Pociągi zimą

i

Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe zdjęcie ilustracyjne

Małymi kroczkami do przodu. Jest przetarg na budowę kolei do Jastrzębia-Zdroju

Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na zaprojektowanie linii kolejowej między Katowicami a Jastrzębiem-Zdrojem. Według planów nowa linia ma być gotowa w 2029 roku. A to oznacza, że do Jastrzębia-Zdroju pociągi powrócą po 28 latach nieobecności.

Jastrzębie-Zdrój to największe polskie miasto bez dostępu do kolei. Liczy ok. 90 tys. mieszkańców, a od 2001 roku nie docierają tam żadne pociągi. To ma się wkrótce zmienić. 

Na początku października pisaliśmy o tym, że PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z samorządami na uzupełnienie sieci o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami. Teraz spółka ogłosiła przetarg na zaprojektowanie linii kolejowej między tymi miastami.

Zgodnie z założeniami realizacja tej części zadania ma potrwać od 2023 do 2025 roku. Kolejarze liczą, że roboty budowlane zaczną się w 2026 roku i zakończą w 2029 roku. Tym samym po 28 latach nieobecności pociągi wrócą do Jastrzębia-Zdroju.

Łącznie prace obejmą około 35 km linii kolejowych. Powstanie ponad 20 km nowej linii na odcinkach: Jastrzębie-Zdrój Centrum – Pawłowice Śląskie oraz Żory – Orzesze. Reszta ma zostać zrewitalizowana lub odbudowana, głównie po historycznym śladzie linii kolejowej nr 159.

Kolejarze zapowiadają, że trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać nowoczesne, ekologiczne pojazdy. Projekt zakłada, że codziennie na trasie Jastrzębie Zdrój - Żory - Katowice będzie kursować 12 par pociągów. Prognozowany czas przejazdu kolei ze stacji początkowej do stacji końcowej wynosi 74 minuty. Pociągi mają jeździć na nowej linii z prędkością do 120 km/h.

Zyskają mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju i okolicznych miejscowości

Inwestycja ma zapewnić mieszkańcom południowo-zachodniej części województwa śląskiego lepszy dostęp do kolei. Zyska nie tylko Jastrzębie-Zdrój, ale i miasta na trasie nowej linii kolejowej. W ramach zadania powstaną przystanki:

  • Jastrzębie-Zdrój Szkolna,
  • Jastrzębie Bzie,
  • Żory Baranowice,
  • Żory Aleja Zjednoczonej Europy,
  • Palowice Kolonia,
  • Orzesze Zawada.

Planowana jest także modernizacja stacji w Pawłowicach Śląskich. Wszystkie obiekty zostaną wyposażone w wiaty, ławki i oświetlenie. PKP PLK zapewniają, że perony będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Inwestycja w ramach programu Kolej Plus

Szacowana wartość całego zadania do 475 mln zł netto. 85 procent kwoty pokryją Polskie Linie Kolejowe z programu Kolej Plus. Pozostała część zostanie sfinansowana z budżetu województwa śląskiego oraz pozostałych samorządów: Jastrzębia-Zdrój, Pawłowic, Żor i Czerwionki-Leszczyn.

Pomysł odbudowy połączeń pasażerskich do Jastrzębia-Zdroju został zgłoszony do PKP PLK w ramach programu Kolej Plus. W całej Polsce realizacji doczekają się 34 inwestycje. Wcześniej zakładano, że możliwe będzie sfinansowanie tylko 17 przedsięwzięć. Liczbę udało się podwoić dzięki zwiększeniu wartości finansowania programu z około 6 mld zł do ponad 13 mld zł.

Kolejarze szacują, że dzięki realizacji programu Kolej Plus blisko 1,5 mln mieszkańców uzyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej.