2022 rok na zachodniopomorskich drogach. Stan inwestycji oraz plany na 2023 [ZDJĘCIA, MAPY]

2023-01-16 7:51

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała podsumowanie inwestycji w województwie zachodniopomorskim. Jak zakończono 2022 rok?

Węzeł Kijewo gotowy

Kluczowy węzeł znajdujący się na osiedlu Kijewo w Szczecinie. Już przed wakacjami kierowcy mogli jechać nim bez ograniczeń. A łączył on dwie kluczowe drogi – DK10 i autostradę A6. Kierowcy uzyskali nowoczesny węzeł wzdłuż kluczowych dróg.

Inwestycja była realizowana etapami, ze względu na odstąpienie od umowy z pierwotnym wykonawcą (Energopol Szczecin) w 2019 roku. Przebudowa węzła Szczecin Kijewo wraz z przebudową A6 Kijewo-Rzęśnica była dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość inwestycji to ok. 216 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE wyniosło ponad 129 mln zł. 

Trwa budowa S3

Kluczowa droga połączy Świnoujście bezpośrednio m.in. ze Szczecinem, Gorzowem Wielkopolskim oraz Wrocławiem. Trasa jest podzielona na dwa odcinki realizacyjne: Dargobądz-Troszyn, Świnoujście-Dargobądz. Ruszyły już pierwsze prace. Największe prace widać w okolicach Międzyzdrojów i na wiaduktach nad liniami kolejowymi w Świnoujściu. Prace mają zostać zakończone w II kwartale 2024 roku.

Tunel w Świnoujściu prawie gotowy

Jedna z największych i najbardziej kluczowych inwestycji. Sprawi ona, że dostanie się z jednej części miasta do drugiej będzie o wiele szybsze. O ile samo drążenie zakończono pod koniec 2021, to w 2022 zdemontowano maszynę, wykonano mrożenie gruntu, zrobiono wyjścia z tunelu. W listopadzie zakończono ostatnie elementy konstrukcji wewnętrznych. Prowadzono także prace „na zewnątrz” – dojazdy itp. Inwestycja pochłonie blisko 913 mln złotych, z czego dofinansowanie z UE wynosi prawie 800 mln zł.

S11 na trasie Koszalin-Bobolice coraz bliżej ukończenia

Na tym odcinku trwały intensywne prace, które rozpoczęły się w lipcu 2021 roku. W szczycie prac (lato) pracowało 1200 pracowników, którzy używali 800 jednostek sprzętu. Kilka wiaduktów zostało już oddanych do ruchu. Prace mają się zakończyć w III kwartale 2023 roku. Całość inwestycji będzie kosztować ponad 1,7 mld złotych, z czego 856 milionów pochodzi z dofinansowania z UE.

Obwodnice w Zachodniopomorskiem: Warzymice, Przecław, Gryfino, Szczecinek

Budowa obwodnicy Warzymic i Przecławia rozpoczęła się w połowie 2021 roku, ale większość prac wykonano w 2022 roku. Inwestycja ma zostać zakończona w marcu 2024 roku, jednak stwierdzono, że jeżeli stan prac się utrzyma oraz nie będzie niesprzyjających warunków atmosferycznych, inwestycja może być szybciej oddana do ruchu. Stan prac pod LINKIEM.

W 2022 roku ruszyły budowy kluczowych obwodnic. Gryfino zyska objazd o długości 5.6 km w ciągu DK31. Droga powinna być gotowa pod koniec 2024 roku. Trwają też prace, choć dosyć krótko, bo od listopada przy budowie obwodnicy Szczecinka. Inwestycja ma być oddana w połowie 2025 roku.

Koszalin i Sianów także są coraz bliżej ukończenia części prac w ciągu S6. Zakończono roboty fundamentowe na największym obiekcie na trasie - estakadzie na przecięciu drogi z linią kolejową Koszalin - Słupsk. Ruszyły roboty przy budowie węzła Sianów Zachód, umowa na jego realizację została podpisana w lutym 2022 roku.

2023 rok na zachodniopomorskich drogach: plany

Będą trwały prace nad wcześniej wymienionymi inwestycjami.

W 2023 roku zostaną oddane następujące drogi:

  • S11 Koszalin Zachód - Zegrze Pomorskie (16,9 km),
  • S11 Zegrze Pomorskie - Kłanino (19,3 km),
  • S11 Kłanino - Bobolice (11,6 km.