inwestycje

Kładkę nad ul. Wojska Polskiego zbudowano 40 lat temu. W tym miejscu ma być przejście ze światłami [ZDJĘCIA]

2023-11-20 15:02

Latem przyszłego roku wszystko powinno być gotowe. Ale pracy jest sporo: drogowcy muszą rozebrać kładkę na Wyżynach, a także zaprojektować nowe, bezpieczne przejście, biorąc pod uwagę zarówno potrzeby pieszych oraz pasażerów tramwajów, jak i rowerzystów, a i kierowcy z pewnością nie obrażą się, jeśli nowe rozwiązanie będzie dobre także dla nich. Potem zostanie jeszcze przebudowa tego miejsca. Zobaczcie, jak ma wyglądać i kto domagał się likwidacji kładki nad ul. Wojska Polskiego.

  • Umowa na budowę naziemnego przejścia dla pieszych zamiast kładki na Wyżynach jest już podpisana.
  • Kładka była tam od 40 lat, ale wielu chciało, by zniknęła.
  • Pomysłodawcy nowego rozwiązania zapowiadają, że pasy ułatwią dojście na przystanek pasażerom tramwajów i ułatwią poruszanie się po mieście osobom z niepełnosprawnościami, seniorom, rodzicom z dziećmi i rowerzystom (nowy przejazd połączy drogi rowerowe wybudowane po obu stronach ulicy).
  • Prace nad projektem i budową zakończą się w przyszłym roku.

- Przed decyzją o sposobie rozwiązania tego problemu prowadziliśmy szerokie konsultacje społeczne - przypominają miejscy urzędnicy. - Nieco więcej bezpośrednich głosów oddano na nową kładkę, jednak zdaniem społeczników, stowarzyszeń reprezentujących pieszych, a także ekspertów od organizacji ruchu zdecydowanie korzystniejszym rozwiązaniem jest nowoczesne naziemne przejście dla pieszych i przejazd rowerowy - dodają.

Prace nad projektem, rozbiórką kładki i przebudową odcinka ul. Wojska Polskiego zajmą ok. 9 miesięcy. Koszt całego przedsięwzięcia to prawie 3,6 mln zł. 3 listopada ZDMiKP w Bydgoszczy podpisało umowę na wykonanie tego zadania z firmą Kormost.

Po demontażu kładki zaprojektowanej w 1981 r. powstanie przejście dla pieszych na poziomie jezdni i sygnalizacja świetlna skoordynowana ze światłami w rejonie ul. Magnuszewskiej. Będzie trzeba też wydłużyć perony tramwajowe oraz przesunąć zatoki autobusowe. Nowe nawierzchnie będą takie, jak chcieli rowerzyści (asfaltowe drogi rowerowe) i piesi (płyty chodnikowe).

Kto chciał likwidacji kładki na Wyżynach? Ich zdanie zaważyło na decyzji bydgoskich urzędników

  • Rada Osiedla Wyżyny, a także Rada Osiedla Kapuściska po spotkaniach z mieszkańcami opowiedziały się za przejściem w pasie jezdni i likwidacją kładki, która stwarza problemy osobom z niepełnosprawnościami i  starszym.
  • Stowarzyszenie Społeczny Rzecznik Pieszych w Bydgoszczy wskazywało, że tradycyjne przejście dla pieszych jest standardowym rozwiązaniem na ulicy Wojska Polskiego, gdzie po obu stronach znajdują się licznie zamieszkane osiedla mieszkaniowe, w znacznej części przez seniorów, dla których każde pokonanie różnicy wysokości wiąże się z dodatkowym wysiłkiem.
  • Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy jednoznacznie oceniło, że wybudowanie przejścia z pasami dla pieszych oraz przejazdu dla rowerów wraz z sygnalizacją świetlną ułatwi dostęp do przystanków tramwajowych.
  • Rowerowe środowisko skupione w Stowarzyszeniu Bydgoska Masa Krytyczna wytknęło, że kładka funkcjonująca w tym kształcie, od lat 80-tych, wyklucza całkowicie możliwość płynnej obsługi ruchu rowerowego. Strome i bardzo wysokie schody są często niemożliwe do pokonania przez rowerzystów, rodziny z dziećmi, rodziców z przyczepkami rowerowymi czy przez użytkowników rowerów cargo.
  • Za tradycyjnym przejściem dla pieszych opowiedziały się również Społeczna Powiatowa Rada do Spraw Osób Niepełnosprawnych oraz Polski Związek Emerytów Rencistów i Inwalidów - koło Wyżyny.
Pierwsze tramwaje przejechały już nowym mostem nad Brdą w Bydgoszczy