Bramki na autostradzie

i

Autor: GDDKiA

Wiadomości

Kolejna podwyżka opłat za przejazd na A4 Katowice-Kraków. Zmiany od 1 kwietnia

Stalexport Autostrada Małopolska planuje, ponownie, podniesienie opłat za przejazd na odcinku A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Zmiany mają wejść w życie 1 kwietnia tego roku. Sprzeciwia się temu jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Kolejny wzrost cen na A4 Katowice-Kraków. GDDKiA jest przeciwna

Od 1 kwietnia 2024 roku mają obowiązywać nowe stawki opłat za przejazd pojazdów na odcinku autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Stalexport Autostrada Małopolska, czyli koncesjonariusz, zaplanował bowiem kolejne podwyżki dla kierowców. 

Według planów posiadacze aut osobowych zapłacą 16 zł (a nie 15 zł), z kolei kierowcy aut pozostałych kategorii 49 zł (zamiast 46 zł). Nowe stawki będą obowiązywały na obu bramkach, na których pobierane są opłaty (w Mysłowicach i Balicach).

W ocenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ten wzrost jest nieuzasadniony. Przedstawiciele GDDKiA tłumaczą, że może on też wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych.

Należy wziąć pod uwagę wszystkie efekty, które może przynieść planowane podwyższenie opłat. Jednym z nich jest przeniesienie części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A4. Wyższe koszty przejazdu mogą zachęcić kierowców np. pojazdów ciężkich, do omijania autostrady i korzystania z obciążonych już ruchem dróg lokalnych. To wiąże się natomiast ze spadkiem poziomu bezpieczeństwa zarówno samych kierowców, jak i innych uczestników ruchu, a także mieszkańców okolicznych miejscowości. Stoi również w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym kraju – czytamy w komunikacie opublikowanym przez GDDKiA. 

Należy jednak pamiętać, że ten podmiot nie ma uprawnień, żeby podwyżkę zablokować. Jest to tylko opinia, której koncesjonariusz odcinka autostrady Katowice-Kraków nie musi brać wcale pod uwagę.

Przedstawiciele GDDKiA zapowiedzieli jednak, że zwrócą się do Stalexportu z prośbą o rozważenie wszystkich okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę tej decyzji. 

A jak swoją decyzję argumentuje Stalexport?Zarządca odcinka A4 Katowice-Kraków ma obowiązek przekazać autostradę stronie publicznej w 2027 r. w doskonałym stanie technicznym. Wiąże się z tym konieczność intensyfikacji szeregu prac utrzymaniowych, budowlanych i remontowych w ostatnich trzech latach obowiązywania umowy. Będą one związane m.in. z wymianą nawierzchni na całej długości koncesyjnego odcinka A4 czy remontami mostów i wiaduktów – brzmi komunikat. 

Przypomnijmy, że obecne opłaty pobierane na A4 obowiązują od 1 kwietnia 2023 roku. W ich wprowadzeniu nie przeszkodziła negatywna opinia ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.