Pisma urzędowe coraz bardziej zrozumiałe dla Tyszan

2021-11-29 15:57
Odkrywamy Tychy na nowo! Pora wybrać się na spacer po mieście. Zobaczcie, jak spędzić tutaj urocze popołudnie [ZDJĘCIA]
Autor: Oliwia Jankowiak

Od 2018 toki Tychy jako pierwsze miasto w Polsce realizuje projekt, którego celem było wprowadzenie prostszego języka w dokumentach wysyłanych do mieszkańców – efekty są widoczne. Jest mniej telefonów z pytaniami i mniej osób dopytuje o co właściwie chodzi. Szczegóły znajdziecie w naszym artykule.

Język, którym często posługują się urzędnicy zawiera słowa i zwroty, których nie używamy w życiu codziennym i są po prostu niezrozumiałe. W 2018 roku tyscy urzędnicy dostrzegli ten problem.

-Zbyt długie teksty, rozbudowane zdania, niezrozumiałe słowa, powoływanie się na szereg przepisów – to główne grzechy pism urzędniczych. Postanowiliśmy to zmienić, by nasza komunikacja z mieszkańcami była bardziej skuteczna. Pomogliśmy mieszkańcom, ale też sobie samym. Mamy mniej telefonów z pytaniami. Poprzez udzielanie dodatkowych wyjaśnień traciliśmy czas, który mogliśmy poświęcić na kolejne sprawy - mówi Aneta Luboń – Stysiak – Sekretarz Miasta Tychy. 

5 czerwca 2018 roku odbył się pierwszy blok szkoleniowy pn. „Poprawna polszczyzna w korespondencji urzędowej „plain language” – wykład, ćwiczenia grupowe, ćwiczenia komputerowe”. Warsztaty prowadził dr Tomasz Piekot – językoznawca w Pracowni Polskiej Polszczyzny na Uniwersytecie Wrocławskim. Jako pierwsi w warsztatach wzięli udział pracownicy Wydziału Gospodarki Nieruchomościami. W kolejnych miesiącach odbyło się jeszcze kilka bloków szkoleniowych podczas, których urzędnicy m.in. analizowali wzory dokumentów wysyłanych do mieszkańców i wspólnie z ekspertami pracowali nad nowymi, bardziej czytelnymi wzorami pism.

W tyskim magistracie opracowano także specjalny poradnik z zasadami prostego słowa, wskazówkami, wzorami pism „przed” i „po” zmianie oraz prezentacje dotyczące zasad prostego słowa itd.

- Od podjęcia decyzji o wprowadzeniu prostego słowa w Urzędzie Miasta Tychy, byliśmy otwarci na założenia tego projektu. To proces długofalowy, który wymaga równoczesnego stosowania szeregu narzędzi i wzajemnie uzupełniających się działań m.in. w naszej pracowniczej gazetce „Urzędas” prowadzimy stałą rubrykę „Po prostu napisz!”. Przypominamy w niej o standardach prostego słowa, ogłaszamy konkursy oraz piszemy o ciekawostkach lingwistycznych – dodaje Sekretarz Miasta.

Urząd Miasta nie tylko wprowadza zmiany, ale także monitoruje, jak są one przyjmowane przez mieszkańców.

- W połowie 2019 roku rozesłaliśmy 100 ankiet do mieszkańców. 99% badanych uważa, że nasze pisma napisaliśmy zrozumiałym językiem. W 2021 roku przeprowadziliśmy ankiety także wśród urzędników – naczelników wydziału. Wynika z nich, że wprowadzenie prostego słowa w naszym urzędzie było dobrą decyzją – podkreśla Aneta Luboń – Stysiak.

Kolejne warsztaty zaplanowane są na 10 stycznia 2022 roku.

Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE