MPK Kraków

i

Autor: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie

Wiadomości

Będą nowe stacje ładowania autobusów elektrycznych w Krakowie. To pokłosie ostatnich problemów

2024-01-18 16:35

W Krakowie powstaną nowe stacje do ładowania autobusów elektrycznych – deklaruje MPK. To pokłosie ostatnich problemów, z jakimi boryka się spółka. Plan przedsiębiorstwa zakłada wybudowanie siedmiu nowych stacji m.in. przy pętli Rżąka, na Kurdwanowie czy przy al. Przyjaźni. „Wszystkie te działania mają na celu zwiększenie efektywności wykorzystania autobusów elektrycznych” – czytamy w komunikacie MPK Kraków.

Kraków. MPK wybuduje nowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych

Autobusy elektryczne sprawiają w Krakowie sporo problemów eksploatacyjnych, o których pisaliśmy w osobnym materiale. Największym z nich jest zasięg, który zdecydowanie spada podczas siarczystych mrozów. Problematyczna jest także niewystarczająca infrastruktura w postaci 14 szybkich ładowarek działających w ośmiu punktach w mieście. Urządzenia te obsługują łącznie 121 autobusów elektrycznych będących w posiadaniu MPK Kraków. Spółka deklaruje jednak, że to nie koniec rozbudowy sieci. Jak czytamy w komunikacie przewoźnika, w Krakowie powstaną kolejne stacje wyposażone w szybkie ładowarki.

Ich budowę planuje się m.in. przy pętli Rżąka, z myślą o pojazdach kursujących na linii 144. W następnej kolejności ładowarki zaplanowano m.in. na pętli Azory, Wzgórzach Krzesławickich oraz przy al. Przyjaźni. Więcej stacji ma powstać także na Kurdwanowie.

W sumie będzie to siedem nowych stacji do szybkiego ładowania, gdzie kierowcy będą mogli doładowywać autobusy między kursami. A to jeszcze nie wszystkie lokalizacje, w których w przyszłości krakowski przewoźnik chce wybudować nowe ładowarki. MPK ma także plan budowy co najmniej 35 stacji do wolnego ładowania przez pantograf na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka – informuje MPK Kraków.

Spółka zastrzega jednak, że budowa stacji do ładowania „elektryków” wymaga trochę czasu.

Na samo przygotowanie dokumentacji, niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę i uzyskania warunków do przyłączenia stacji do sieci energetycznej potrzeba ok. jednego roku. Kolejne dziewięć miesięcy to czas potrzebny do budowy stacji, z czego ok. 2 miesiące należy przeznaczyć na odbiory w celu uzyskania pozwolenia na użytkowanie oraz decyzję Urzędu Dozoru Technicznego. Koszt budowy jednego stanowiska w zależności od lokalizacji waha się od ok. 0.5 mln zł do nawet 2 mln zł – czytamy.

Przedsiębiorstwo podkreśla także, że będzie stawiało na dywersyfikację źródeł zasilania pojazdów w swojej flocie, stawiając nie tylko na autobusy elektryczne, ale także na te zasilane wodorem.

Stąd już w ubiegłym roku został złożony wniosek o dofinasowanie projektu obejmujące m.in. zakup 10 autobusów zasilanych tym paliwem. Krakowski przewoźnik nie rezygnuje także z pozyskiwania autobusów spalinowych. W najbliższych planach jest ogłoszenie przetargu na zakup 45 pojazdów z silnikami spełniającymi najwyższą europejską normę Euro 6 (koszt tego zakupu obciąży budżet MPK, bo przy zakupie tego rodzaju pojazdów nie można liczyć na zewnętrzne środki) – informuje MPK.

Parking P+R i pętla tramwajowa na Górce Narodowej

G.SCHETYNA: CPK? POTRZEBNE JEST DUŻE LOTNISKO