Otworzyli metro, z parkingiem nie zdążyli. Kiedy P+R na Bródnie?

Od 28 września mieszkańcy Bródna i sąsiedniej Białołęki mogą korzystać z nowego odcinka drugiej linii metra. Zainteresowanych przesiadką do podziemnej kolei są m.in. kierowcy, ale przy żadnej z nowych stacji nie wybudowano parkingu. Na obiecany P+R Bródno brakuje pieniędzy.

Otwarcie we wrześniu stacji metra Zacisze, Kondratowicza i Bródno wiązało się z małą rewolucją w kursowaniu komunikacji miejskiej. Wiele linii autobusowych zmieniło trasy, natomiast rozkłady linii tramwajowych kursujących przez Bródno zostały przycięte.

P+R Bródno - czy powstanie?

Warszawskiemu samorządowi nie udało się skoordynować budowy metra z towarzyszącymi inwestycjami. Mający pomóc pasażerom z Białołęki buspas na ulicach Głębockiej i Wincentego powstanie dopiero w przyszłym roku. Brakuje także parkingu P+R, z którego mieliby korzystać kierowcy z Białołęki, a także podwarszawskich miejscowości.

Parking P+R miałby powstać przy skrzyżowaniu ulic Kondratowicza i Rembielińskiej. Jego koncepcję Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił już pod koniec 2020 roku. Na parkingu planowanych jest 475 miejsc postojowych dla samochodów i 116 miejsc do parkowania dla rowerów. Koncepcja zakłada powstanie dwóch budynków połączonych podziemnym łącznikiem.

Na razie parking P+R Bródno nie ma zapewnionego finansowania ze strony warszawskiego samorządu. Jak powiedział portalowi eska.pl Tomasz Kunert, rzecznik ZTM, konieczne będzie przygotowanie analizy oddziaływania na środowisko. Umowa na jej wykonanie ma zostać podpisana już w najbliższych dniach. ZTM spodziewa się, że w marcu 2023 roku otrzyma decyzję środowiskową, czyli jeden z najważniejszych dokumentów potrzebnych do rozpoczęcia budowy. Następnie planowane jest wystąpienie do Rady Warszawy o przyznanie pieniędzy na parking.

Ekologiczny parking w Warszawie

ZTM zapewnia, że parking P+R Bródno będzie przyjazny środowisku naturalnemu. Na części zadaszenia obu budynków planowane jest zasadzenie roślin. Na dachu budynku A zamontowane będą panele fotowoltaiczne, a na budynku B powstanie strefa odpoczynku dla mieszkańców. W pobliżu parkingu pozostanie też bazarek, o co zabiegali mieszkańcy. Zarząd Transportu Miejskiego, po uzgodnieniu z urzędem dzielnicy, pozostawił część nieruchomości przeznaczonej w planie miejscowym na parking do zagospodarowania na handel. Określenie sposobu i zakresu funkcjonowania handlu w tym miejscu będzie należało do władz dzielnicy oraz kupców.

Niedoróbki na nowych stacjach metra w Warszawie. Niedziałające windy i ruchomy chodnik