Wizz Air odpowiada na postępowanie UOKiK. Chodzi o kontrole bagażu podręcznego i dodatkowe opłaty

2025-06-20 12:17

Wizz Air zabrał głos w sprawie toczącego się postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o pomiary bagażu podręcznego i dodatkowe opłaty, które – zdaniem konsumentów – są naliczane bezpodstawnie. Linia zapewnia o współpracy z urzędnikami, ale nie zdradza szczegółów.

Wizz Air odpowiada na postępowanie UOKiK. Chodzi o kontrole bagażu podręcznego i dodatkowe opłaty

i

Autor: pixabay

UOKiK sprawdza Wizz Aira i Ryanaira

UOKiK prowadzi postępowanie wyjaśniające wobec dwóch największych niskokosztowych linii lotniczych w Polsce – Ryanaira i Wizz Aira. Urząd analizuje m.in. warunki przewozu bagażu, sposób informowania pasażerów o opłatach i metodach pomiaru, a także konsekwencje odmowy zapłaty.

W komunikacie z wtorku UOKiK przypomniał, że według orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej linie lotnicze „nie powinny pobierać dodatkowej opłaty za rozsądnej wielkości i wagi bagaż podręczny”.

Wizz Air: współpracujemy, ale nie komentujemy

W odpowiedzi na zapytanie Polskiej Agencji Prasowej Wizz Air przesłał krótkie oświadczenie:

- Wizz Air ściśle współpracuje z właściwymi organami, jednak nie możemy komentować szczegółów toczącego się postępowania. Jesteśmy zobowiązani do zapewnienia naszym pasażerom jak najlepszego doświadczenia podróży oraz usług na najwyższym poziomie.

Skargi pasażerów i zarzuty UOKiK

Według informacji UOKiK, urząd otrzymuje coraz więcej skarg dotyczących sposobu mierzenia bagażu i naliczania dopłat. Jak podano:

Wielki Test wiedzy o Warszawie 2025 przejdzie do historii

- Choć jeszcze niedawno plecak kwalifikował się jako bezpłatny bagaż podręczny, teraz – zdaniem przewoźnika – nie spełnia wymogów, a konsument obciążany jest dopłatą sięgającą kilkuset złotych.

Konsumenci wskazują, że pomiary odbywają się w pośpiechu, bez możliwości ponownej weryfikacji wymiarów lub zastosowania innego urządzenia pomiarowego. UOKiK zwraca też uwagę, że:

- Opłatę można uiścić wyłącznie kartą płatniczą, a odmowa zapłaty skutkuje niewpuszczeniem konsumenta na pokład.

Możliwe konsekwencje

Jeśli UOKiK stwierdzi nieprawidłowości, może rozpocząć postępowanie w sprawie o uznanie postanowień wzorców umownych za niedozwolone lub wszcząć postępowanie o stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Co mówi Ryanair?

Do sprawy odniósł się także Ryanair. W oświadczeniu przekazanym w środę linia lotnicza zapewniła, że „polityka bagażowa jest prosta i w pełni zgodna z unijnym prawem”.

Dodano też:

- Jeśli bagaż pasuje do urządzenia pomiarowego, może zostać zabrany na pokład za darmo; jeśli nie mieści się, zostanie pobrana opłata”.

Tło: Wizz Air w liczbach

Wizz Air to węgierski przewoźnik z flotą 230 samolotów typu Airbus A320 i A321. Firma obsługuje ponad 600 tras z 25 baz operacyjnych w Europie Środkowej i Wschodniej. Od 2004 roku z usług Wizz Aira skorzystało ponad 120 milionów pasażerów podróżujących z i do Polski.

Opracował: Dawid Piątkowski, źródło: PAP

CH czy H? Jak zapiszesz to słowa?
Pytanie 1 z 25
Jak zapiszesz to słowo?