Trwa budowa podziemnego tunelu kolejowego pod Łodzią

i

Autor: Rafał Wilgusiak / PKP PLK Trwa budowa podziemnego tunelu kolejowego pod Łodzią

Podziemny tunel kolejowy w Łodzi zostanie ukończony z opóźnieniem. Kiedy pojedziemy łódzkim metrem?

2023-02-08 12:17

Budowa podziemnego tunelu kolejowego pod Łodzią rozpoczęła się w czerwcu 2019 roku i pierwotnie miała zakończyć się do końca 2022 roku. Już od dawna wiadomo było, że termin ten nie zostanie dotrzymany. Prace nie zostaną ukończone też w tym roku. Aktualnie trwają rozmowy z wykonawcą na temat wydłużenia harmonogramu prac. Warta ponad 1,7 mld zł inwestycja jest zrealizowana dopiero w połowie.

Trwa budowa podziemnego tunelu kolejowego pod Łodzią, który połączy stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska oraz Łódź Żabieniec. Umowę w formule „projektuj i buduj” zawarto pod koniec 2017 r., a prace przy budowie tunelu średnicowego ruszyły w czerwcu 2019 r. Pierwotnie inwestycja miała zakończyć się do końca 2022 roku. Termin ten okazał się nierealny. Wiadomo też już, że nie uda się dotrzymać aktualnego terminu zakończenia prac, który zaplanowano na wrzesień 2023 r. Obecnie PKP PLK prowadzi rozmowy z wykonawcą na temat kolejnego wydłużenia harmonogramu prac.

- To harmonogram, na temat którego zamawiający dyskutuje z wykonawcą ze względu na różne okoliczności: kłopoty finansowe lidera (konsorcjum) w stosownym czasie, pandemii i sytuacji rynkowej w wyniku wojny na Ukrainie. To trzy elementy, które na ten kontrakt bardzo mocno oddziałują, bo jest on realizowany przez podmioty z wielu państw – wyjaśnia wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel i przypomina, że inwestycja przechodziła różne „koleje losu”, wynikające m.in. z tego, że upadł zwycięzca przetargu, lider konsorcjum (Energopol).

Członek zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK Arnold Bresch uważa, że prace budowlane zakończą się do 2024 roku, a następnie potrzebny będzie czas na wyposażenie tunelu w różnego rodzaju systemy i uzyskanie pozwoleń na jego użytkowanie. Obecny stan zaawansowania realizacji wartej ponad 1,7 mld zł inwestycji to 43 proc. oraz 49 proc. w zakresie finansowania.

- Można powiedzieć, że jesteśmy około połowy realizacji - mówi Arnold Bresch. - Prace budowlane są prowadzone. Mała tarcza zrealizowała 1100 z 3400 metrów i przygotowała półtora tunelu z czterech. 25 stycznia przebiła się przez wschodnią ścianę przystanku Koziny i w tej chwili jest poddana procesom technologicznym, żeby mogła kontynuować prace w dalszym ciągu małego tunelu. Duża tarcza wykonała 1040 z 2300 metrów i w tej chwili jest konserwowana. Wstrzymujemy prace do momentu przygotowania projektów związanych ze wzmocnieniami kamienic, by w sposób bezpieczny mogła pokonać ścisłą zabudowę w mieście.

Bresch podkreśla, że prace dotyczą lokalizacji, w którym na drodze drążącej tzw. duży tunel maszyny znajduje się 28 budynków będących w „katastrofalnym” stanie technicznym. Wykonawca początkowo planował ich wyburzenie, jednak ze względu na interes społeczny podjęto decyzję o dodatkowym wzmocnieniu kamienic. W związku z tym na dworcu Łódź Fabryczna od poniedziałku działa punkt informacyjny, w którym łodzianie mogą dowiedzieć się o planach dot. inwestycji.

- Osoby, które mieszkają w tych kamienicach będą wyprowadzane do mieszkań tymczasowych i po wzmocnieniu konstrukcji wrócą do swoich mieszkań - tłumaczy Arnold Bresch. - Naszym założeniem jest, że wszystkie kamienice po przejściu dużej tarczy zostaną utrzymane i nie będzie konieczności wyburzeń.

Tunel średnicowy o łącznej długości 7,5 km otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne. W tunelu powstaną 3 przystanki (Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny), które zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły.

Projekt „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna–Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego wartość wynosi ponad 1,7 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł.

Policyjny pościg w Łodzi. Eska Miejska