SKOMIELNA BIAŁA OTWARCIE TUNELU W CIĄGU ZAKOPIANKI

i

Autor: PAP/Grzegorz Momot

Kilka lat i prawie miliard złotych. Tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich w ciągu Zakopianki otwarty

2022-11-12 14:20

Zapaleniem zielonego światła otwarto w sobotę tunel drogowy w ciągu Zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7. Dwukilometrowy tunel w masywie góry Luboń Mały pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała nosi imię Marii i Lecha Kaczyńskich.

Prezes PiS Jarosław Kaczyński i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w sobotę uroczyście otworzyli tunel drogowy w ciągu Zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7. Dwukilometrowy tunel w masywie góry Luboń Mały pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała nosi imię Lecha i Marii Kaczyńskich.

Po poświęceniu przez abp Marka Jędraszewskiego tablicy upamiętniającej patronów, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk włączył zielone światło dla ruchu samochodów nowo wybudowanym tunelem.

- Otwierana jest dzisiaj bardzo ważna inwestycja. To krok ku budowie drogi ważnej, potrzebnej dla tej części Polski, dla Małopolski, która dotrze także do Zakopanego - mówił w sobotę prezes PiS Jarosław Kaczyński.

Pierwszymi uczestnikami przejazdu otwartym tunelem na Zakopiance były grupa zabytkowych aut, gdzie na czele był „Maluch” - Fiat 126p Cabroi, których w latach 1991-94 wyprodukowano tylko 500 sztuk. Wśród 16 zabytkowych pojazdów znalazły się również dwa inne „Maluchy”, a najstarszym samochodem w kolumnie był amerykański Dodge z 1917 roku. Kolejnym wyjątkowym autem, który przejechał przez nowo otwarty tunel był Polski Fiat 508 z 1935 roku.

- Przejazd przez nowy tunel był dla mnie dużym zaszczytem – powiedział PAP Władysław Płaczek z Krzeszowic, właściciel zabytkowego Dodge'a.

Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. Prace były wykonywane 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Pierwsza nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r., a równoległa - w kwietniu 2020 r.

Dwukomorowy tunel wydrążony w masywie góry Luboń Mały ma długość 2,06 km. Każda z naw posiada dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy oraz dodatkowo pas awaryjny o szerokości 3 m. Wysokość tunelu wynosi 4,7 m.

Wartość inwestycji to niemal jeden miliard zł. Tunel zbudowała włoska firma Webuild, która przejęła dotychczasowego wykonawcę - firmę Astaldi.