz innymi instytucjami zaangażowanymi w rozwój infrastruktury MOP. Wszystkie sugestie z branży obecnie szczegółowo analizujemy i podejmujemy odpowiednie działania korygujące m.in. w zakresie wymagań przetargowych zwiększających atrakcyjność danej lokalizacji dla potencjalnych dzierżawców" - zapewnia GDDKiA.

Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP)

Na koniec I kwartału 2023 roku, na sieci dróg krajowych funkcjonowało 319 Miejsc Obsługi Podróżnych, tj. 271 MOP-ów zarządzanych przez GDDKiA (161 o funkcji podstawowej oraz 110 o funkcji komercyjnej) oraz 40 MOP-ów zarządzanych przez koncesjonariuszy (18 o funkcji podstawowej oraz 22 o funkcji komercyjnej). Oprócz tego podróżni mogą skorzystać z 81 prywatnych obiektów obsługi.

MOP o funkcji podstawowej wyposażony jest w stanowiska postojowe (parking), jezdnie manewrowe, urządzenia wypoczynkowe, urządzenia sanitarne i oświetlenie. Na części z nich funkcjonują obiekty małej gastronomii oraz stacje ładowania dla pojazdów elektrycznych.

Z kolei na MOP-ach o funkcji komercyjnej oprócz infrastruktury jak na MOP-ie o funkcji podstawowej jest jeszcze stacja paliw, stanowiska do obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno-handlowe, obiekty noclegowe oraz inne handlowo-usługowe w zależności od potrzeb użytkowników dróg. W przyszłości mogą też być wyposażone w stacje wodorowe oraz CNG i LNG.

W sumie na 77 MOP-ach działa 81 stacji ładowania, o mocy od 22 do 350 kW. Na 59 MOP-ach przy autostradach i drogach ekspresowych zarządzanych przez GDDKiA działa 59 stacji ładowania. Pozostałe 22 stacje funkcjonują na 18 MOP-ach przy koncesyjnych odcinkach autostrad. Większość stacji ładowania (58) działa na MOP-ach o funkcji komercyjnej. Na żadnym z MOP-ów nie ma infrastruktury do ładowania pojazdów ciężarowych.

Do końca 2024 roku planowane jest uruchomienie, na MOP o funkcji podstawowej zarządzanych przez GDDKiA, kolejnych stacji ładowania, tj. w 32 lokalizacjach: sześć na autostradzie A1, cztery na A2, czternaście na A4, cztery na drodze ekspresowej S3, trzy na S7 i jeden na S8.

W zakresie podstawowych potrzeb kierowców kluczowe znaczenie mają rozstrzygnięcia przetargów na dzierżawę i budowę MOP o funkcji komercyjnej, w ramach których dzierżawcy zapewniają stację paliw i obiekty gastronomiczne - podkreśla GDDKiA, zaznaczając, że rozwijając MOP, również w zakresie infrastruktury dla paliw alternatywnych - potrzeba skoordynowania działań na poziomie krajowym, uwzględniających realne zapotrzebowanie na tego rodzaju paliwa.

MOP o funkcji komercyjnej

Priorytetem dla GDDKiA jest zapewnienie na MOP użytkownikom dróg, infrastruktury niezbędnej do zaspokojenia podstawowych potrzeb fizjologicznych oraz stacji paliw. Z uwagi na to, że GDDKiA nie może świadczyć usług związanych ze sprzedażą paliw, MOP-y oddawane są w dzierżawę podmiotom, które specjalizują się w tym zakresie. W tym celu ogłaszane są postępowania przetargowe na dzierżawę i budowę MOP o funkcji komercyjnej. Oczekiwany zakres inwestycji, jaki powinien zostać zrealizowany podczas trwania umowy dzierżawy, określony został w dokumencie pn. Obligatoryjny Program Funkcjonalny (OPF). W nim znajduje się minimalny zakres prac przewidziany indywidualnie na każdy MOP. W tym dokumencie znajdują się podstawowe informacje dotyczące m.in. liczby dystrybutorów na stacji paliw z podziałem na rodzaj paliwa, niezbędnej liczby miejsc parkingowych czy też liczby miejsc w obiekcie gastronomicznym (tzw. miejsc konsumpcyjnych).

MOP o funkcji podstawowej

W celu uatrakcyjnienia MOP o funkcji podstawowej oraz zwiększenia jakości usług świadczonych użytkownikom dróg, GDDKiA realizuje szereg postępowań przetargowych na dzierżawę części nieruchomości na MOP w celu prowadzenia działalności handlowej tj. w formie małej gastronomii, food trucków, automatów vendingowych. Ponadto, postępowania przetargowe realizowane są również na budowę i obsługę stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych.

Na tor Silverstone wjechało 110 Aston Martinów - zdjęcia w galerii poniżej