Unieważniony przetarg na budowę centrum przesiadkowego w Dąbrowie Górniczej. Będzie licytacja

2020-02-24 14:44
Centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej
Autor: UM Dąbrowa Górnicza Centrum przesiadkowe w Dąbrowie Górniczej

Unieważniony został przetarg na budowę centrum przesiadkowego w Dąbrowie Górniczej. Miasto i PKP postanowiły przeznaczyć na inwestycję 250 milionów złotych. Obie złożone w przetargu oferty przekroczyły tę kwotę. Teraz ogłoszone zostanie kolejne postępowanie, tym razem w formie licytacji. Jednocześnie miasto postanowiło wydłużyć termin realizacji całego zadania do 2023 roku.

Przedsięwzięcie będzie realizowane wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A. W jego ramach powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc), tunel drogowy łączący te ulice, przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów, centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy, droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową, przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany.

W ramach prac przebudowane będą także perony i tory przy stacji. Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie.

Szacunkowa wartość inwestycji wynosi 227 mln zł. Koszt zadań, które sfinansuje gmina opiewa na 163 mln zł, a leżących po stronie PKP na 64 mln zł. Miasto ubiega się o dofinansowanie w wysokości ponad 56,5 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przedsięwzięcia związane z infrastrukturą kolejową, kwotą 26 mln zł, wesprze Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Dalszym etapem będzie przebudowa rejonu dworca w Gołonogu i utworzenie tam centrum przesiadkowego. Planowana jest także kompleksowa modernizacja głównej osi miasta – ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego, gdzie m.in. powstaną zintegrowane przystanki, obsługiwane przez autobusy i tramwaje, drogi rowerowe, a także naziemne przejścia dla pieszych, ułatwiające przemieszczanie się między obiema stronami jezdni. W projekt zaangażowane jest miasto, a także PKP PLK S.A., Tramwaje Śląskie oraz Metropolia GZM.

– Komunikację publiczną trzeba dostosowywać do potrzeb mieszkańców, rozwijać ją i ułatwiać korzystanie z niej. Chodzi nam o takie rozwiązania, które pozwolą sprawnie przemieszczać się, dojechać do pracy, szkoły czy uczelni – zarówno w Dąbrowie, jak i w innych miastach aglomeracji. Mówiąc krótko: pociąg, autobus czy tramwaj muszą być łatwo dostępne, wygodne, docierać na czas w jak najwięcej miejsc, a przez to stanowić alternatywę dla samochodu. Zmiany w śródmieściu będą kolejnym krokiem w tym kierunku – podkreśla Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Inwestycja w śródmieściu jest kolejnym elementem działań, zmierzających do wprowadzenia w mieście równowagi między ruchem samochodowym, rowerowym, pieszym i transportem zbiorowym. Do tej pory powstał m.in. tunel pieszo-rowerowy pod linią kolejową w Ząbkowicach oraz mini centrum przesiadkowe przy tej stacji w tej dzielnicy. Na zlecenie Tramwajów Śląskich trwa generalna przebudowa torowiska wzdłuż ul. Kasprzaka. Spółka ma w planach modernizację całego dąbrowskiego odcinka torów, aż do granicy z Będzinem.

Przykładem jest też oddane do użytku pod koniec 2017 roku rondo na skrzyżowaniu ul. Kolejowej i Konopnickiej oraz dobudowane połączenie z nim ul. Poniatowskiego. W Dąbrowie powstaje sieć dróg rowerowych, która obejmie miasto od granicy z Będzinem, przez centrum, Reden, Gołonóg aż do huty „Katowice”, Ząbkowic i strefy inwestycyjnej w Tucznawie. Obecnie istnieje już 12 km takich dróg, realizowanych jest kolejnych 12 km, a następne 14 km zostało zaplanowanych.

Kubica i Raikkonen w Warszawie. Ich bolid oglądał prezydent Duda
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE