23 mln pojazdów przejechało tunelem POW. Mija rok od jego oddania

2022-12-23 14:11
Zdjęcie ilustracyjne
Autor: ThomasWolter / CC0 / pixabay.com Zdjęcie ilustracyjne

Tunel POW użytkowany jest przez kierowców już od roku. Garść imponujących danych na temat tego elementu miejskiej infrastruktury naprawdę robi wrażenie.

Już rok minął od momentu oddania do ruchu ursynowskiego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy wraz z najdłuższym tunelem w Polsce. Imponujące są dane na temat jego użytkowania przez uczestników ruchu drogowego.

Tunel POW działa już od roku

Od momentu otwarcia przez tunel przejechało około 23 mln pojazdów. Niestety, w tym samym czasie odcinkowy pomiar prędkości zarejestrował ponad 46,5 tys. przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości.

- Od oddania tunelu do ruchu, w grudniu 2021 roku przejechało nim około 23 milionów pojazdów - przekazała rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.

Co istotne, mimo przekraczania prędkości przez tysiące kierowców, w ciągu pierwszego roku funkcjonowania tunelu POW nie było poważnego zdarzenia drogowego, które wpłynęłoby na pogorszenie bezpieczeństwa w tunelu. 

- Kontrole prędkości prowadzone są na trzech pasach ruchu w obu kierunkach. Pracuje tam 12 kamer systemu zamontowanych na wjazdach i wyjazdach z tunelu. Automatyczną kontrolą prędkości objęto 2,5 km odcinek drogi, na którym obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h. System wylicza średnią prędkość pojazdu na podstawie czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem kontrolowanego odcinka - przekazała rzecznik prasowa Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Monika Niżniak.

Imponujące statystyki

Rzeczniczka GITD zauważyła, że tam gdzie pracują odcinkowe pomiary prędkości obserwowane jest uspokojenie ruchu i wyhamowanie prędkości, co wpływa pozytywnie na stan bezpieczeństwa. Być może dzięki temu statystyka wypadków w tunelu POW nie jest przerażająca.

- Pozytywne zmiany w zachowaniu kierujących pojazdami, obserwowane są również w tunelu trasy S2. W porównaniu do pierwszych tygodni funkcjonowania OPP, dziś liczba rejestrowanych naruszeń jest zdecydowanie mniejsza. Przykładowo, porównując liczbę naruszeń zarejestrowanych w styczniu (pierwszy pełen miesiąc pracy urządzeń) do listopada, liczba rejestrowanych naruszeń spadła o blisko 58 procent - przekazała Niżniak.

Jak wcześniej informowała rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA, pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem kontrolują sytuację w tunelu 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Pracuje tam minimum dwóch dyspozytorów na każdej zmianie.

- Do dyspozycji mają podgląd ze 134 kamer zamontowanych wewnątrz i na wlotach obiektu. Wizyjny system dozoru posiada funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd - tłumaczyła Małgorzata Tarnowska.

Po otwarciu w grudniu 2021 roku ursynowski tunel jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.

Kiedyś służył do transportu poczty i prasy. Tunel pod ul. Prostą przestanie istnieć!
Nasi Partnerzy polecają
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE