Golub Dobrzyń

i

Autor: Szymon Zdziebło Jaka będzie trasa nowej obwodnicy Golubia-Dobrzynia?

Prace przy wytyczaniu obwodnicy Golubia-Dobrzynia. Jaką trasą przebiegnie?

2023-02-16 12:27

Dzisiaj (16 lutego 2023 roku) odbędą się konsultacje społeczne z mieszkańcami Golubia-Dobrzynia w sprawie wyboru przebiegu nowej obwodnicy. Po ostatnich konsultacjach projektanci wprowadzili zmiany, które powinny zadowolić wszystkich zainteresowanych oraz samorządowców.

Rusza kolejny etap prac nad wytyczeniem optymalnego przebiegu obwodnicy Golubia-Dobrzynia. Dziś (16 lutego 2023 roku) odbędzie się spotkanie z projektantami przygotowywanego obejścia miasta. Początek o godz. 16.00 w Urzędzie Gminy i Miasta Golubia-Dobrzynia (plac Tysiąclecia 25, Golub-Dobrzyń, sala nr 1 ). To jedna z czternastu obwodnic, która powstanie w Kujawsko-Pomorskiem w najbliższych latach.

Obwodnice mają jak najlepiej rozwiązywać lokalne problemy, dlatego już na etapie projektowania chcemy poznać zdanie mieszkańców. Jestem przekonany, że wspólnie z nimi i lokalnymi samorządowcami uda się wypracować optymalny przebieg tras - mówił marszałek Piotr Całbecki.

Trzy warianty obejścia Golubia-Dobrzynia

Projektanci przygotowali trzy warianty trasy, która pozwala wyprowadzić tranzyt z centrum historycznego miasta. Znacząco się one różnią, każdy kończy się na innej drodze wojewódzkiej:

  • wariant 1 (zaznaczony na mapie kolorem granatowym) omijać ma miasto od strony północno-wschodniej i skomunikować drogi wylotowe w kierunku Kowalewa Pomorskiego, Wąbrzeźna, Rypina i Zbójna. Ominąłby on również Podzamek Golubski. Wymaga budowy mostu na Drwęcy;
  • wariant 2 (czerwony) przewiduje, że miasto zyska obwodnicę od strony północno-wschodniej i dodatkowo od strony południowej. Obejście zaczyna się w obrębie skrzyżowania dróg na Kowalewo Pomorskie i Wąbrzeźno, wykorzystuje teren po dawnej linii kolejowej, a kończy w Antoniewie, gdzie łączy się z drogą na Dobrzejewice. Konieczna byłaby budowa dwóch mostów na Drwęcy;
  • wariant 3 (zielony) zakłada otoczenie miasta nową trasą od strony zachodniej i północnej. Obwodnica zaczynałaby się w Antoniewie, ominęła Podzamek Golubski i dotarła do Białkowa, gdzie łączyłaby się z trasą na Rypin. Podobnie jak wariant 1 zakłada budowę jednego mostu na rzece Drwęcy.

Po pierwszej turze konsultacji z mieszkańcami projektanci wprowadzili szereg zmian, które pozwoliły odsunąć drogę od projektowanej nowej zabudowy, uzgodnili przebieg tras z innymi jednostkami i opracowali parametry drogi. Druga tura konsultacji zadecyduje o wyborze preferowanego wariantu, który będzie też podstawą do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji.

W grudniu 2021 roku Zarząd Dróg Wojewódzkich podpisał umowę o wartości 941 tysięcy złotych z pracownią Archidrog z Poznania na przygotowanie koncepcji obwodnicy.