Reforma edukacji nabiera kształtów
Podczas środowej konferencji prasowej w Ministerstwie Edukacji Narodowej minister Barbara Nowacka ogłosiła szczegóły długo zapowiadanej reformy edukacji. Jak poinformowała, zmiany w podstawach programowych zaczną obowiązywać już od roku szkolnego 2026/2027. Pierwszym etapem będzie wprowadzenie nowej podstawy w klasach I i IV szkoły podstawowej. Rok później zmiany obejmą również szkoły ponadpodstawowe.
– Reforma edukacji rozpisana jest na lata. W 2026 r. zaczną obowiązywać nowe podstawy programowe w klasach I i IV szkoły podstawowej, a w 2027 r. również w szkołach średnich – poinformowała Nowacka.
Egzamin ósmoklasisty i matura – nowe zasady od 2031 roku
Zmiany w podstawach programowych oznaczają również konieczność aktualizacji systemu egzaminacyjnego. Nowa wersja egzaminu ósmoklasisty oraz matury zostanie wprowadzona dopiero po zakończeniu pełnego cyklu edukacyjnego uczniów, którzy rozpoczną naukę według nowych zasad.
– Nowy egzamin ósmoklasisty i nowa matura po raz pierwszy przeprowadzone zostaną w 2031 r., a matura dla absolwentów techników w 2032 r. – zapowiedziała minister.
Nowy system ma być spójny z programem kształcenia i nastawiony bardziej na rozwój kompetencji kluczowych niż wyłącznie pamięciowe opanowanie materiału.
Czym jest podstawa programowa?
Podstawa programowa to dokument definiujący, czego powinien nauczyć się uczeń z danego przedmiotu na określonym etapie edukacyjnym. Na jej podstawie powstają programy nauczania i podręczniki, a nauczyciele mają obowiązek realizować wszystkie zawarte w niej treści. Zmiana podstawy oznacza więc głęboką reformę całego systemu edukacji – od planu lekcji, przez podręczniki, aż po sposób oceniania.
Wprowadzanie nowej podstawy to proces długotrwały i wieloetapowy. Ministerstwo powierzyło prace nad nią Instytutowi Badań Edukacyjnych – Państwowemu Instytutowi Badawczemu (IBE-PIB).
Jak przebiegają prace nad nową podstawą w szkolnictwie?
Wicedyrektor IBE-PIB, Tomasz Gajderowicz, podczas konferencji przedstawił stan zaawansowania prac.
– Zespoły pracujące nad podstawami do poszczególnych przedmiotów przekazały już pierwsze szkice podstaw. Trafiły one do ekspertów, którzy przedstawili swoje uwagi. Obecnie trwają prace nad ich wdrażaniem – poinformował Gajderowicz.
Każdy przedmiot ma osobny zespół specjalistów i ekspertów, którzy konsultują treści, uwzględniając najnowsze badania edukacyjne oraz potrzeby uczniów. Nowa podstawa ma być nie tylko bardziej przystępna, ale również dostosowana do zmieniającego się świata i kompetencji przyszłości.
Barbara Nowacka podkreśliła, że reforma edukacji to nie chwilowy eksperyment, ale zaplanowany na lata, szeroko zakrojony proces. Zmiany mają objąć wszystkie etapy edukacji i zapewnić lepsze przygotowanie młodych ludzi do wyzwań współczesnego świata. – To nie jest korekta, to kompleksowa zmiana systemu – zaznaczyła ministra.
Oprac. Jakub Sadkowski, źródło: PAP