PKP odwołuje kolejne pociągi

i

Autor: Sebastian Lutek/SUPER EXPRESS

Gospodarka

Linia kolejowa Pszczyna – Żory zostanie wyremontowana. PKP PLK ogłosiły przetarg

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zamówiła prace remontowe na linii kolejowej nr 148 Pszczyna – Żory. Połączenie jest wykorzystywane m.in. w regionalnym ruchu pasażerskim, kursują nim pociągi Kolei Śląskich relacji Bielsko-Biała – Rybnik.

PKP PLK ogłosiły przetarg na remont około 20 km odcinka linii nr 148 oraz krótkiego odcinku linii nr 159 w Żorach. W ramach prac wymieniona zostanie nawierzchnia torowa, wymienione zostanie też 14 rozjazdów. Sieć trakcyjna także zostanie wymieniona, wybudowane zostaną nowe obiekty inżynieryjne. Nastąpi też wymiana przejazdów kolejowo-drogowych.

Obecny termin składania ofert został wyznaczony do 10 maja 2023 r. PKP PLK planują zrealizować ten projekt z wykorzystaniem środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Całość realizacji zamówienia przewidziana jest w ciągu trzech lat i trzech miesięcy.

Remont linii kolejowej Pszczyna – Żory

Zgodnie z opisem przetargu linia nr 148 Pszczyna – Rybnik na odcinku Pszczyna – Żory jest linią normalnotorową, pierwszorzędną, jednotorową, zelektryfikowaną. Na odcinku objętym opracowaniem jest linią znaczenia państwowego. Należy do sieci kompleksowej TEN-T. Prędkość konstrukcyjna to 120 km/h. Na odcinku objętym zamówieniem odbywa się ruch pasażerski (pociągi regionalne i międzyregionalne) oraz towarowy.

Nawierzchnia kolejowa na zdecydowanej większości odcinka Pszczyna – Żory pochodzi z 1974 r., a sieć trakcyjna z 1982 r. Na odcinku zlokalizowanych jest 27 obiektów inżynieryjnych, w tym 6 mostów kolejowych i 21 przepustów kolejowych. Obiekty te powstały w większości w latach 30. ubiegłego wieku. Linię przecina 17 przejazdów kolejowo-drogowych. Ruch pasażerski obsługiwany jest na stacji Suszec i czterech przystankach: Pszczyna Czarków, Radostowice, Suszec Kopalnia i Suszec Rudziczka.

Z Pszczyny do Żor ma być szybciej

Na linii nr 148 między Pszczyną i Rybnikiem obowiązują obecnie ograniczenia prędkości do 50-60 km/h, lokalnie do 30-40 km/h (z powodu złego stanu podtorza lub nierówności pionowych na czynnych szkodach górniczych). Dopuszczalna długość pociągów towarowych to 600 m (aktualny standard to 750 m).

Prace remontowe mają doprowadzić m.in. do osiągnięcia prędkości maksymalnej 120 km/h dla pociągów osobowych i 100 km/h dla towarowych. Przebudowa powinna pozwolić na kursowanie pociągów o długości 750 m.