Awarie BLIK-a i mobilnego PKO BP 6.12.2025
W sobotę, 6 grudnia w sieci pojawiło się wiele zgłoszeń od użytkowników aplikacji mobilnej PKO BP i systemu płatności BLIK. Transakcje kartą i BLIK-iem były odrzucane, a bankowość online niedostępna. Jak wynika z doniesień internautów transakcje realizowane kartami płatniczymi były wielokrotnie odrzucane, a środki na kontach, mimo nieudanych operacji, były blokowane.
Niemożliwe było również wygenerowanie kodu BLIK w aplikacji IKO, co uniemożliwiało szybkie przelewy na telefon czy płatności w sieci.
Najwięcej zgłoszeń pojawiło się około godziny 14 i 15 w sobotę. Potem liczba ta zaczęła spadać, co może sugerować, że prace naprawcze ze strony administratorów systemu przyniosły skutek.
Co było przyczyną awarii?
W sieci pojawiły się sugestie, że za awarię odpowiada platforma BLIK, na co może wskazywać fakt, że problemy odnotowano także w innych bankach. Na oficjalnym profilu BLIKa na Facebooku pojawiły się odpowiedzi na skargi klientów, w których operator zapewniał, że intensywnie pracuje nad przywróceniem pełnej funkcjonalności swoich usług.
"Konrad, część użytkowników może doświadczać trudności przy płatnościach BLIKIEM. Sytuacja jest związana z zakłóceniami technicznymi po stronie jednego z wydawców" - brzmiał jeden z komunikatów platformy.
To nie pierwszy raz, gdy BLIK doświadcza problemów z płatnościami - na początku listopada 2025 r. system dwukrotnie padł ofiarą zewnętrznego ataku typu DDoS. Pierwszy atak, z 1 listopada, spowodował ogromne utrudnienia w generowaniu kodów i realizacji przelewów. Zaledwie dwa dni później, 3 listopada, sytuacja się powtórzyła, a problemy z dostępnością usług utrzymywały się przez kilka godzin. Tamte wydarzenia, o których jako o "zewnętrznym ataku" informował m.in. minister cyfryzacji, wywołały ogólnopolską dyskusję na temat odporności krajowej infrastruktury finansowej na cyberzagrożenia.
Masowa awaria Facebooka. Komentarze internautów: