Nowość na Al. Racławickich po remoncie - tzw. śluza dla rowerzystów

i

Autor: Urząd Miasta Lublin Nowość na Al. Racławickich po remoncie - tzw. śluza dla rowerzystów

Lublin: Aleje Racławickie jak nowe. Sprawdź, co się zmieniło! [GALERIA]

2021-08-13 12:21

Aleje Racławickie w Lublinie – już po remoncie. Choć trwają jeszcze odbiory techniczne i zostały ostatnie prace porządkowe, to sama trasa jest już dostępna dla kierowców. Co zostało jeszcze do zrobienia? Sprawdźcie w naszym artykule!

To jedna z najważniejszych ulic lubelskiego śródmieścia. Na czas remontu (który rozpoczął się w kwietniu 2020 roku) kierowcy mieli nie lada orzech do zgryzienia. Utrudnienia, zamykane fragmenty ulic i ograniczenie prędkości powodowały, że całe centrum Koziego Grodu mogło się korkować na długie minuty, szczególnie w godzinach szczytu.

Ale to wszystko już za nami. Teraz, jak przyznają nam kierowcy, podróż alejami Racławickimi jest już zdecydowanie przyjemniejsza, nawet mimo nadal obowiązującego ograniczenia prędkości. Jak się okazuje, ostatki taki generalny remont al. Racławickie przeszły w… 1987 roku.

Sprawdź, jak po remoncie wyglądają al. Racławickie i okolice - obejrzyj galerię zdjęć:

Jak informuje lubelski Ratusz, wszystkie zasadnicze prace drogowe zostały zakończone. Choć inwestycję czekają jeszcze odbiory techniczne i procedura uzyskania pozwolenia na użytkowanie, to mieszkańcy już mogą korzystać z nowych jezdni, chodników i ścieżek rowerowych. Na terenie inwestycji prowadzone będą jeszcze prace związane z oznakowaniem poziomym i pionowym oraz w zakresie włączenia wybudowanych sygnalizacji świetlnych do Systemu Zarządzania Ruchem. Całość zadania pochłonęła ponad 100 mln zł, z czego 85% dofinansowania stanowią fundusze europejskie.

Przebudowa Al. Racławickich to dla Lublina projekt priorytetowy. Obszar objęty inwestycją ma strategiczne znaczenie nie tylko dla Miasta, ale również dla całego Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego, w związku z wyjątkową koncentracją wzdłuż Al. Racławickich instytucji publicznych, takich jak szkoły, urzędy i uczelnie. Obszar ten jest bardzo intensywnie wykorzystywany nie tylko przez użytkowników samochodów osobowych, ale i przez komunikację miejską. Realizacja wszystkich zadań nadaje priorytet transportowi publicznemu, co przełoży się na sprawniejsze funkcjonowanie komunikacji zbiorowej w całym mieście, rozładowanie zatorów komunikacyjnych, a w konsekwencji skrócenie czasu przemieszczania się pomiędzy dzielnicami. Efektami wielomiesięcznych prac są przede wszystkim odnowione nawierzchnie ulic i chodników oraz nowe ścieżki rowerowe. Nie można również zapomnieć o kilometrach nowej infrastruktury podziemnej. Zbudowana kanalizacja deszczowa zapewni odprowadzanie wód opadowych z tej głównej ulicy miasta. Nowej infrastrukturze drogowej towarzyszy zieleń, dzięki temu Al. Racławickie nadal pozostają zieloną śródmiejską arterią miasta. Inwestycja zachwyci nie tylko funkcjonalnie, ale także swoim walorem estetycznym – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.

Kierowcy mogą już śmiało jechać przez całe al. Racławickie oraz przez ul. Lipową (która również doczekała się remontu w ramach tego ogromnego projektu). Pozostały jednak jeszcze pojedyncze prace do wykonania.

W najbliższym czasie będą jeszcze prowadzone prace w zakresie oznakowania poziomego i pionowego. Wprowadzone na początku sierpnia zmiany w projekcie organizacji ruchu, skutkują koniecznością uzupełnienia oznakowania. W ramach aktualizacji projektu organizacji ruchu zapadła decyzja, aby wykonać peron autobusowy wraz z chodnikami na ul. Sowińskiego, naprzeciwko Bioteki w kierunku ul. Głębokiej. Tam zostaną również zlokalizowane dwa miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, a na ul. Lipowej przy Astorii dwa miejsca dla postoju taxi. Ponadto, zostanie wykonane miejsce dla osób z niepełnosprawnościami przy ul. Poniatowskiego oraz korekta oznakowania na Al. Racławickich przy dojeździe do ronda Honorowych Krwiodawców, poprzez likwidację buspasa przed tym skrzyżowaniem. Lewy pas ma być przeznaczony do skrętu w lewo, środkowy do jazdy na wprost lub w lewo, zaś prawy do skrętu w prawo lub jazdy na wprost. Poza tym wykonawca będzie jeszcze porządkował teren, likwidował tymczasowe przejazdy, przejścia i przystanki oraz wykonywał prace poza zakresem robót objętych inwestycją, czyli wykonanie trawników i ewentualnych zejść do ciągów na posesjach – tłumaczy Justyna Góźdź z Urzędu Miasta Lublin.

Nadal wyłączone są też sygnalizacje świetlne. Urzędnicy wyjaśniają, że włączenie wszystkich w jednym momencie nie jest jeszcze możliwe, bo trwa aktualizacja systemu zarządzania ruchem z centralnym serwerem miasta. Proces ten będzie wdrażany sukcesywnie.

Aktualnie działa już sygnalizacja świetlna przy ul. Długosza. Od soboty (14 sierpnia) planowane jest uruchomienie sygnalizacji na skrzyżowaniu ulic Poniatowskiego, Sowińskiego i Al. Racławickich. Wówczas również ul. Poniatowskiego zostanie otwarta dla ruchu. Z uwagi na duże natężenie ruchu w relacji północ-południe, otwarcie tej ulicy dla ruchu bez działającej sygnalizacji mogłoby stwarzać sytuacje niebezpieczne dla kierowców, stąd decyzja o skoordynowaniu tych działań w jednym czasie. Nadal utrzymane zostanie zamknięcie wlotu ul. Wieniawskiej, do momentu uruchomienia sygnalizacji na skrzyżowaniu ulic: Krakowskie Przedmieście, Lipowa, Al. Racławickie. Tymczasowo te światła będą pracować w trybie „żółty puls” - dodaje Góźdź.

Inwestycja wprowadziła również zmiany w organizacji ruchu. Na Al. Racławickich wyznaczono buspasy. Poza komunikacją miejską i taksówkami dopuszczono na nich ruch również motocyklistów, oznakowanych i nieoznakowanych pojazdów Policji oraz oznakowanych pojazdów Straży Miejskiej. Swoją geometrię zmieniło skrzyżowanie Al. Racławickich z ul. Poniatowskiego i ul. Sowińskiego. Jadąc Al. Racławickimi od strony Centrum jeden pas ruchu jest do skrętu w lewo, dwa do jazdy na wprost, z czego jeden skrajny do skrętu w prawo. Z kolei jadąc w kierunku centrum, od strony ronda Honorowych Krwiodawców, będą dwa pasy ruchu służą do jazdy na wprost, z czego jeden umożliwia skręt w ul. Sowińskiego. Z ul. Sowińskiego jadąc w górę w kierunku Poniatowskiego dwoma pasami pojedziemy prosto, a jeden stanowi prawoskręt w Al. Racławickie.

Natomiast z ul. Poniatowskiego będzie możliwa jazda na wprost i skręt w prawo w Al. Racławickie. W związku z poszerzeniem ul. Sowińskiego, miejsca parkingowe zlokalizowane przy tej ulicy naprzeciwko Bioteki przestaną funkcjonować. Z kolei „stara” ul. Poniatowskiego stała się ulicą ślepą, o funkcji drogi serwisowej zapewniającej dojazd do posesji i do ul. Dubois. Istniejące miejsca parkingowe zlokalizowane na „starej” ul. Poniatowskiego pozostały bez zmian, natomiast te znajdujące się w dalszej jej części (którą odbywał się ruch) zostały wykonane jako równoległe po poszerzeniu ulicy do 7,5 m. Tym samym na „starej” ul. Poniatowskiego powstało kilkadziesiąt miejsc parkingowych. Na Al. Racławickich wdrożono udogodnienie dla miłośników dwóch kółek. Zaprojektowane rozwiązanie pozwala rowerzyście dostać się poprzez pas filtrujący do śluzy rowerowej, dzięki której będzie ustawiony przy ruszaniu ze skrzyżowania przed wszystkimi pojazdami przy ul. Lipowej. Zapewni mu to swobodę startu, z drugiej strony rowerzysta będzie widoczny dla wszystkich pojazdów.

Quiz. Najważniejsze wydarzenia w Polsce po 2000 roku. Pamiętasz je?

Pytanie 1 z 15
Papież Jan Paweł II zmarł w 2005 roku. Pamiętasz w jaki dzień?