Pendolino

i

Autor: Pixabay

Samorząd

Szybka kolej musi być także u nas. Sejmik oczekuje zmiany rządowych decyzji.

2023-07-24 7:01

Radni sejmiku oczekują zmiany koncepcji budowy linii kolei dużych prędkości w naszym regionie, tak by biegła przez Włocławek, Toruń i Bydgoszcz. Obecny projekt rażąco omija wymienione miasta, a te zaś są centrami przemysłowymi, kulturalnymi i naukowymi regionu.

Żądanie zmian

Sejmik województwa przyjął wczoraj jasne i zdecydowane stanowisko w tej sprawie i zostało ono natychmiast przekazane premierowi Morawieckiemu, a także m.in. ministrowi infrastruktury i pełnomocnikowi rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego budowa i późniejsza działalność ma być sztandarową inwestycją rządu PiS.

CPK

i

Autor: CPK Co zakłada projekt? Projekt, jako całość przewiduje powstanie nowego portu lotniczego między Warszawą i Łodzią, do którego będzie prowadzić 12 tras szybkiej kolei, ze wszystkich stron kraju. W sumie wedle autorów projektu, powstać ma prawie 2 tysiące kilometrów nowych torów. Ogromny potencjał Pomorza i Kujaw W uchwale radni przypominają, że te trzy największe miasta naszego województwa zamieszkuje ponad 900 tys. osób. To prawie połowa ludności województwa i około 2,5 proc. mieszkańców Polski Relacja Warszawa/CPK-Włocławek-Toruń-Bydgoszcz może być jedną z najbardziej efektywnych ekonomicznie w całej sieci linii kolejowych w Polsce, jeśli uwzględni się relatywnie niewielką jej długość, a jednocześnie bardzo dużą liczbę potencjalnych użytkowników – podkreślają radni. Radni dodają, że postulowana szybka kolej z Włocławka przez Toruń do Bydgoszczy mogłaby zostać przedłużona do Szczecina przez Piłę i Stargard, co mogłoby znacznie przyczynić się do rozwoju regionu.

Co zakłada projekt?

Projekt, jako całość przewiduje powstanie nowego portu lotniczego między Warszawą i Łodzią, do którego będzie prowadzić 12 tras szybkiej kolei, ze wszystkich stron kraju. W sumie wedle autorów projektu, powstać ma prawie 2 tysiące kilometrów nowych torów.

Ogromny potencjał Pomorza i Kujaw

W uchwale radni przypominają, że te trzy największe miasta naszego województwa zamieszkuje ponad 900 tys. osób. - To prawie połowa ludności województwa i około 2,5 proc. mieszkańców Polski Relacja Warszawa/CPK-Włocławek-Toruń-Bydgoszcz może być jedną z najbardziej efektywnych ekonomicznie w całej sieci linii kolejowych w Polsce, jeśli uwzględni się relatywnie niewielką jej długość, a jednocześnie bardzo dużą liczbę potencjalnych użytkowników – podkreślają radni. Postulowana szybka kolej z Włocławka przez Toruń do Bydgoszczy mogłaby zostać przedłużona do Szczecina przez Piłę i Stargard, co mogłoby znacznie przyczynić się do rozwoju regionu.