pociag polregio

i

Autor: materiały prasowe

Pięć firm chce zaprojektować Lubuską Kolej Aglomeracyjną

2023-01-03 10:17

Czy marzenia o szybkiej kolei aglomeracyjnej, która ma połączyć Nową Sól, Zieloną Górę i Sulechów pozostaną tylko na papierze? Już na wstępnym etapie okazuje się, że samo zaprojektowanie tej koncepcji jest wyjątkowo kosztowne, nie mówiąc już o jego realizacji.

Plany są ambitne. Szybka Kolej Aglomeracyjna Lubuskiego Trójmiasta ma być kręgosłupem łączącym trzy miejskie aglomeracje i pozwolić mieszkańcom na szybki dojazd od szkoły, uczelni czy do pracy bez stania w korkach. Więcej pociągów i mniej samochodów, to także korzyści dla środowiska naturalnego. Pociągi pomiędzy Nową Solą, Zieloną Górą a Sulechowem mają kursować co pół godziny, obsługiwać ma je sześć zespołów trakcyjnych. W planach jest 15 przystanków. Realizacja tego pomysłu ma pochłonąć pół miliarda złotych. 85% tej kwoty ma pochodzić ze środków zewnętrznych.

Tyle plany. Na początku grudnia 2022 roku, miasto Zielona Góra ogłosiło przetarg na Opracowanie koncepcji przebudowy infrastruktury kolejowej w ramach projektu pn.: "Szybka Kolej Aglomeracyjna Lubuskiego Trójmiasta”. Ofert wpływały praktycznie do końca roku, 29 grudnia minął termin. Okazało się, że do przetargu stanęło 6 firm, jedna z nich wycofała się na samym końcu, złożono więc 5 ważnych ofert.

Jednak nawet najtańsza oferta złożona przez firmę z Wrocławia o 90 tysięcy złotych przekracza budżet, który miasto przeznaczyło na to zadanie. Były też o wiele wyższe oferty. Najwyższą, na blisko 2 miliony złotych złożyła firma z Warszawy.

Teraz urzędnicy analizują złożone oferty. Niebawem okaże się, czy miasto znajdzie dodatkowe pieniądze, aby dołożyć brakującą kwotę, czy przetarg będzie musiał zostać rozpisany na nowo.

QUIZ. Ile naprawdę wiesz o języku polskim? Pierwszy super test językowy w 2023 roku!

Pytanie 1 z 12
Czy zdanie w języku polskim może istnieć bez orzeczenia?