UOKiK sprawdza Wizz Aira i Ryanaira
UOKiK prowadzi postępowanie wyjaśniające wobec dwóch największych niskokosztowych linii lotniczych w Polsce – Ryanaira i Wizz Aira. Urząd analizuje m.in. warunki przewozu bagażu, sposób informowania pasażerów o opłatach i metodach pomiaru, a także konsekwencje odmowy zapłaty.
W komunikacie z wtorku UOKiK przypomniał, że według orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej linie lotnicze „nie powinny pobierać dodatkowej opłaty za rozsądnej wielkości i wagi bagaż podręczny”.
Wizz Air: współpracujemy, ale nie komentujemy
W odpowiedzi na zapytanie Polskiej Agencji Prasowej Wizz Air przesłał krótkie oświadczenie:
- Wizz Air ściśle współpracuje z właściwymi organami, jednak nie możemy komentować szczegółów toczącego się postępowania. Jesteśmy zobowiązani do zapewnienia naszym pasażerom jak najlepszego doświadczenia podróży oraz usług na najwyższym poziomie.
Skargi pasażerów i zarzuty UOKiK
Według informacji UOKiK, urząd otrzymuje coraz więcej skarg dotyczących sposobu mierzenia bagażu i naliczania dopłat. Jak podano:
- Choć jeszcze niedawno plecak kwalifikował się jako bezpłatny bagaż podręczny, teraz – zdaniem przewoźnika – nie spełnia wymogów, a konsument obciążany jest dopłatą sięgającą kilkuset złotych.
Konsumenci wskazują, że pomiary odbywają się w pośpiechu, bez możliwości ponownej weryfikacji wymiarów lub zastosowania innego urządzenia pomiarowego. UOKiK zwraca też uwagę, że:
- Opłatę można uiścić wyłącznie kartą płatniczą, a odmowa zapłaty skutkuje niewpuszczeniem konsumenta na pokład.
Możliwe konsekwencje
Jeśli UOKiK stwierdzi nieprawidłowości, może rozpocząć postępowanie w sprawie o uznanie postanowień wzorców umownych za niedozwolone lub wszcząć postępowanie o stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Co mówi Ryanair?
Do sprawy odniósł się także Ryanair. W oświadczeniu przekazanym w środę linia lotnicza zapewniła, że „polityka bagażowa jest prosta i w pełni zgodna z unijnym prawem”.
Dodano też:
- Jeśli bagaż pasuje do urządzenia pomiarowego, może zostać zabrany na pokład za darmo; jeśli nie mieści się, zostanie pobrana opłata”.
Tło: Wizz Air w liczbach
Wizz Air to węgierski przewoźnik z flotą 230 samolotów typu Airbus A320 i A321. Firma obsługuje ponad 600 tras z 25 baz operacyjnych w Europie Środkowej i Wschodniej. Od 2004 roku z usług Wizz Aira skorzystało ponad 120 milionów pasażerów podróżujących z i do Polski.
Opracował: Dawid Piątkowski, źródło: PAP