zdjęcia

Kultowy model kończy 60 lat. Ten dostawczak wspiera biznes i usługi na całym świecie

2025-04-30 16:34

W 2025 roku mija 60 lat od debiutu Forda Transita – jednego z najbardziej wszechstronnych pojazdów dostawczych na świecie. Już od pierwszej generacji Transit był dostępny w wersji podwozie z kabiną, która umożliwia szeroki zakres zabudów – od chłodni i dźwigów po kampery i pojazdy specjalistyczne. Zobaczcie w galerii, jak zmieniał się ten kultowy już dostawczak.

Ford Transit kończy 60 lat

Ford Transit zadebiutował w 1965 roku i od początku wyróżniał się na tle konkurencji dużą liczbą wariantów. Już wtedy oferowano dwa rozstawy osi, kilka wersji kabin, silników (podstawowy silnik benzynowy miał pojemność 1,5 litra i moc na poziomie 60 KM, w ofercie można było znaleźć również silnik diesla o pojemności 2,4 litra i mocy 62 KM) oraz wersję pod zabudowę. Długości nadwozia wynosiły od 4290 do 5040 mm, a dopuszczalna masa całkowita – od 1995 do 3320 kg.

Wersja podwozie z kabiną została zaprojektowana z myślą o łatwym montażu zabudowy – solidna rama i rozmieszczenie punktów montażowych umożliwiały konwersję pojazdu według potrzeb użytkownika.

Obecnie Transit w wersji pod zabudowę dostępny jest w pięciu długościach ramy (L1–L5, dzięki czemu maksymalna długość zabudowy może wynieść nawet 5235 mm), z dopuszczalną masą całkowitą do 5000 kg. Klienci mają do wyboru napęd na przednią, tylną lub obie osie. W zależności od konfiguracji, pojazd może być wyposażony w pojedynczą lub podwójną kabinę – ta druga mieści do siedmiu osób.

Konstrukcja opiera się na ramie drabinowej, co pozwala na zastosowanie wielu typów zabudów, w tym platform niskopodłogowych, chłodni, pojazdów dla służb ratunkowych czy wersji przystosowanych dla osób z niepełnosprawnościami.

Silniki spalinowe i elektryczne

Transit napędzany jest silnikami z gamy New EcoBlue – to jednostki diesla o pojemności 2.0 litra i mocy 105, 130 lub 165 KM. Silniki spełniają normę Euro 6.2 i zużywają średnio o 7 proc. mniej paliwa niż wcześniejsza generacja.

Dostępny jest także wariant elektryczny – E-Transit. Wersja z akumulatorem 89 kWh ma zasięg do 402 km, natomiast mniejsza wersja – 68 kWh – oferuje krótszy zasięg. Pojazd obsługuje szybkie ładowanie prądem stałym i zmiennym.

Zabudowy pod nadzorem certyfikowanych firm

Modyfikacjami Transita zajmują się firmy zrzeszone w europejskim programie Ford Pro Convertor. W Polsce działa obecnie 11 takich partnerów. Każda konwersja jest objęta gwarancją producenta, co ułatwia zarządzanie flotą w firmach. Zabudowy są wykorzystywane m.in. przez branżę budowlaną, transportową, służby ratunkowe oraz organizacje przewożące osoby z niepełnosprawnościami.

Ford Transit, tak zmieniał się od lat 60., zdjęcia:

Garaż 2004 - Ford GT