Ile czasu możesz zaoszczędzić?
Możemy zaoszczędzić 60 sekund na każdym skrzyżowaniu, a na tych bardziej skomplikowanych, jak np. Rondo Radosława - nawet blisko 3 minuty. Zielona fala działa już na 142 skrzyżowaniach, ale wkrótce do tej listy dołączą kolejne lokalizacje.
- Na 9 ciągach ulic, 35 skrzyżowaniach i 4 węzłach zostaną wprowadzone przez Tramwaje Warszawskie kolejne algorytmy, sterujące sygnalizacją świetlną dla tramwajów. Dzięki temu przyspieszy aż 20 linii tramwajowych - mówi rzecznik Tramwajów Warszawskich, Maciej Dutkiewicz.
Czytaj także: Wakacyjne remonty w warszawskim metrze: Zmodernizują wejście i zbudują windy
Status: "To skomplikowane"
Do tej pory budowa zielonej fali była bardzo skomplikowana, ale teraz zdecydowano się na skorzystanie z nadajników GPS.
- Dotychczas zieloną falę budowano poprzez montaż na torach czujników, wykrywających nadjeżdżające tramwaje. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił nawet 100 tysięcy złotych. Wiązała się z tym budowa podziemnych instalacji. Inżynierowie z Tramwajów Warszawskich zaproponowali skorzystanie z nadajników satelitarnych GPS, które są zamontowane we wszystkich tramwajach. Taki system działa już na trzech skrzyżowaniach. Doświadczenia pokazują, że jest to optymalne rozwiązanie - dodaje Dutkewicz.
Kto na tym skorzysta?
To dobre rozwiązanie przede wszystkim dla pasażerów, którzy spędzą w tramwaju trochę mniej czasu. Skorzystają też kierowcy - tramwaje będą bardziej punktualne. To także dobre rozwiązanie na czas pandemii.
- Nawet te kilka minut mniej w tramwaju to już jest mniej tłoku, mniej ludzi. To teraz bardzo ważne - mówi mieszkaniec Warszawy.
Gdzie w Warszawie działa zielona fala?
- al. Waszyngtona – skrzyżowania z ul. Saską, ul. Międzyborską, ul. Grenadierów, ul. Międzynarodową, ul. Kinową,
- ul. Grochowska - skrzyżowania z ulicami: Wspólna Droga, Zamieniecka, Żółkiewskiego, Kwatery Głównej,
- rondo Wiatraczna: część wschodnia i zachodnia (skrzyżowanie ul. Grochowska – ul. Wiatraczna),
- pętla Nowe Bemowo,
- ul. Prosta - przy przejściach dla pieszych z ulicami Miedzianą i Twardą,
- plac Zawiszy (dodatkowa strefa wykrywania tramwajów),
- plac Starynkiewicza (dodatkowa strefa wykrywania tramwajów),
- ul. Marszałkowska - przejścia dla pieszych z al. Armii Ludowej, ul. Litewską, ul. Zoli,
- ul. księdza J. Popiełuszki – skrzyżowania z ulicami Krasińskiego i Sarbiewskiego (przejście dla pieszych), przy placu Henkla (przejścia dla pieszych),
- ul. Mickiewicza przy placu Inwalidów i skrzyżowaniu z ul. gen. Zajączka,
- ul. Słomińskiego – przy Dworcu Gdańskim (zawracanie), skrzyżowanie z ul. Bonifraterską (przejście dla pieszych),
- al. Niepodległości – skrzyżowania z ul. Koszykową, ul. Nowowiejską i al. Armii Ludowej/ul. Wawelską
- ul. Raszyńska przy ul. Filtrowej,
- ul. Rakowiecka – skrzyżowanie z ul. św. Andrzeja Boboli,
- ul. Radiowa – skrzyżowania z ulicami: Dywizjonu 303, Wrocławską i Szadkowskiego.