Zabytkowa nastawnia w Bytomiu miała został wyburzona, a będzie wyremontowana

i

Autor: UM Bytom

Bytom

Zabytkowa nastawnia w Bytomiu miała zostać wyburzona, a będzie wyremontowana. Ogłoszono przetarg

PKP Polskie Linie Kolejowe zadbają o zabytkową nastawnię na stacji Bytom. Zostanie ono wyremontowana. Ogłoszono właśnie przetarg na wykonanie projektu modernizacji nastawni. Przypomnijmy, że pierwotnie miała zostać wyburzona w ramach modernizacji linii kolejowej nr 131.

Zabytkowa nastawnia w Bytomiu zostanie wyremontowana

Wpisana do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków nastawnia bramowa "Bt" z lat trzydziestych ubiegłego wieku miała zostać wyburzona w ramach modernizacji linii kolejowej nr 131. Tak się jednak ostatecznie nie stanie. 

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły bowiem przetarg na wykonanie projektu jej remontu. 

- W zakresie zadania będzie wykonanie inwentaryzacji obiektu oraz stworzenie kosztorysu prac. Przyszły projektant będzie musiał dobrać technologię robót uwzględniając uzgodnienia z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytów - czytamy w komunikacie PKP PLK opublikowanym na stronie internetowej. 

W zakresie zadania będzie m.in. oczyszczenie i malowanie elementów konstrukcji stalowej, remont dachu, odświeżenie elewacji budynku czy wymiana okien i drzwi. Prace projektowe mają zakończyć się do końca 2023 roku. W kolejnych latach, po uzyskaniu finansowania, mogłyby być realizowane prace remontowe w nastawni.

Nastawnię wzniesiono w latach 30. XX wieku

Nastawnia bramowa została zaprojektowana i wzniesiona w 1935 roku. Wówczas Bytom był w granicach III Rzeszy. Budynek zaprojektowano w stylu streamline. Bytomski obiekt ma dwubryłową formę - niższa, jednokondygnacyjna część mieści dziś pomieszczenia warsztatowo-techniczne, zaś wyższa, nadwieszona nad torami kolejowymi i wsparta na stalowym filarze, przeznaczona jest na pomieszczenie tzw. nastawnicowni, w której znajdują się pulpity nastawcze do sterowania ruchem kolejowym.

Z wnioskami o wpisanie nastawni do rejestru zabytków wystąpili społecznicy z Bytomia. Przypomnijmy, że dwa lata temu do rejestru została wpisana nadwieszona stalowa część budynku, stalowe filary, a także suwakowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym będące wyposażeniem nastawni, a w ubiegłym roku - wpisano do niego cały obiekt. 

Przebudowa linii kolejowej nr 131  idzie pełną parą

Jak przypomina PKP PLK, w stacji Bytom prowadzone są prace, których efektem będą wygodniejsze podróże pociągiem w stronę Katowic oraz Tarnowskich Gór. 

Prace trwają. Wykonawca, czyli firma Porr, modernizuje historyczną halę peronową dworca PKP, wiadukty kolejowe (znajdujące się nad ul. Dojazd, Chorzowską, a także Sienną), a także buduje Lokalne Centrum Sterowania "Bytom". Ponadto w Stroszku trwają prace inżynieryjne oraz ziemne. Jeszcze w tym roku ma rozpocząć się budowa nowej stacji Bytom - Stroszek w rejonie CH M1. 

- Linia kolejowa nr 131 to główny szlak kolejowy w naszym mieście, który dzięki modernizacji będzie alternatywą dla komunikacji autobusowej łączącej Bytom z Tarnowskimi Górami, Chorzowem i Katowicami. Zwiększy się prędkość pociągów na tej trasie i mam nadzieję, że dzięki Kolei Metropolitalnej - także częstotliwość połączeń - przyznaje Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia. 

Najważniejsze wiadomości ze Śląska

i

Autor: Eska Link: https://www.eska.pl/slaskie/