Lato na sportowo – co trzeci Polak spróbuje nowej dyscypliny

2025-07-24 11:01

Latem Polacy nie rezygnują z ruchu – aż 64% z nas deklaruje aktywność fizyczną w sezonie wakacyjnym – wynika z badania SW Research dla Allegro. Jazda na rowerze to zdecydowany faworyt – wybiera ją 65% badanych1. Rosnące zainteresowanie mniej oczywistymi formami ruchu, jak joga na plaży czy sporty wodne, pokazuje, że Polacy coraz chętniej eksperymentują z aktywnością. Aż co trzeci planuje spróbować nowej dyscypliny właśnie latem.

Lato na sportowo

i

Autor: Materiały prasowe/Allegro/ Materiały prasowe

Polacy sportowymi solistami, rower liderem

Letnia aktywność fizyczna Polaków to przede wszystkim sporty indywidualne – preferuje je 71% badanych. Dyscypliny zespołowe wybiera jedynie 16%. Kobiety chętniej ćwiczą solo (78%), podczas gdy mężczyźni są bardziej otwarci na formy grupowe (20%). Towarzyskie dyscypliny są także konikiem młodych – aż 23% osób do 24. roku życia deklaruje taką preferencję, najwięcej ze wszystkich grup wiekowych.

Lato na sportowo

i

Autor: Materiały prasowe/Allegro/ Materiały prasowe

Rower to absolutny numer jeden – wybiera go niemal 2/3 Polaków (65%). Ponadprzeciętną popularność osiąga w małych miastach do 20 tys. mieszkańców – jeździ na nim aż 69% osób z tej grupy. Potwierdzają to również dane Allegro - 83% kupujących rowery pochodzi z mniejszych miast poniżej 200 tys. mieszkańców. Ulubieńcami rowerzystów są modele elektryczne, gravel, a także rowery górskie. Według badań SW Research osoby zamieszkujące większe aglomeracje, czyli miasta powyżej 500 tys. mieszkańców, chętniej sięgają po bardziej zróżnicowane formy ruchu – częściej wybierają pływanie (49%), bieganie (43%), trekking (29%), czy siatkówkę (16%).

Polacy coraz chętniej inwestują w rowery – na Allegro średnio wydają na nie 2300 zł, a w przypadku rowerów elektrycznych aż 4500 zł. Kolarze mają coraz bardziej sprecyzowane oczekiwania i stawiają na jakość, a także chętniej sięgają po marki z tzw. drugiego szeregu, które oferują bardzo dobre i atrakcyjne cenowo modele. Kupujący coraz częściej decydują się nie tylko na sam rower, lecz także na uzupełniające akcesoria, takie jak pompki, lampki, nawigacje czy stojaki, których średnia cena wynosi około 55 zł. Cieszy nas, że coraz większą uwagę przywiązujemy do bezpieczeństwa. Szczególny wzrost obserwujemy w kategoriach kasków, gdzie sprzedaż rok do roku wzrosła o ponad 20%, a średni koszyk osiąga wartość 165 zł. Zwracamy także uwagę na odpowiedni strój. Sprzedaż odzieży rowerowej także wzrosła o 20% YoY.

Artur Piątkowski, Category Owner Sport & Leisure Allegro.

Lato na sportowo

i

Autor: Materiały prasowe/Allegro/ Materiały prasowe

Wakacyjne wybory: joga na piasku czy surfing na fali?

Dla kobiet rower pozostaje wakacyjnym klasykiem (68%), ale popularne są również rolki i wrotki (21% w porównaniu - 7% u mężczyzn). Niemal co piąta chciałaby spróbować jogi na plaży, a niemal 13% kajakarstwa. Coraz bardziej modny surfing wzbudza zainteresowanie blisko co dziesiątej z pań.

Te preferencje świetnie widać w wyborach zakupowych na Allegro. W lipcu 2025 roku sprzedaż akcesoriów do jogi wzrosła aż o 38% rok do roku, co potwierdza, jak dynamicznie rozwija się ta kategoria i jak rośnie zainteresowanie aktywnościami takimi jak joga na plaży. Z kolei w przypadku rolek i wrotek obserwujemy wyraźną przewagę kobiet – to one znacznie częściej wybierają ten sprzęt, traktując go nie tylko jako sport, ale też element modnego, wakacyjnego stylu życia.

Artur Piątkowski, Category Owner Sport & Leisure Allegro.

Mężczyźni częściej sięgają po sporty wodne – 18% z nich planuje spróbować nurkowania/snorkelingu, a 16% surfingu. Windsurfing i kitesurfing są w ich przypadku również znacznie popularniejszym wyborem niż u kobiet. Najbardziej aktywną fizycznie grupą wiekową są osoby do 24. roku życia – aż 77% z nich ćwiczy regularnie latem. Co ciekawe, choć jazda na rowerze dominuje (47%), młodzi również chętnie wybierają rolki (26%), chcą także przetestować surfing (aż 25%) czy windsurfing (10%).

Sprzęt i strój ze swojej szafy

Letnia aktywność fizyczna w Polsce opiera się na prostych i przystępnych rozwiązaniach. Aż 83% respondentów korzysta z podstawowego sprzętu lub ubrań sportowych. Tylko 16% decyduje się na bardziej zaawansowane wyposażenie: profesjonalny sprzęt sportowy lub techniczną odzież specjalistyczną. Z wypożyczalni korzysta jedynie 6% badanych. Kobiety wyraźnie stawiają na praktyczność – 85% z nich wybiera podstawowy strój i sprzęt. Mężczyźni częściej inwestują. 21% panów wybiera zaawansowane wyposażenie i profesjonalne ubrania. Wśród najmłodszych (do 24. roku życia) widoczny jest trend łączenia – 20% młodych przeznacza budżet na profesjonalny sprzęt i strój, a jednocześnie to właśnie ta grupa najczęściej korzysta z wypożyczalni – 13%, co stanowi najwyższy wynik w całym badaniu.

Nowy sport? Dla młodych poszerzanie horyzontów, dla starszych zmiana stylu życia

Dla 1/4 Polaków największą motywacją do spróbowania nowego sportu jest czysta frajda. 24% deklaruje chęć zmiany stylu życia, a 19% – zdobycie nowych umiejętności. Kobiety częściej reagują na zniżki i darmowe zajęcia – aż 18% z nich traktuje je jako impuls do działania. Mężczyźni częściej niż kobiety wskazują na potrzebę wyzwań – aż 21% z nich motywuje możliwość przeżycia czegoś ekscytującego lub dostarczającego adrenaliny. Wśród najmłodszych respondentów (do 24. roku życia) dominuje motywacja związana z czystą przyjemnością – wskazało ją aż 24%. Chętnie sięgają też po nowe dyscypliny w celu próbowania nowych rzeczy – 31% z nich chce poszerzać swoje horyzonty, a 18% poszukuje emocji i adrenaliny. Promocje i łatwy dostęp również odgrywają ważną rolę – blisko 25% młodych wskazuje darmowe zajęcia jako dodatkową zachętę do działania. Starsze grupy wiekowe podchodzą do aktywności fizycznej bardziej pragmatycznie. Dla osób w wieku 35–49 lat główną motywacją do próbowania nowych dyscyplin jest chęć zmiany stylu życia – wskazuje ją 28% respondentów.