Tunel

i

Autor: pixabay.com Tunel

Pierwszy tunel w Łodzi nie jest jeszcze skończony, a już wkrótce rozpocznie się budowa kolejnego

2022-12-06 14:59

Coraz bliżej budowy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Centralny Port Komunikacyjny uzyskał już wszystkie trzy decyzje lokalizacyjne. Teraz spółka czeka już tylko na pozwolenie na budowę. Rozpoczęcia prac budowlanych zaplanowano na pierwszą połowę 2023 roku.

Jeszcze nie zakończyła się budowa tunelu kolejowego pod centrum Łodzi, który połączy dworzec Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec, a już wkrótce rozpocznie się budowa kolejnego tunelu. Centralny Port Komunikacyjny złożył w czerwcu i lipcu trzy wnioski o decyzje lokalizacyjne w ramach projektu inwestycyjnego dotyczącego budowy tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią: dla samego 4-kilometrowego tunelu, a także dla komory startowej Retkinia i komory wydobywczej Fabryczna. Wszystkie trzy decyzje zostały już wydane przez wojewodę, dzięki czemu spółka może starać się o pozwolenia na budowę.

- Spółka realizuje kolejne cele projektowe jeden po drugim - mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. - Uzyskaliśmy pierwsze w historii CPK decyzje lokalizacyjne, dzięki czemu za kilka miesięcy będziemy mogli rozpocząć budowę tunelu – kluczowego elementu tzw. igreka, który połączy Warszawę z Łodzią, a dalej z Poznaniem i Wrocławiem.

Nowy tunel będzie przeznaczony dla połączeń dalekobieżnych, w tym dla Kolei Dużych Prędkości. Szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię jest zaplanowane na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym powstanie rozwidlenie w kierunku na Poznań i Wrocław.

Obecnie trwa przetarg na wybór wykonawcy prac przygotowawczych przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK) po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna, pod którym będzie rozpoczynał się tunel. W sąsiedztwie ŁDK powstanie też komora wydobywcza dla automatycznej tarczy drążącej TBM. Następnie zostanie wybudowana komora startowa na Retkini, a później ruszy drążenie właściwego tunelu kolejowego CPK.

Projektowany tunel CPK w Łodzi ma największą średnicę spośród podziemnych konstrukcji realizowanych dotychczas metodą TBM (tunnel boring machine) w Polsce i jest najdłuższym tego typu obiektem tunelowym budowanym jednym odcinkiem.

W ramach programu kolejowego spółka CPK przygotowuje budowę 12 linii, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. Docelowo nowe połączenie kolejowe skróci czas dojazdu z Łodzi do Warszawy z 70 do 45 minut. Z kolei podróż z Łodzi do Wrocławia zajmie niewiele ponad godzinę.

Radny próbował zamurować wejście do Urzędu Miasta Łodzi