Wirtualna symulacja medyczna

i

Autor: Akademia WSB Dąbrowa Górnicza Wirtualna symulacja medyczna

Ratownik w wirtualnej rzeczywistości. Tak uczą się studenci dąbrowskiej Akademii WSB

2022-09-02 13:07

Czy można uczyć się medycyny ratunkowej w wirtualnej rzeczywistości? Okazuje się, że tak. Mogą się o tym przekonać studenci dąbrowskiej Akademii WSB, którzy do dyspozycji mają wirtualną symulację medyczną.

Oprogramowanie, dzięki wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości, umożliwia naukę reagowania i działania w zróżnicowanych sytuacjach, z jakimi na co dzień muszą mierzyć się m.in. ratownicy medyczni.

Student podczas wirtualnej symulacji zakłada specjalne gogle, a przy pomocy kontrolerów Touch, które są jednocześnie jego wirtualnymi dłońmi, wykonuje czynności przy wirtualnych pacjentach.

- System ten pozwala naszym studentom przećwiczyć wszystkie procedury medyczne przy wykorzystaniu wirtualnego pacjenta jak np. z zakresu medycyny ratunkowej, pediatrii, anestezjologii czy innych dziedzin medycyny. Do dyspozycji jest bardzo duża baza scenariuszy możliwych do realizacji, umożliwiających praktyczne sprawdzenie nabytych umiejętności teoretycznych. Ratownicy medyczni, którzy ukończą studia w Akademii WSB, będą mogli w sposób profesjonalny i szybki udzielać pomocy w ratowaniu życia i zdrowia pacjentów, a przede wszystkim zadbają o ich komfort i poczucie bezpieczeństwa – mówi dr Bernadeta Kuraszewska, prodziekan Wydziału Nauk Stosowanych Akademii WSB.

Wirtualna symulacja medyczna jako połączenie dydaktyki, grafiki 3D oraz najnowocześniejszych metod animacji, stworzyła nieograniczone możliwości realizacji scenariuszy w różnych środowiskach z zastosowaniem wirtualnych pacjentów.

- Dzięki zastosowaniu wirtualnej rzeczywistości jesteśmy w stanie bardzo realistycznie przedstawić np. miejsce wypadku czy katastrofy i dzięki temu studenci mogą trenować przebieg procedur ratowniczych, które należy wykonać przy tego typu zdarzeniach. Zajęcia z wykorzystaniem gogli VR dają możliwość wejścia do świata wirtualnego, gdzie odrywają się od bodźców zewnętrznych i mogą skoncentrować się na zadaniu, jakim jest analiza sytuacji, szybkie badanie i udzielenie pomocy poszkodowanym w konkretnym zdarzeniu– mówi Krzysztof Patelak, trener wirtualnej symulacji medycznej.

Oprócz wirtualnej symulacji medycznej studenci dąbrowskiej uczelni mogą korzystać także z symulatora starości, czyli oprogramowania umożliwiającego wcielenie się w rolę osoby starszej, cierpiącej na zaburzenia wzroku i słuchu.