Zabytkowy skład wagonów wróci do kursowania! Sezonowa linia turystyczna między Chorzowem a Katowicami

i

Autor: turystyczna.kmtm.org.pl (Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym)

Katowice i Chorzów

Podróż w czasie: zabytkowy tramwaj sprzed 70 lat wróci do kursowania!

To nie lada gratka dla wszystkich miłośników historii, techniki i podróży. Historyczny skład wagonów sprzed niemal 70 lat wrócił do kursowania. Turystyczna linia tramwajowa tym razem jeździ między Stadionem Śląskim w Chorzowie a zajezdnią tramwajową w katowickim Zawodziu.

Idea tramwajowej linii turystycznej sięga lipca 2007 roku, kiedy na torowisko po raz pierwszy od dawna wyjechał historyczny skład N+4ND1. Wówczas zabytkowy tramwaj sprzed prawie 70 lat kursował linią 0, oferując pasażerom niezapomnianą podróż w dawnym stylu.

Inicjatywa okazała się strzałem w dziesiątkę, a Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym zaczął regularnie organizować linię turystyczną. Tym razem historyczny skład kursuje na trasie prowadzącej przez centrum Katowic i w sąsiedztwie Parku Śląskiego. To linia nr 23 w relacji: Katowice Zawodzie Zajezdnia - Chorzów Stadion Śląski Pętla Zachodnia.

Gdzie dojedziemy zabytkowym tramwajem linii 23? Przebieg trasy

Linią tramwajową nr 23 dojedziemy m.in. do:

  • Stadionu Śląskiego,
  • Parku Śląskiego (tereny zielone, ogród zoologiczny, wesołe miasteczko),
  • Osiedla Tysiąclecia,
  • centrum handlowego "Silesia City Center",
  • Strefy Kultury (NOSPR, Muzeum Śląskie),
  • hali widowiskowej "Spodek",
  • śródmieścia Katowic (Rynek, Teatr Śląski, Dworzec Kolejowy),
  • Uniwersytetu Śląskiego,
  • Akademii Muzycznej,
  • Politechniki Śląskiej,
  • Uniwersytetu Ekonomicznego,
  • Centrum Przesiadkowego "Zawodzie".

Tramwajowa linia turystyczna została uruchomiona 25 czerwca i będzie dostępna do 24 września w każdą niedzielę i święta. Szczegółowy rozkład jazdy z poszczególnych przystanków udostępniony jest w serwisie internetowym organizatora komunikacji tramwajowej - Zarządu Transportu Metropolitalnego.

Co to za historyczny skład wagonów? Krótka historia zabytkowego składu

Wagon silnikowy typu N z numerem bocznym "1100" pochodzi z 1953 roku. Wagon doczepny typu 4NDI z numerem bocznym "1263" pochodzi z 1959 roku. Oba zostały wyremontowane w latach 2000-20001 i zyskały status historycznych. Od tamtej pory wyjeżdżają na torowisko podczas przeróżnych okoliczności.

Ponadto przez cały rok na linii nr 23 można spotkać wagony szybkobieżne - typu 13N z 1967 roku i typu 105N z 1975 roku. Pierwszy wagon pozyskano dziesięć lat temu z Warszawy, a drugi przywrócono w 2007 roku do wyglądu fabrycznego.

Wiadomości ze Śląska

i

Autor: Archiwum Eski Link: https://www.eska.pl/slaskie/