Arriva na bocznym torze. Kujawsko-Pomorskie wybiera Polregio

i

Autor: Arriva Polska Szynobus firmy Arriva

Arriva na bocznym torze. Kujawsko-Pomorskie wybiera Polregio

2021-12-01 20:58

Pociągi przewoźnika Arriva znikną niedługo z kujawsko-pomorskich torów. Przedłużające się negocjacje zarządu województwa z przewoźnikiem zostały ostatecznie zerwane. Co z połączeniami, które dotychczas realizowała Arriva?

Szykuje się wielka rewolucja w regionalnych połączeniach kolejowych. Województwo Kujawsko-Pomorskie kończy kilkunastoletnią współpracę z przewoźnikiem Arriva RP. Negocjacje dotyczące przetargu na obsługę niezelektryfikowanych linii kolejowych do dwa tysiące trzydziestego roku przeciągały się od kilku miesięcy. Chodzi o linie obsługujące między innymi Sierpc, Chojnice czy Grudziądz. Długofalowy przetarg pozostaje nierozstrzygnięty, trwający kontrakt z Arrivą wygasa 12 grudnia. Zarząd Województwa zdecydował, że przez najbliższy rok wszystkie przewozy regionalne w Kujawsko-Pomorskiem będzie realizowało Polregio.

Arriva przedstawiła nam warunki zaporowe, na które nas nie było po prostu stać. I tak w tej chwili decyzją sejmiku podwyższyliśmy nakłady na przewozy kolejowe, po to aby sprostać oczekiwaniom Polregio. Oczekiwania Arrivy szły o wiele wyżej – powiedział nam Wicemarszałek Zbigniew Ostrowski.

Kwota, jaką nasze województwo wyda na obsługę połączeń osobowych w przyszłym roku to 135 milionów złotych. W 2021 roku było to 90 milionów. Przedstawiciele Arrivy nie zaprzeczają, że ich oferta była istotnie droższa, jednak zapewniają, że nie było to ich ostatnie słowo i zapraszają Marszałka do wznowienia negocjacji.

Rozmowy zostały zerwane i to bez poznania naszej ostatecznej oferty, którą mieliśmy przedstawić Panu Marszałkowi na poniedziałkowym spotkaniu. Stawia to w bardzo niekorzystnej sytuacji nie tylko nas, jako firmę, ale także proszę pamiętać o naszych pracownikach, o ich rodzinach. A przede wszystkim o pasażerach, pozostawionych bez komunikacji. Słyszymy, że zostanie to zastąpione komunikacją autobusową – nikt chyba nie ma wątpliwości, że jest znacząca różnica w komforcie podróży między pociągiem a autobusem – kontrował rzecznik prasowy Arrivy Dawid Marciniak.

Istotnie, założono okres przejściowy w którym Polregio ma pozyskać odpowiednią ilość taboru spalinowego do obsługi niezelektryfikowanych tras. Do 1 kwietnia 2022 roku Linię kolejową Bydgoszcz-Chełmża będzie obsługiwać Zastępcza Komunikacja Autobusowa. Tego samego dnia mają wrócić pociągi na linię Toruń-Sierpc. Co do pozostałych linii, konkretne rozwiązania nie są na razie ujawniane, ale można się domyślić, że na większości linii przynajmniej przez wdrożeniowy okres będzie konieczność zadysponowania autobusów zastępczych.

Przedstawiciele Polregio twierdzą, że są w stanie zapewnić tabor – ma on pochodzić z innych oddziałów przewoźnika. Dyrektorka Kujawsko-Pomorskiego Zakładu Polregio Anna Cukrowska potwierdziła pogłoski, że wśród sprowadzonych pojazdów znajdą się szynobusy PESA Link odkupione od Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego, a także stwierdziła, że Polregio czeka na ofertę SKPL (ta firma sprowadziła w ostatnich miesiącach 48 holenderskich szynobusów typu DM90). Przede wszystkim jednak ma zostać przywrócony do sprawności tabor należący do Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Zarząd Województwa wraz z Dyrekcją Kujawsko-Pomorskiego Zakładu Polregio spotkały się ze związkowcami Arrivy. W trakcie spotkania podpisano dwustronną deklarację zatrudnienia dotychczasowych pracowników Arrivy. Pozostaje otwarte pytanie: Co z pracownikami zatrudnionymi w miastach w których Polregio nie ma swoich baz? Do takich ośrodków należy Grudziądz i Tuchola – miejsca ulokowania baz obsługi Arrivy.