Budowa rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna. Trwa wyburzanie domów

i

Autor: M. Koczy (UM Rybnik)

Rybnik

Zanim rozpocznie się budowa odcinka Drogi Regionalnej, trzeba wyburzyć domy. Demolka potrwa do końca sierpnia

Budowa drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna to jedna z kluczowych inwestycji w Rybniku. Pierwszy etap zakończył się przeszło trzy lata temu i objął budowę 10-kilometrowego odcinka. A już wkrótce rozpocznie się budowa brakujących 4 kilometrów. W ramach zadania powstanie m.in. bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego i rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową.

Władzom Rybnika udało się zakończyć pierwszy etap budowy odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna jeszcze przed pandemią. Koszt to przeszło 475 mln zł, z czego 290 mln zł pokryły dofinansowania unijne. Do użytku mieszkańców oddano wówczas ponad 10 km drogi od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej. W późniejszych latach planowano budowę 4-kilometrowego, brakującego odcinka między ul. Wodzisławską a ul. Sportową.

Ale wraz z nadejściem pandemii sprawa się skomplikowała: inflacja wystrzeliła w górę, ceny materiałów budowalnych poszybowały, a inwestycja stanęła pod znakiem zapytania. Wykonawcy, który wiosną tego roku zgłosili się do przetargu, podali kwoty znacznie większe niż 200 mln zł, które miasto chciało wydać. W zwyczajnych okolicznościach procedura zostałaby zapewne powtórzona. Ale w tym przypadku gra toczyła się o wysoką stawkę.

Już wcześniej władze Rybnika pozyskały dotacje na budowę drogi z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Rządowego Funduszu Polski Ład w łącznej kwocie 165 mln zł. Gdyby inwestycja nie doszła do skutku na czas, dofinansowanie by przepadło. Dlatego rybniccy radni przegłosowali zmiany w budżecie i przesunęli kilkanaście inwestycji na później, byle tylko rozpocząć prace nad budową Drogi Regionalnej. Teraz wreszcie ruszyły.

Wyburzenia domów pod budowę Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna

Rozpoczęły się właśnie wyburzenia budynków pod budowę brakującego odcinka Drogi Regionalnej. Potrwają do końca sierpnia i obejmą wyburzenie 9 budynków mieszkalnych oraz 14 obiektów towarzyszących (garaży, budynków gospodarczych, wiat).

- Materiał z wyburzeń w postaci złomu stalowego czy też gruzu betonowego i ceglanego jest na bieżąco utylizowany lub też składowany w obrębie placu budowy (w zależności o jego jakości), by wykorzystać go jako tymczasowe wzmocnienie np. dróg technologicznych. Wykonawca zakończył też rozpoznanie saperskie, które potwierdziło brak niewybuchów w obszarze placu budowy - mówi Jacek Hawel, dyrektor Centrum Inwestycji UM.

Aktualnie procedowane jest pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków ws. prac archeologicznych. Gdy wykonawca je otrzyma, rozpocznie prace archeologiczne, które będą prowadzone równolegle z pracami ziemnymi i karczowaniem terenów leśnych. Ten moment będzie równoznaczny z "wbiciem pierwszej łopaty" pod budowę drogi.

Budowa odcinka drogi regionalnej Racibórz-Pszczyna w Rybniku. Co powstanie? 

Inwestycja obejmuje budowę 4-kilometrowego odcinka drogi od od węzła Wodzisławskiego na DK78 do ronda na ul. Sportowej w Rybniku.  W jej ramach powstanie:

  • bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego
  • skrzyżowanie typu rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową
  • 4 obiekty mostowe, umożliwiające trasie przekraczanie innych dróg oraz obsługę węzła
  • 5 przepustów dla zwierząt

Inwestycja obejmie również wykonanie oświetlenia, odwodnienia, przebudowę i budowę uzbrojenia terenu, wstawienie ekranów akustycznych i nasadzenia zieleni. Wykonawcą jest firma Budimex S.A. Koszt budowy drogi wyniesie ponad 268 mln zł. Rządowe dotacje pokryją 165 mln zł.

Ile masz w sobie z Janusza? Rozwiąż nasz quiz, a się dowiesz!

Pytanie 1 z 10
Jesteś na wakacjach w kurorcie. Czy wczesnym rankiem rezerwujesz ręcznikiem leżaki?
Najważniejsze wiadomości ze Śląska

i

Autor: Eska Link: https://www.eska.pl/slaskie/