Chemia

Autor: Victoria_Borodinova/Pixabay/cc0 Małopolska Noc Naukowców to święto wszystkich odkrywców

Doświadczenia i eksperymenty ON-LINE. Małopolska Noc Naukowców 2020 [AUDIO]

2020-11-25 16:01

Pokazy, doświadczenia, testy i gry. Lista atrakcji przygotowanych w ramach tegorocznej edycji Małopolskiej Nocy Naukowców jest bardzo długa. Niestety, z powodu pandemii, nie będzie można odwiedzać szkolnych i uczelnianych pracowni. Wszystkie wydarzenia i pokazy będą dostępne w Internecie. Sprawdź listę propozycji!

Małopolska Noc Naukowców każdego roku gromadziła w murach największej tarnowskiej uczelni oraz partnerujących jej szkół i instytucji, tysiące chętnych do zgłębiania wiedzy. Proponowane spotkania, doświadczenia, quizy i gry miały uczyć bawiąc i przekonywać, że nauka jest ciekawa. W tym roku jednak pandemia koronawirusa pokrzyżowała plany organizatorów. Nie będzie można zajrzeć do poszczególnych pracowni. Nie oznacza to jednak, że Małopolska Noc Naukowców się nie odbędzie. W proponowanych wydarzeniach będzie można wziąć udział zdalnie.

- Osoby zaangażowane w organizację Małopolskiej Nocy Naukowców, oprócz pokazów i prezentacji, przygotowały też filmy, na których pokazane zostały wszystkie propozycje. Będą one dostępne w Internecie dla wszystkich, którzy zechcą je obejrzeć. W piątek 27 listopada, kiedy powinna odbywać się Małopolska Noc Naukowców, na stronie pwsztar.edu.pl zostanie opublikowany szczegółowy program wydarzenia. Pod każdym z nich znajdzie się aktywny link. Wystarczy usiąść wygodnie w domowym zaciszu, wybrać pokaz, uruchomić prezentację i poczuć się odkrywcą – zachęca Piotr Kopa, rzecznik Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie.

POSŁUCHAJ: O Małopolskiej Nocy Naukowców w PWSZ Tarnów mówi Piotr Kopa, rzecznik uczelni

Lista propozycji przygotowanych przez tarnowską PWSZ jest bardzo długa. Na pewno nie zabraknie cieszących się ogromną popularnością doświadczeń chemicznych, będą pokazy robotów mobilnych, makiety pociągów, składanie origami czy test z języka angielskiego. Poznacie też laureatów Ig Nobli, czyli autorów najdziwniejszych i jednocześnie najzabawniejszych odkryć. Katedra Fizjoterapii zaprezentuje ćwiczenia relaksujące z wykorzystaniem rollera i piłeczki tenisowej, a młodzi rodzice poznają zasady udzielania pierwszej pomocy noworodkom i niemowlakom. Dowiecie się też, jak barwi się papier w technice ebru.

Rafał Maciaszek - "Łowca obcych". W całej Polsce odławia gatunki obce i inwazyjne

Atrakcje w ramach Małopolskiej Nocy Naukowców przygotowało też III Liceum Ogólnokształcące w Tarnowie. Tu wśród zagadnień między innymi woda od A do Z, sprawdzicie jak jedzą i widzą owady. W pracowni chemicznej spotkacie ryczącego misia, płonący lód, zielonego duszka i płonącą pianę. Będą też wybuchające wulkany, obserwacja gwiazd i matematyczne wyszywanki. Z kolei Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych im. Jana Szczepanika w Tarnowie zaprasza na szereg pokazów związanych z ekologią.

POSŁUCHAJ: O Nocy Naukowców w Szkole Szczepanika w Tarnowie mówi Sławomir Sus, dyrektor placówki

- W pracowni geografii - "Jutro powstaje dziś. Kampania antysmogowa", w pracowni fizyki - "Jak segregować śmieci, by świat w przyszłości był zdrowy", w pracowni dietetyki - "Domowy ryneczek na parapecie - propagowanie zdrowego stylu życia", w pracowni sztuki - "Sztuka recyklingu", a w pracowni chemicznej - "Zrób sam domowe środki czystości - pokaz ciekawych eksperymentów chemicznych". Będą też ekologiczne opakowania, ekologiczne zabawki, samodzielnie produkowane kosmetyki a także prezentacja dotycząca tarnowskiego wynalazcy, naszego patrona Jana Szczepanika – zaprasza dyrektor szkoły Sławomir Sus.

Wszystkie wydarzenia przygotowane w ramach Małopolskiej Nocy Naukowców znajdziecie na stronie Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie. Linki do filmów, pokazów i doświadczeń będą aktywne już od piątku (27 listopada). Na swojej stronie propozycje opublikuje również Szkoła Szczepanika. Będą dostępne na stronie placówki w piątek od godziny 14:00. Nie musicie się martwić, jeżeli nie zdążycie obejrzeć wszystkiego w piątkowy wieczór. Linki pozostaną aktywne również w kolejnych dniach po Małopolskiej Nocy Naukowców.