Węzeł Porosły gotowy! To jedna z największych inwestycji w historii Białegostoku [ZDJĘCIA]

i

Autor: UM Białystok, Materiały prasowe

Węzeł Porosły gotowy! To jedna z największych inwestycji w historii Białegostoku [ZDJĘCIA]

2020-12-30 12:08

30 grudnia, w przedostatni dzień 2020 roku, miasto Białystok oddało do dyspozycji mieszkańców jedną z największych i najdroższych inwestycji drogowych w historii Białegostoku, zrealizowaną przy ogromnym wsparciu Unii Europejskiej. To Węzeł Porosły łączący Trasę Generalską, Trasę Niepodległości oraz drogę ekspresową S8 w kierunku Warszawy.

Węzeł Porosły gotowy i oddany do użytku

Węzeł Porosły to połączenie Trasy Generalskiej, Trasy Niepodległości i drogi ekspresowej w kierunku Warszawy. Inwestycja domknęła wewnętrzną obwodnicę miejską, a od 30 grudnia została w pełni oddana do użytku. Od dziś płynny, wygodny i bezpieczny przejazd w tym miejscu mogą docenić wszyscy kierowcy. Z budową tego odcinka od samego początku wiązało się wiele trudności oraz przetargów, podczas których nie udawało się wyłonić wykonawcy. 

ZOBACZ TEŻ: Węzeł Porosły. Budowa zakończona, ale kierowców obowiązują specjalne zasady

– Ten trudny rok kończymy pozytywnym akcentem – powiedział podczas konferencji prasowej prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski. – Oddajemy do dyspozycji mieszkańców jedną z najważniejszych i najdroższych inwestycji w Białymstoku. W dzisiejszym wydarzeniu miało uczestniczyć wiele osób, przedstawicieli instytucji, dzięki którym Miasto Białystok zrealizowało jeden z największych w swojej historii projektów. Niestety pandemia w tym przeszkodziła – Dziękuję wszystkim zaangażowanym w ten proces. Dzięki wspólnej pracy udało się tę inwestycję doprowadzić do szczęśliwego końca.

Podsumowanie 2020 roku. Jak będziemy go wspominać?

Ile kosztowała budowa Węzła Porosły?

Koszt budowy węzła wyniósł ponad 277 mln zł, w tym roboty – 252 mln zł oraz wykup gruntów ponad 25 mln zł. Wsparcie Unii Europejskiej (w ramach drugiej Osi Priorytetowej: Nowoczesna Infrastruktura Transportowa, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020) wyniosło 223,5 mln zł. Dodatkowo Miasto otrzymało środki z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych w kwocie 36 mln zł.

Jak podkreśla Agnieszka Błachowska z białostockiego magistratu, budowa węzła była planowana od dawna, bo dojazd do drogi ekspresowej S8 jest kluczowy dla skomunikowania Białegostoku z innymi obszarami Polski. Dzięki realizacji inwestycji od dziś kierowcy mają możliwość bezkolizyjnego przejazdu nad torami kolejowymi. Zostały również zlikwidowane miejsca, w których dochodziło do wypadków.

W ramach inwestycji została przebudowana droga krajowa nr 8 od granicy miasta do Węzła Porosły oraz droga wojewódzka 676 od skrzyżowania Al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych do Węzła Porosły. Powstało około 10 km dróg (1,7 km drogi wojewódzkiej, 1,87 km drogi krajowej, 5,49 km dróg dojazdowych i 1,54 km łącznic). Wybudowano jezdnie główne, drogi serwisowe, drogi rowerowe, chodniki, zieleńce, oświetlenie, kanalizację deszczową, sieć teletechniczną, sieć energetyczną, przebudowano sieć wodociągową i sanitarną.

Inwestycja objęła także stworzenie 5 obiektów inżynierskich:

  • estakady w ciągu DK nr 8 (Porosły),
  • wiaduktu drogowego na skrzyżowaniu DK 8 i DW 676,
  • estakady w ciągu DW 676 (Al. Jana Pawła II) na skrzyżowaniu z ul. Elewatorską,
  • wiaduktu drogowego na skrzyżowaniu DW 676 (Al. Jana Pawła II) i linii kolejowej Białystok–Bartoszyce,
  • wiaduktu drogowego (druga jezdnia) nad linią kolejową Białystok–Bartoszyce w ciągu DK 8 (Gen. F. Kleeberga).

Budowa węzła objęła rónież stworzenie blisko  tys. mb ścieżek i ciągów rowerowych, ok. 315 tys. m3 nasypów, ok. 9,3 tys. mb barier ochronnych (drogowych), 730 oznakowań (393 znaki na słupkach, 241 słupków prowadzących, 77 tablic kierunkowych na słupkach i 22 tablice na konstrukcjach wsporczych), 9 tys. m2 oznakowania poziomego (np. pasy na jezdni). Podczas prac zużyto ok. 1,5 tony farby i ok. 16,5 tony masy chemoutwardzalnej, zamontowano 350 opraw oświetleniowych, ułożono ponad 82,7 tys. ton mieszanki mineralno-asfaltowej. Do wykonania obiektów inżynierskich użyto łącznie 1,7 tys. ton stali zbrojeniowej, 10,5 tys. m3 betonu, ok. 2,2 tys. mb murów oporowych.

Czy zdałbyś egzamin na prawo jazdy? Sprawdź się!
Pytanie 1 z 17
Czy w tej sytuacji należy zrezygnować z rozpoczęcia wyprzedzania?
Czy w tej sytuacji należy zrezygnować z rozpoczęcia wyprzedzania?