Samochody używane

i

Autor: mat. prasowe

porady

Benzyna czy diesel? Eksperci porównali, co bardziej się opłaca

2025-04-30 17:25

Kupując samochód używany, wielu kierowców staje przed kluczowym dylematem: silnik benzynowy czy diesel? Eksperci AAA AUTO przeanalizowali, które z rozwiązań generuje niższe koszty w dłuższym okresie i które modele cieszą się aktualnie największą popularnością na rynku wtórnym.

Z danych zawartych w najnowszym raporcie AAA AUTO wynika, że udział samochodów z silnikiem diesla w sprzedaży aut używanych w Polsce systematycznie spada. W marcu 2024 roku wynosił on 48,6 proc., a w pierwszych miesiącach 2025 roku już tylko 45,1 proc. W tym samym czasie wzrosła popularność aut benzynowych (do 44,8 proc.) oraz – choć wciąż symbolicznie – elektrycznych (0,7 proc.).

Diesel czy benzyna - które silniki są bardziej oszczędne?

Z technicznego punktu widzenia silniki diesla są bardziej ekonomiczne – spalają nawet o 20–30 proc. mniej paliwa niż jednostki benzynowe. Jednak współczesne samochody benzynowe, szczególnie hybrydowe, znacząco zmniejszyły tę różnicę.

Przewagą diesli pozostaje efektywność na dłuższych dystansach i przy większych obciążeniach – np. podczas holowania. Z kolei auta benzynowe lepiej sprawdzają się w warunkach miejskich, gdzie częste ruszanie i krótkie trasy nie sprzyjają eksploatacji diesla.

Różnice w kosztach zakupu i napraw

Diesle są zazwyczaj droższe w zakupie – wynika to z bardziej zaawansowanej konstrukcji silnika oraz obecności takich komponentów jak turbosprężarki czy wtryskiwacze wysokociśnieniowe. Dodatkowo, choć silniki wysokoprężne są trwałe, ich naprawy bywają kosztowne.

Benzynowe jednostki napędowe są prostsze w budowie, a przez to – tańsze w serwisie i utrzymaniu. W dłuższej perspektywie może to przynieść realne oszczędności, zwłaszcza użytkownikom poruszającym się głównie po mieście.

Amortyzacja i wartość odsprzedaży

Samochody z silnikiem diesla dłużej utrzymują swoją wartość, szczególnie na rynkach, gdzie wciąż liczy się niskie spalanie. Jednak ich udział w rynku wtórnym spada, co może wpływać na ceny w przyszłości. Auta benzynowe tracą na wartości szybciej, ale ich niższy koszt zakupu może zrównoważyć ten efekt.

– Jeśli nie pokonujemy bardzo dużych odległości, a samochód służy głównie do codziennych dojazdów, lepszym wyborem może być benzyna, hybryda lub nawet auto elektryczne. (...) Większość badań dotyczących niezawodności silników pokazuje także, że silniki benzynowe są równie niezawodne jak silniki diesla, więc nie ma powodu, dla którego benzyna nie mogłaby wytrzymać tak długo, jak silnik diesla lub dłużej – mówi Karolina Topolova, dyrektor generalna AURES Holdings, operatora sieci AAA AUTO.

Najpopularniejsze auta używane w 2025 roku

Na rynku wtórnym najczęściej sprzedawanym autem benzynowym w Polsce w 2025 roku jest Opel Astra, a tuż za nim VW Golf i Opel Corsa. Wśród diesli prym wiedzie Audi A4, a dalej VW Passat i BMW serii 5.

Co ciekawe, używane auta z silnikami wysokoprężnymi charakteryzują się znacznie wyższym przebiegiem – średnio powyżej 230 tys. km, podczas gdy dla samochodów benzynowych wynosi on około 160 tys. km. Diesle są też średnio starsze i dłużej czekają na sprzedaż.

Ile kosztuje przejechanie 100 kilometrów? Co się bardziej opłaca: samochód spalinowy czy elektryczny?

60 lat Forda Transita, tak zmieniał się ten dostawczak, zdjęcia: