Jak zwrócić niechciany prezent

i

Autor: zdj. ilustracyjne/pixabay.com

Jak nie dać się oszustom w święta i zwrócić niechciany prezent? Ekspert radzi

2022-12-14 11:26

Szał świątecznych przygotowań to raj dla naciągaczy. Specjaliści radzą opanowanie, zwłaszcza w czasie zakupów internetowych. Prezenty warto kupić wcześniej i z umiarem. To ważne ze względu na ewentualne, późniejsze reklamacje.

To, co ważne przy transakcji online, to udział trzech partnerów. – Kupujący, czyli konsument, sprzedawca i firma kurierska, która musi nam dostarczyć produkt w optymalnym dla nas czasie – wyjaśnia Lidia Baran-Ćwirta, miejska rzeczniczka praw konsumentów w Lublinie.

To ważne ze względu na niedopowiedzenia, wady, reklamacje i zwroty. – Niestety przed świętami, mimo ogromnego ruchu firm kurierskich, klienci są rozczarowani, że wymarzony prezent nie dotarł na czas – słyszymy. Czasami jest to i nasza wina. – Bo nie dokonaliśmy zakupu odpowiednio wcześnie – zauważa lubelska rzeczniczka konsumentów.

Jak zwrócić towar?

Jak więc zwrócić niechciany produkt czy nietrafiony prezent? Odstąpić od umowy-sprzedaży można w czasie 14 dni od otrzymania produktu i w ciągu następnych 14 dni towar musimy odesłać. – Wszystko odbywa się na koszt konsumenta – tłumaczy Baran-Ćwirta.

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku wady zakupionego produktu. U sprzedawcy złożyć możemy reklamację. Kupujący może oczekiwać naprawy lub wymiany towaru. – Gdy nie zostanie to spełnione, kupujący może domagać się zwrotu pieniędzy – mówi rzeczniczka.

Wiele towarów ma również kartę gwarancyjną. Zwykle zapewnia nam nieodpłatną naprawę w umówionym terminie. – Jeśli nie jest możliwa lub jest którąś z kolei naprawą, sprzedawca proponuje nowy produkt, wymianę na ten sam model lub zbliżony technicznie do reklamowanego – opisuje ekspertka.

Jak przypomina lubelska rzeczniczka, to jednak my decydujemy o formie reklamacji. – Ten wybór należy do nas. Nie sprzedawca czy konsultant wybiera ścieżkę reklamacyjną, ale my w czasie zgłaszania wady – słyszymy.

I jeszcze jedna uwaga: najlepiej kierować się rozsądkiem niż ulegać szaleństwu: Bo świadomy konsument pamięta o tym, że wytwarza śmieci czy mnóstwo jedzenia, które się marnuje, zwłaszcza w czasie świąt. Sztuczki marketingowe nie muszą się natomiast negatywnie odbijać na naszych portfelach.

Darmowe porady konsumenckie

Bezpłatnych porad i informacji, miejski rzecznik praw konsumenta udziela w dni robocze między 7.45 a 15.15 przy ul. Spokojnej 2 w Lublinie.

Terminy spotkań ustalane są telefonicznie pod numerem: 81 466 1600 i za pomocą e-mail pod adresem: [email protected]