Pociąg

i

Autor: Pixabay Zdj. ilustracyjne.

Odbudowa linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju może być droższa niż zakładano. Sytuacja jest skomplikowana

W Jastrzębiu-Zdroju PKP PLK przygotowują się do odbudowy linii kolejowej. Inwestycja może powstać w ramach programu Kolej Plus. Jednak w kosztach nie uwzględniono szkód górniczych.

Według danych z 2022 r., w Polsce jest 408 miast bez dostępu do połączenia kolejowego. Największym z nich wszystkich jest Jastrzębie-Zdrój, w którym mieszka 90 tys. osób.

Samorząd podpisał z PKP PLK umowę na realizację inwestycji odbudowy kolei do Jastrzębia-Zdroju. Chodzi o połączenie długości około 20 km na odcinkach Jastrzębie-Zdrój Centrum – Pawłowice i Żory – Orzesze.

Pod koniec ubiegłego roku PKP PLK ogłosiły przetarg na przygotowanie dokumentacji na realizację tego przedsięwzięcia. Według pierwszych planów, całość miała kosztować 475 mln zł. Dzisiaj okazuje się, że ta kwota może nie wystarczyć.

Kiedy będzie połączenie kolejowe w Jastrzębiu-Zdroju?

Ten kto wygra przetarg na przygotowanie dokumentacji będzie miał na nią 970 dni od dnia podpisania umowy. Oznacza to, że przetarg na odbudowę połączenia kolejowego może zostać ogłoszony najwcześniej w 2026 roku.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zapewnia, że każdy kosztorys programu Kolej Plus uwzględnia wskaźniki waloryzacji i inflacji, oraz, że posiada rezerwę na nieprzewidziane wydatki.

Odbudowa trasy kolejowej do Jastrzębia-Zdroju ma powstać przy wykorzystaniu historycznego przebiegu linii kolejowej nr 159. Nie obędzie się bez trudności. W planowanym miejscu teren był narażony na działanie eksploatacji górniczej. Co więcej, do tej pory nie przeprowadzono szczegółowych badań dotyczących wpływu szkód górniczych na inwestycję, oraz tego w jaki sposób wykonawca miałby im przeciwdziałać.

Jeśli badania potwierdzą szkody, wtedy najprawdopodobniej będą musiały za nie zapłacić spółki górnicze, które prowadziły wydobycie pod tym terenem.