Bramki na autostradzie A4 między Wrocławiem a Sośnicą zostaną zlikwidowane

i

Autor: Materiały prasowe DGKiA Bramki na autostradzie A4 między Wrocławiem a Sośnicą zostaną zlikwidowane

Bramki na autostradzie A4 między Wrocławiem a Sośnicą zostaną zlikwidowane

2021-03-31 11:06

Przejazd na trasie autostrady A4 Wrocław – Sośnica bez zatrzymywania się przed szlabanem będzie możliwy już od 1 grudnia 2021 roku. Zostanie tam wprowadzona nowa metoda poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, czyli przejazd typu “free-flow”. Wszystko po to by ograniczyć korki na państwowych płatanych autostradach.

Rząd chce zwiększyć przepustowość i ograniczyć zatory na państwowych autostradach płatnych. Chodzi o przejazd odcinkami Konin-Stryków (autostrada A2) i Wrocław-Sośnica (autostrada A4). Na odcinkach tych wprowadzona zostanie nowa metoda poboru opłaty w systemie swobodnego ruchu, czyli przejazd typu „free-flow. Nowoczesny i efektywny pobór opłaty umożliwi likwidację bramek i szlabanów na autostradach oraz poprawi komfort kierowców.

W obecnie funkcjonującym systemie poboru opłaty za przejazd autostradą konieczne jest zatrzymanie na Miejscu Poboru Opłat (MPO) i oczekiwanie na podniesienie szlabanu, aby wjechać lub zjechać z autostrady. Powoduje to powstawanie zatorów w okresach zwiększonego ruchu.

Nowe rozwiązanie pozwoli zmniejszyć koszty poboru opłaty za przejazd autostradą. Dzięki temu nie trzeba będzie przeznaczać środków na utrzymanie i modernizację infrastruktury Manualnego Systemu Poboru Opłat – bramek autostradowych i ich wyposażenia.

Co się zmieni dla kierowców?

  • zakup elektronicznego biletu autostradowego – e-biletu, który każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę. Do takiego zakupu nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych.
  • na podstawie przekazywanych danych geolokalizacyjnych pojazdu do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS. Takie rozliczenie opłaty odbywać się będzie z wykorzystaniem nowoczesnych i wygodnych metod płatności – kierowca będzie musiał jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić stosowne urządzenie: OBU (On Board Unit), ZSL (Zewnętrzny System Lokalizacyjny) lub bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL.

Zakup e-biletu będzie możliwy zarówno online, jak i w formie wydrukowanego biletu na stacji paliw czy w kiosku. Umożliwi to korzystanie z systemu także przez kierowców, którzy nie stosują rozwiązań cyfrowych.

Sprzedaż biletów autostradowych będą mogli prowadzić przedsiębiorcy na podstawie umowy zawartej z Szefem KAS. Pozwoli to na interoperacyjność z odcinkami koncesyjnymi, które już obecnie umożliwiają wniesienie opłaty z wykorzystaniem videotollingu i aplikacji integratorów płatności.

Ponadto, przewidziano możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na odcinkach koncesyjnych – na wniosek koncesjonariuszy, po zmianie umowy koncesyjnej. Przewidziano także rozwiązania związane z utrzymaniem szczelności systemu poboru opłat. Kontrolę będą przeprowadzać funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej, oraz uzupełniająco: funkcjonariusze Policji i inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.

Raport z anteny 31.03, godz.10