Pora na walkę ze shrinkflacją?

i

Autor: pixabay.com

Wiadomości

Pora na walkę ze shrinkflacją? Sklepy będą musiały informować o zmniejszonych opakowaniach

2024-05-06 12:24

Od 1 lipca francuskie supermarkety będą musiały informować klientów o mniejszej ilości produktów w opakowaniu, o ile jego cena nie zostanie obniżona. W ten sposób francuski rząd chce walczyć ze shrinkflacją, czyli zjawiskiem zmniejszania zawartości produktu w opakowaniu przy jednoczesnym zachowaniu jego dotychczasowej ceny.

Shrinkflacja to zjawisko, które coraz mocniej odbija się na kieszeniach konsumentów. Polega ono na realnym zwiększeniu ceny produktów, poprzez zmniejszenie rozmiaru opakowania lub jego wagi. Cena opakowania produktu w sklepie pozostaje na pierwszy rzut oka taka sama, ale zmniejsza się jego waga lub ilość produktów w opakowaniu.

Ze zjawiskiem shrinkflacji postanowił zmierzyć się rząd francuski. Od 1 lipca 2024 r. supermarkety we Francji będą musiały informować konsumentów o różnicach w zawartości produktów, których cena nie zostanie zmniejszona. W praktyce nakłada to na sklepy obowiązek umieszczania na opakowaniach lub w ich pobliżu widocznej informacji, że ilość produktów w opakowaniu lub jego waga zmniejszyła się, a cena nie zmniejszyła się lub nawet została podniesiona. Informacja tak ma być widoczna przez 2 miesiące od wprowadzenia zmian w zawartości opakowania.

„Shrinkflacja to oszustwo i zamierzamy położyć mu kres. Chcę odbudować zaufanie konsumentów, a zaufanie idzie w parze z przejrzystością” – stwierdził cytowany przez agencję Reuters minister finansów Bruno Le Maire.

Przed zjawiskiem shrinkflacji ostrzegał też w ubiegłym roku polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów:

Przerażające sceny na drodze. Kierowca volkswagena zszokował