Dzięki tym kartom osoby głuche bez problemu zarezerwują stolik w restauracji, zamówią posiłek, czy kupią, np. bilet do muzeum

i

Autor: zdjęcie nadesłane, LOT Metropolia Lublin

Dzięki tym kartom osoby głuche bez problemu zarezerwują stolik w restauracji, zamówią posiłek, czy kupią, np. bilet do muzeum

2022-12-02 15:25

Lublin coraz bardziej staje się dostępny dla osób głuchych. Lokalna Organizacja Turystyczna Metropolia Lublin stworzyła karty komunikacji. Ułatwią one osobom głuchym porozumiewanie się z obsługą lokali gastronomicznych i kulturalnych.

- Ta karta to tak naprawdę zbiór piktogramów z dodatkowymi wyjaśnieniami, która umożliwia komunikację między osobą głuchą, a osobą słyszącą, która ma na celu usprawnienie tej komunikacji poprzez proste komunikaty, które są najczęściej zadawane w danych obiektach i w danych lokalach gastronomicznych. Dzięki temu osoba głucha faktycznie będzie zrozumiana - mówi Anna Nieoczym z Lokalnej Organizacji Turystycznej Metropolia Lublin. - Wspólnie ze środowiskiem osób głuchych udało się nam to stworzyć. Myślę, że są to takie podstawowe komunikaty, które możemy sobie zadać w momencie kiedy przychodzimy do restauracji, czy obiektu kulturalnego.

To nie pierwsza tego typu inicjatywa w Lublinie. Wcześniej podobne karty pojawiły się w lubelskich hotelach. Teraz trafiły do restauracji i obiektów kulturalnych.

- Karty zawierają najczęściej pojawiające się zapytania i potrzeby podczas wizyty w restauracji czy obiekcie kulturalnym. Dzięki temu prostemu rozwiązaniu, g/Głusi mogą czuć się komfortowo w komunikacji z obsługującymi ich osobami słyszącymi, które zazwyczaj nie znają Polskiego Języka Migowego – mówi Krzysztof Raganowicz, prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej Metropolia Lublin. – Osoba g/Głucha może za pomocą karty komunikować swoje potrzeby i zapytać o szczegóły. Za pomocą karty można zapytać m.in. o to, czy w lokalu znajduje się wolny stolik, dowiedzieć się o dostępność dań wegetariańskich czy wegańskich, ale również jak długo trzeba czekać na zamówienie, zapytać o możliwość płatności kartą lub gotówką, drogę do toalety, czy hasło do Wi-Fi.