W tych krajach w Europie opony zimowe są obowiązkowe od 1 listopada

i

Autor: pixabay.com Francja

Kiedy wymienić opony na zimowe w 2022 roku?

Nadchodzi zima, a wraz z nią powracają pytania: kiedy należy wymienić opony z letnich na zimowe? Czy w Polsce istnieje taki obowiązek? Jaka kara może grozić kierowcy, który tego nie zrobi?

Zima zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nią kierowcy muszą się przygotować na trudne warunki drogowe. Jednym ze sposobów, by ułatwić jazdę na zaśnieżonych i oblodzonych drogach jest wymiana opon z letnich na zimowe. Kiedy należy to zrobić?

Ogólnie przyjęta zasada mówi, by wymienić opony, gdy temperatura w ciągu dnia zacznie spadać poniżej 7 stopni Celsjusza. To jednak może różnić się w zależności od regionu Polski, w którym się mieszka.

Poniżej podajemy sugerowane daty wymiany opon z letnich na zimowe z rozróżnieniem na jazdę w godzinach wieczornych (15:00-09:00) i dziennych (09:00-15:00).

Kiedy wymienić opony z letnich na zimowe - daty

  • Województwo dolnośląskie: jazda nocna 27 października, jazda dzienna 09 listopada
  • Województwo kujawsko-pomorskie: jazda nocna 28 października, jazda dzienna 11 listopada
  • Województwo lubelskie: jazda nocna 27 października, jazda dzienna 10 listopada
  • Województwo lubuskie: jazda nocna 29 października, jazda dzienna 12 listopada
  • Województwo łódzkie: jazda nocna 26 października , jazda dzienna 11 listopada
  • Województwo małopolskie: jazda nocna 27 października, jazda dzienna 04 listopada
  • Województwo mazowieckie: jazda nocna 26 października, jazda dzienna 09 listopada
  • Województwo opolskie: jazda nocna 30 października, jazda dzienna 13 listopada
  • Województwo podkarpackie: jazda nocna 27 października, jazda dzienna 09 listopada
  • Województwo podlaskie: jazda nocna 26 października, jazda dzienna 08 listopada
  • Województwo pomorskie: jazda nocna 27 października, jazda dzienna 10 listopada
  • Województwo śląskie: jazda nocna 29 października, jazda dzienna 12 listopada
  • Województwo świętokrzyskie: jazda nocna 27 października, jazda dzienna 28 października
  • Województwo warmińsko-mazurskie: jazda nocna 24 października, jazda dzienna 06 listopada
  • Województwo wielkopolskie: jazda nocna 31 października, jazda dzienna 14 listopada
  • Województwo zachodniopomorskie: jazda nocna 28 października, jazda dzienna 11 listopada

Czy za brak opon zimowych można dostać mandat?

W Polsce, w przeciwieństwie do wielu krajów Europy, nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych zimą. Tym samym policjant nie może ukarać kierowcy, który w sezonie zimowym korzysta z opon letnich. Nie znaczy to natomiast, że mandatu nie może wystawić wcale. Zwykle będzie to kara za stan ogumienia.

Mandat można otrzymać za:

  • - różne opony na przedniej lub tylnej osi,
  • - koła wychodzące poza obrys samochodu,
  • - zużycie bieżnika poniżej 1,6 mm jego wysokości,
  • - druty wystające z bieżnika, jego uszkodzenia,
  • - guz na oponie.

Nowy taryfikator mandatów, wprowadzony 1 stycznia 2022 roku, umożliwia policjantom wypisania mandatu od 20 do 3000 zł. Dodatkowo mundurowi mogą odebrać kierującemu dowód rejestracyjny pojazdu, a nawet wycofać pojazd z ruchu.

Kierowca, który nie wymieni opon na zimowe, może mieć również problem z odszkodowaniem autocasco (AC). W sytuacji wypadku ubezpieczyciel może wytknąć kierującemu "rażące niedbalstwo" i na tej podstawie obniżyć wysokość odszkodowania.

Opony zimowe czy całoroczne - co wybrać?

Wymiana opon wiąże się z wizytą u wulkanizatora. Koszt takiej usługi mieści się w przedziale od kilkudziesięciu do nawet dwustu złotych. Aby oszczędzić, wielu kierowców decyduje się więc na zakup opon całorocznych, których nie trzeba wymieniać do sezon. 

Są one wykonane z twardszej mieszanki niż opony zimowe, co sprawia, że są bardziej wytrzymałe i mniej podatne na zużycie niż opony zimowe. Nie są też tak hałaśliwe, jak zimówki. Mają dobrą przyczepność latem, ale nie lepszą niż opony letnie. Najlepiej sprawdzają się w średnich temperaturach i przy niewielkim śniegu.

Tymczasem w ekstremalnych warunkach pogodowych lepiej pracować będą opony zimowe. Ze względu na mniejszą gęstość mieszanki mają lepszą przyczepność na śniegu i lodzie. Pozostają miękkie nawet przy bardzo niskich temperaturach. Są jednak dosyć głośne i stosunkowo szybko ulegają zużyciu. Nie nadają się też do jazdy w temperaturach powyżej 7 stopni Celsjusza, ponieważ stają się wtedy zbyt miękkie i tracą wszystkie właściwości zapewniające bezpieczeństwo.

Oba rodzaje opon mają swoich zwolenników i przeciwników. Podczas podejmowania decyzji warto wziąć pod uwagę takie czynniki jak przeznaczenie samochodu oraz region, w którym się mieszka. Jeśli w naszej okolicy opady śniegu zdarzają się rzadko, a z samochodu korzystamy tylko w wyjątkowych sytuacjach, opony całoroczne powinny nam wystarczyć. Natomiast mieszkańcy terenów górskich czy zawodowi kierowcy, przemierzający codziennie setki lub tysiące kilometrów, powinni zdecydować się na opony zimowe.