Kolejne zakłócenia sygnału GPS nad Polską

i

Autor: pixabay/gpsjam.com

Wydarzenia

Kolejne zakłócenia sygnału GPS nad Polską. Eksperci podejrzewają Rosjan

2024-01-18 11:36

Kolejne zakłócenia sygnału GPS odnotowano w ostatnich dniach w Polsce. Największe zakłócenia pojawiły się tym razem w północnej i północno-wschodniej części kraju. Incydenty są analizowane m.in. przez służby specjalne Szwecji oraz wywiad wojskowy tego kraju.

Masowe zakłócenia sygnału GPS odnotowywane są nad krajami bałtyckimi od połowy grudnia. Do kolejnego incydentu doszło w tym tygodniu w Polsce. Według danych gpsjam.com największe zakłócenia sygnału GPS wystąpiły nad północną, północno-wschodnią i centralną częścią kraju.

Choć nie ma na razie oficjalnych informacji na temat przyczyn nieprawidłowości w działaniu GPS, eksperci podejrzewają, że za zakłóceniami systemu w regionie Morza Bałtyckiego może stać Rosja. Incydenty są analizowane m.in. przez służby specjalne Szwecji oraz wywiad wojskowy tego kraju.

- Tego rodzaju obserwacje dokonywaliśmy wcześniej w związku z rosyjskimi ćwiczeniami wojskowymi. Uważam, że jest to przykład działania hybrydowego, którego celem jest tworzenie niepewności - twierdzi szef szwedzkiej Wojskowej Służby Wywiadu i Bezpieczeństwa, Thomas Nilsson.

Opinię te potwierdza podpułkownik Joakim Paasikivi, wykładowca strategii wojskowej Szwedzkiej Akademii Obrony, według którego zakłócenia mogły być „pewnego rodzaju testem” przed zastosowaniem ich przez Rosję w wojnie „w szarej strefie” lub wojnie hybrydowej.

- Może to być początek nieprzyjemnej eskalacji. Jeśli doszłoby do zniszczenia satelitów, odbiłoby się to na dużej części systemów informatycznych oraz gospodarce - uważa Paasikivi.

Sygnał GPS jest wykorzystywany w nawigacji samolotów, statków oraz samochodów. Chociaż zakłócenia systemów są źródłem problemów dla lotnictwa, nie powinny one stanowić jednak bezpośredniego zagrożenia. Oprócz GPS samoloty korzystają z innych narzędzi do pozycjonowania, takich jak akcelerometry i stałe punkty na ziemi.

- Incydenty mają wpływ na zdolność statku powietrznego do precyzyjnej nawigacji, ale istnieje wiele różnych systemów zapasowych - wyjaśnia Petter Eklund ze szwedzkiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Eska Daje Szkołę - Jak działa GPS?