Tory kolejowe

i

Autor: pexels.com zdjęcie ilustracyjne

3,5 mld zł na kolej w woj. lubelskim. W planach m.in. szybkie połączenia i elektryfikacje linii

2022-11-08 14:07

Mieszkańcy województwa lubelskiego będą mogli skorzystać z szybkich połączeń kolejowych do stolicy Lubelszczyzny. Właśnie podpisano umowy na realizacje projektów z rządowego programu „Kolej Plus” pomiędzy Urzędem Marszałkowskim a PKP PLK. Wartość pięciu inwestycji, jakie mają być wykonane w naszym regionie opiewa na około 3,5 mld zł.

Zgodnie z podpisanymi umowami, czas na realizację planowanych projektów upłynie w 2029 r. Inwestycje mają sprawić, że mieszkańcy Janowa Lubelskiego, Łęcznej, Włodawy i Biłgoraja doczekają się szybkiego połączenia kolejowego z Lublinem. Ulepszone mają zostać także podróże do serca Lubelszczyzny z Kraśnika, Krasnegostawu, Łukowa i Zamościa.

„Kolej Plus” na Lubelszczyźnie. Co jest w planach?

W ramach środków pochodzących z programu „Kolej Plus” planowana jest budowa linii kolejowej na trasie Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj oraz poprawa dostępności transportu kolejowego w Kraśniku. Na ten cel przeznaczonych ma zostać ok. 906 mln zł. Projekt zakłada wybudowanie 18 km linii kolejowej pomiędzy Szastarką a Janowem Lubelskim. Powstać ma także ok. 12 km „jednotorowej linii kolejowej do Kraśnika Fabrycznego wraz z łącznicą Kraśnik Miasto – Kraśnik”.

Trasy te zostaną zelektryfikowane, a mieszkańcy województwa lubelskiego będą mogli korzystać z szybszych połączeń podczas podróży pociągami. W ramach projektu powstać ma ok. 15 stacji i przystanków, które zostaną przystosowane do osób z niepełnosprawnością.

„Czas przejazdu pociągiem między Kraśnikiem Fabrycznym a Lublinem szacowany jest na 52 min, a między Biłgorajem a Lublinem na 1h 36 min” – czytamy w komunikacie prasowym PKP PLK. I dalej: „Dodatkowo w ramach inwestycji powstanie także studium projektowo-techniczne dla budowy oraz elektryfikacji kolejnej 35 km jednotorowej linii kolejowej Janów Lubelski – Biłgoraj”.

Pociągiem z Lublina do Łęcznej

Ze środków „Kolei Plus” utworzone ma zostać także zelektryfikowane połączenie kolejowe pomiędzy Lublinem a Łęczną.

„Mieszkańcy zyskają wygodny dojazd do stolicy województwa w około 40 minut. Budowa linii pozwoli również na poprawę warunków przewozów towarowych – nowa linia obejmuje także odcinek od Łęcznej do Kopalni Węgla Kamiennego w Bogdance” – zapowiada PKP PLK.

W ramach projektu powstać ma 25 km jednotorowej linii oraz 12 nowych stacji i przystanków: Lublin Lotnisko, Trzeszkowice, Krzesimów, Ciechanki Krzesimowskie, Łęczna Szpital, Łęczna Akacjowa, Łęczna Polna, Łęczna, Stara Wieś, Turowola, Puchaczów, Bogdanka. Na tę część projektu przeznaczonych ma być ok. 736 mln zł.

Będzie modernizacja połączenia kolejowego między Chełmem a Włodawą

Rewitalizacja około 41 km linii kolejowej nr 81 na odcinku Chełm – Okuninka Białe i zbudowanie ok. 10 km „ jednotorowej niezelektryfikowanej linii kolejowej przez Okuninkę do Włodawy”, na których pociągi będą mogły osiągnąć prędkość do 120 km/h ma kosztować ponad 500 mln zł. Czas przejazdu z Włodawy do Chełma będzie wtedy wynosić ok. 53 min, a w planach jest przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich na tej linii.

Modernizacja czeka także 9 przystanków na trasie. Mowa o:

  • Koza-Gotówka,
  • Karolinówka,
  • Ruda-Huta,
  • Ruda-Opalin,
  • Uhrusk,
  • Wola Uhruska,
  • Stulno,
  • Sobibór,
  • Okuninka Białe.

W planach jest też budowa stacji Włodawa Miasto. Obiekty te także mają być przystosowane do osób z niepełnosprawnościami.

Linia kolejowa między Łukowem a Lublinem zostanie zelektryfikowana

Ok. 378 mln zł wyniesie elektryfikacja linii kolejowej nr 30 między Łukowem a Lublinem Północnym.

„Przewoźnicy będą mogli wykorzystać nowoczesne, ekologiczne pociągi i przygotować atrakcyjną ofertę podróży. Znacznemu usprawnieniu ulegną również podróże do Warszawy. Nie będzie konieczności wymieniania lokomotyw ze spalinowych na elektryczne, co wpłynie na sprawniejsze i krótsze podróże do stolicy” – podkreśla w komunikacie PKP PLK.

Szybciej z Zamościa do Lublina

Zmodernizowane i zelektryfikowane mają zostać linie kolejowe nr 69 i 72 na odcinku między Rejowcem a Zamościem Szopinek. Odbudowana będzie także elektryfikacja łącznicy kolejowej, która omija stację Zawada. Po modernizacji podróżni rozpoczynający swoją podróż na stacji Zamość Wschód, jadąc do Lublina przez Rejowiec spędzą w pociągu 1h 54 min, łącznie z postojami (obecnie czas przejazdu na tej trasie to 2h i 15 min).

„Umowa o szacowanej wartości 926 mln zł przewiduje również modernizację 10 stacji i przystanków  – Zagrody Kościół, Krasnystaw Fabryczny, Krasnystaw Miasto, Wólka Orłowska, Izbica, Tarzymiechy, Krzak, Złojec, Mokre, Zamość oraz budowę 2 nowych przystanków - Bzite, Zawada Wschodnia” – wylicza PKP PLK. 

Tutaj także nowe przystanki zostaną przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Ponadto będą wyposażone m.in. w jasne oświetlenie i wiaty. 

W ramach programu „Kolej Plus” w całej Polsce zrealizowane mają być 34 inwestycje w 11 województwach. W województwie lubelskim planowanych jest 5 projektów, których łączna wartość opiewa na ok. 3,5 mld zł (85 procent tej kwoty stanowić będzie dofinansowanie rządowe).