kolej

i

Autor: Wojciech Wójcikowski

Kolej do Jastrzębia-Zdroju. Podpisano umowę na uzupełnienie sieci kolejowej

Jastrzębie-Zdrój to największe miasto w Polsce bez dostępu do kolei. Na szczęście to ma się zmienić. Polskie Linie Kolejowe właśnie podpisały umowę z samorządami w sprawie odbudowy połączeń pasażerskich.

Długo wyczekiwana inwestycja została przypieczętowana dziś (9 listopada) w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach. PKP PLK podpisały umowę z samorządami na uzupełnienie sieci o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami. Na jej realizacji skorzystają też mieszkańcy Czerwionki-Leszczyn, Żor, Orzesza czy Pawłowic, ponieważ w planach jest odtworzenie infrastruktury kolejowej na terenie podanych gmin.

Koszt realizacji wyniesie około 475 mln zł netto. 85 procent kwoty pokryją Polskie Linie Kolejowe z programu Kolej Plus. Pozostała część zostanie sfinansowana z budżetu województwa śląskiego oraz pozostałych samorządów: Jastrzębia-Zdrój, Pawłowic, Żor i Czerwionki-Leszczyn.

Prace mają trwać 5 lat

Projekt zakłada, że codziennie na trasie Jastrzębie Zdrój - Żory - Katowice będzie kursować 12 par pociągów. Prognozowany czas przejazdu kolei ze stacji początkowej do stacji końcowej wynosi 74 minuty.

Prace obejmą około 35 km linii kolejowych. Powstanie ponad 20 km nowych linii, reszta ma zostać zrewitalizowana lub odbudowana, głównie po historycznym śladzie linii kolejowej nr 159. Projekt zakłada również budowę 10 nowych punktów obsługi podróżnych.

Inwestycja ma się rozpocząć w przyszłym roku. Zgodnie z planem zakończy się w 2028 roku.

Kolej do Jastrzębia-Zdroju na szóstym miejscu w rankingu

Pomysł odbudowy połączeń pasażerskich do Jastrzębia-Zdroju został zgłoszony do PKP PLK w ramach programu Kolej Plus. Propozycja znalazła się na szóstym miejscu ogólnopolskiej listy rankingowej. To największe miasto, w którym zostanie przywrócony ruch kolejowy.

Ostatecznie w całej Polsce doczekają się realizacji 34 inwestycje. Wcześniej zakładano, że możliwe będzie sfinansowanie tylko 17 przedsięwzięć. Liczbę udało się podwoić dzięki zwiększeniu wartości finansowania programu z około 6 mld zł do ponad 13 mld zł.